ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

خاموشی 5 ساله فرهاد

جمعه ها

خاک مرده

می پاشند

متولد  1322 بود. پس از چند سال از گروه "بلاک کتز" جدا و راهی انگلستان شد(1347 ) سال‌ 1348 "مرد تنها" را با شعر شهيار قنبري‌ که روی آهنگی از‌ اسفنديار منفردزاده ساخته شده بود خواند و از این پس دوره جدیدی را در خواندن و نواختن آغاز کرد که با دوره بنیانگذاری "بلاک کتز" و نوازندگی شبانه در دیسکوی "کوچینی" در تهران متفاوت بود.‌ این ترانه و صدا، روی فيلم‌ رضاموتوري‌ بسیار دلنشین نشست و جا افتاد.

جمعه‌، هفته‌ خاكستري‌ و آيينه‌ها، به ترانه های فرهاد جنبه های به حق سیاسی و اعتراضی داد و ترانه‌هاي‌ شبانه‌ 1، خسته‌، سقف‌، گنجشكك‌ اشي‌مشي‌، آواز و شبانه‌ 2 با اشعاري‌ از احمد شاملو و شهيار قنبري‌ این سمت گیری را نه تنها تائید، بلکه تثبیت کرد و به همین دلیل نوارهایش از رادیو پخش نشد و تنها در شهر فروخته می شد. جمعه او، آینه دوران سرکوب دهه 50 شاهنشاهی بود.

پس‌ از انقلاب‌ بار دیگر صدایش ممنوع شد و تنها بصورت گزینه ای و خودسرانه گاه صدا و گاه سیمای جمهوری اسلامی (بدون تصویر) بخش هائی از یادگارهای او را پخش کرد. در سال‌ 1376 آلبوم‌ برف‌ را در ايالات‌ متحده‌ امريكا ضبط‌ و منتشر كرد و اين‌ آلبوم‌ يك‌ سال‌ بعد در ايران‌ منتشر شد.

از مهرماه‌ 1379 بيماري‌ پنجه در جانش فرو برد و او پس‌ از دو سال‌ معالجه‌ در ايران‌ و فرانسه‌ در سن‌ 59 سالگي‌ روز نهم‌ شهريور 1381 در شهر پاريس‌ خاموش شد. هپاتيت‌!