ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

برای توقف فعالیت های اتمی

ایران، تنها دو روز دیگر وقت دارد

 

خبرگزاري فرانسه پیش بینی کرد، که ایران برای توقف فعالیت های اتمی مورد نظر سازمان انرژی اتمی و سازمان ملل متحد، به هشدار و خواست سازمان ملل در این ارتباط توجه نخواهد کرد. این درحالی است که سازمان ملل انتظار دارد تا شنبه پاسخ مثبت ایران رسما اعلام شود. همین خبرگزاری تاکید کرد که بدین ترتیب ایران باید منتظر رویاروئی های نهائی باشد. خبرگزاري فرانسوي می نویسد: نشست مجمع عمومی سازمان ملل قرار است روزهای 14 تا 16 سپتامبر تشکیل شود و ظاهرا رئیس جمهور جدید ایران که خود را آماده شرکت دراین اجلاس کرده میخواهد دیدگاه هائی را در همین زمینه در این مجمع مطرح کند، اما مقامات بلندپایه ایران فراموش کرده اند که اكنون نيويورك مهم است.

علي لاريجاني، دبير جدید شوراي عالي امنيت ملي ايران پس از بازگشت از وین اعلام داشت که ایران از در اختيار داشتن سوخت هسته‌يي صرف نظر نخواهد كرد. این سخنان در آستانه‌ پايان ضرب الاجل تعيين شده‌ (سوم سپتامبر- 12 شهريورماه) براي ايران مطرح شد. ایران باید تا این تاریخ تولید سوخت اتمی را متوقف کند و سازمان ملل متحد نیز همین خواست را تا همین تاریخ از ایران خواسته است.

اکنون با توجه به اینکه ایران فرآوري اورانيوم در اصفهان را از سر گرفته و اروپا نیز در اعتراض به این تصمیم مذاکرات خود با ایران را قطع کرده است، باید منتظر تصمیم نهائی شورای حکام اتمی در تاریخ 28 شهریور( 19 سپتامبر) بود. این تصمیم چنان آشکار است که از هم اکنون قراردادهای تجاری و اقتصادی با ایران را شرکت های بزرگ جهانی متوقف کرده اند و امریکا نیز باستقبال فشارهای اقتصادی به ایران رفته است.

برخی دیپلمات ها بر این گمان اند که روسیه می کوشد مذاكرات دوجانبه ای را با حضور احمدي نژاد، ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه و كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل برنامه‌ريزي کند، تا از تصمیم نهائی برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد جلوگیری کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از گري سيمور، كارشناس موسسه‌ بين‌المللي مطالعات استراتژيك لندن نوشت: ايران اميدواراست با پيشنهاد حضور كشورهاي بيشتري را در مذاكرات هسته ای ، شوراي حكام را دچار دو دستگي كند.