ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21  آذر  1388

infos@peiknet.com

 
 
 

آیت الله منتظری در مراسم دریافت تندیس حقوق بشر:
تفرقه ملی درست کرده اند
و اسمش را گذاشته اند "وحدت"

 
 
 
 

كانون مدافعان حقوق بشر ایران روز  پنجشنبه 19 آذر ماه‏ ‏1388 مطابق با روز جهانی "حقوق بشر" با حضور در بیت آیت الله‏ ‏العظمی منتظری و طی دیدار و گفتگو با ایشان، تندیس حقوق بر را تقدیم وی کرد.

در این دیدار آیت الله العظمی منتظری ضمن تشكر و قدردانی از‏ ‏اعضاء كانون مدافعان حقوق بشر كه در راه دفاع از حقوق‏ ‏شهروندان، با اشاره به حوادث پس از‏ ‏انتخابات و برخوردهای تند و خشن با مردم گفت:

‏هیچ یك از برخوردهایی كه با مردم شد شرعی و قانونی نیست و‏ ‏آمرین و عاملین ضامن و بدهكار مردم هستند. متأسفانه بین زن و‏ ‏مرد، پیر و جوان هم تفاوتی قائل نشده اند; حتی زن ها و دخترها را‏ ‏بیشتر كتك زده اند. آقایان میگویند این كارها را برای حفظ نظام‏ ‏انجام میدهند، من بارها عرض كرده ام ما مخالف حفظ نظام‏ ‏نیستیم اما حفظ نظام وجوب نفسی ندارد، بلكه حفظ آن وجوب‏ ‏مقدمی دارد، یعنی نظام را ما میخواهیم كه در سایه آن احكام‏ ‏اسلامی اجرا شود نه این كه به بهانه حفظ نظام احكام اسلامی و‏ ‏شرعی زیر پا گذاشته شود و مرادشان هم از نظام شخص باشد. شما‏ ‏به چه مجوزی مردم را كتك میزنید؟ برای این كه شما را قبول‏ ‏ندارند؟! خب قبول نداشته باشند .مگر شما خدایید یا پیامبرید؟‏ ‏آنچه كه شما به نام اسلام و دین انجام میدهید موجب بدنامی‏ ‏برای اسلام میشود. چرا با مردم ، تند و خشن برخورد میكنید؟

جلوی ‏ضرر را از هر كجا بگیرید به نفع است. آقایان از اول، انتخابات را‏ ‏منحرف كردند. بعد عده ای را زدند، عده ای را زندانی كردند، بعد‏ ‏گفتند پرونده انتخابات مختومه شد. اگر مختومه شد پس ادامه‏ ‏بازداشت ها برای چه بود؟ مصاحبه های تلویزیونی برای چه بود؟‏ ‏اعتراف گیری چرا؟ محاكمه بر اساس اعترافات تحت فشار برای‏ ‏چه بود؟! مگر بازداشتی ها به انتخابات مربوط نبودند؟ حالا كه‏ ‏پرونده اش را بسته اعلام كردند، بازداشتی ها را آزاد میكردند، از‏ ‏آنها معذرت خواهی میشد، چه بسا اوضاع به اینجا نمی رسید كه‏ ‏هر روز ادامه پیدا كند. خودتان آمدید و ادامه اش دادید، خود شما‏ ‏تفرقه ایجاد كردید و حالا آمده اید از وحدت دم میزنید؟! اگر به‏ ‏دنبال آرامش و وحدت هستید برای چه بی گناهان را در بازداشت‏ ‏نگه داشته اید و با فشار از آنها اعتراف میگیرید و بر اساس همان‏ ‏اعتراف ها محاكمه میكنید و احكام سنگین صادر میكنید؟ مگر‏ ‏روایت نداریم كه اعتراف تحت فشار و شكنجه و ارعاب اثری‏ ‏ندارد؟ بدانید این اعتراف ها ذره ای ارزش ندارد و بر خلاف‏ ‏موازین اسلام است .

‏زمانی كه ما در رژیم سابق زندان بودیم روزی ازغندی كه بازجوی‏ ‏ما بود به زندان آمد و عباس اشراقی را دستش را گرفت و برد. به او‏ ‏گفتم عباس را كجا بردی؟ گفت: آزادش كردم . چون حالت صرع‏ ‏دارد و اگر در زندان بمیرد در مجامع بین المللی برایمان مشكل‏ ‏درست میكنند.

آنها عاقلانه برخورد میكردند ولی این آقایان‏ ‏آقای بهزاد نبوی را كه داخل زندان نبود و برای عمل جراحی و‏ ‏معالجه چند روزی مرخصی داده بودند، در حال بیماری به زندان‏ ‏عودت داده اند. آیا این عمل عاقلانه است ؟! یكی از هموطنان‏ ‏كردمان آقای احسان فتاحیان را دفعه اول به 10 سال زندان محكوم‏ ‏كردند، پس از تحمل زندان ایشان را به اعدام محكوم كردند! در‏ ‏حالی كه دادگاه تجدیدنظر حق ندارد مجازات را تشدید كند. چون‏ ‏10 سال زندان از حداقل مجازات كمتر نبوده است و این حكم‏ ‏برخلاف قانون است .

‏‏ما به این آقایان میگوییم والله این كشور مال ما مردم است و ما به‏ ‏كشورمان علاقه داریم . كشور هم حاكمیت میخواهد و با‏ ‏شرایطش باید برقرار باشد. اما كشور مطابق رأی و نظر مردم باید‏ ‏اداره شود. ‏ ‏باید حقوق ملت استیفا شود.

‏در قانون اساسی فصل جداگانه ای هست به عنوان حقوق ملت.‏ ‏آقایان این اصول را نادیده گرفته اند. در آنجا حق اجتماعات،‏ ‏اظهارنظر و آزادی مردم آمده است. مراد، آزادی مسئولان نیست‏ ‏بلكه مراد آزادی مردم است.

‏آیت الله خمینی در پاریس درباره آزادی میگفتند: "حتی‏ ‏كمونیست ها هم در حكومت آینده ما حق اظهارنظر دارند." حالا‏ ‏كه مسلمانها هم، حتی آنها كه برای انقلاب زحمت كشیدند و‏ ‏زندان رفته اند را از حق اظهارنظر محروم میكنند، آنها را بازداشت‏ ‏میكنند و به زور اعتراف میگیرند كه ما ضد انقلاب و ضد نظام‏ ‏هستیم !

‏همه ما بر اساس آیات قرآن وظیفه داریم كه امر به معروف و نهی از‏ ‏منكر كنیم . صرف دعا كردن كافی نیست و فایده ندارد و نباید‏ ‏دلمان را به این كه گوشه ای بنشینیم و دعا كنیم خوش كنیم، بلكه‏ ‏علاوه بر آن باید در جای خودش وارد شد و به وظیفه عمل كرد.‏ ‏امر به معروف و نهی از منكر هم فقط مربوط به امور جزئی نیست بلكه‏ ‏مربوط میشود به امر جامعه و حكومت.

‏‏من لازم است همین جا از شما و تمام كسانی كه در فعالیت های‏ ‏حقوق بشری برای تمامی انسانها فارغ از قوم، قبیله و عقیده تلاش‏ ‏میكنند تشكر كنم .