پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيك

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 

پيک هفته

در رابطه با پيک هفته


 

 

 
 

 

زن جنگسالار افغانی
بی بی عایشه
پیر شده و چشمانش
هدف را نمی بیند!


 

بی بی عایشه" 55 ساله، تنها زن جنگ سالار در کشوریست، که در آن بیرون آمدن زنان از خانه بدون یک همراه محرم سنت شکنی است. چهره  تاریک، دستانی بزرگ و اندامی مردانه، از او معروفترین چهره فرمانده زن افغانی را ساخته است.

بی بی عایشه که به "فرمانده کفتر" مشهور است از فرماندهان جمعیت اسلامی افغانستان است که در سالهای حضور ارتش سرخ در افغانستان علیه آنها مسلح شد و در جریان مقاومت در برابر نیروهای طالبان نیز به مبارزه خود ادامه داد. او در لویه جرگه (مجلس بزرگ ملی) اضطراری سال ١۳٨١ (٢٠٠٢)، نماینده مردم شهرستان نهرین از ولایت بغلان بود.

خواندن و نوشتن بلد نیست، اما استفاده از سلاح را به خوبی می داند.  نخستین گلوله را در سال ١۳۵٨ (١٩۷٩) به سوی یک سرباز روس شلیک کرده است:

درست به یاد ندارم چند نفر را کشته ام، اما نخستین روسی را که کشته ام بخوبی به خاطر دارم. او یک سرباز بود. مردی جوان، که جسدش را به رودخانه انداختم.

بی بی عایشه مدعی است در آن سالها نزدیک به ٢٠٠٠ جنگجوی مسلح را رهبری کرده است، که ٤٠٠ تن آنان از نزدیکانش بوده اند. او دو پسرش را نیز از دست داده است. پس از همین رویداد سلاح بدست گرفت.

طالبان با حمله به صفحات شمال افغانستان قادر شدند، همه شهرستان ها و مرکز ولایت بغلان را به تصرف خود در آورند. اما  بی بی عایشه در برابر طالبان ایستاد و حتی در چندین نبرد به پیروزی دست یافت. به طوری که طالبان هرگز شهرک "بزدره " یعنی زادگاه و قرارگاه او را نتوانستند کامل اشغال کنند. ارتش سرخ بازگشته و طالبان پراکنده اند، اما افغانستان بازهم در اشغال است. اما او حالا دیگر پیر شده است. چشمش هدف را خوب نمی بیند تا نشانه گیری کند. دولت کنونی او را متهم به ترور، قتل و سرقت های مسلحانه در بغلان کرده است. کوه های سر به فلک کشیده ولایت بغلان پناهگاه اوست!