وبسایت رسمی محمد خاتمی، متن پاسخ های وی به شماری سئوال که از
سوی دانشجویان مطرح شده و در این وبسایت انتشار یافته را منتشر
کرد. آنچه که ما خلاصه کرده و منتشر می کنیم، اساسی ترین نکاتی
است که محمد خاتمی مطرح کرده است. در صورت تمایل خوانندگان پیک
نت می توانند به وبسایت محمد خاتمی از "اینجا"
مراجعه کنند، درعین حال که ما تمام سعی خود را کردیم که از این
پرسش و پاسخ چکیده ای را در اختیار خوانندگان خود قرار دهیم که
"جان کلام" باشد. تصور نمی کنیم در این مورد ناموفق بوده
باشیم.
از جمله اساسی ترین نکاتی که محمد خاتمی به آنها اشاره می کند،
مسئله انتخابات آینده ریاست جمهوری است و این که نظام، سرانجام
به این نتیجه خواهد رسید که نیازمند انتخاباتی است که مردم
بصورت وسیع در آن شرکت کنند یا خیر. در اینصورت تا زندانیان
سیاسی انتخابات ریاست جمهوری گذشته- بویژه آقایان موسوی و
کروبی از حصر- آزاد نشوند، می توان انتظار شرکت وسیع مردم
درانتخابات را داشت؟
خاتمی می گوید: این مملکت و مردم آن زیر بار استبداد نمی روند
و آزادی را می خواهند. وضعیت فعلی
مملکت قابل قبول نیست و مشکلات فراوانی در زمینه اقتصادی
فرهنگی و قضایی و سیاسی وجود دارد و خطر و تهدید از خارج هم
بیشتر شده است.
مردم نسبت به انتخابات قبل معترض شدند. با این اعتراض مقابله
شد. آیا آن چه باعث جنبش شد تمام شد؟
بعد چه؟
جامعه انتظار داشت هدف و جهت دیگری هم معرفی شود و شد: آزادی
زندانیان سیاسی و تبدیل وضعیت امنیتی به وضعیت آزادی سیاسی،
انتخابات سالم و آزاد و تأکید بر این که همه باید در چارچوب
قانون اساسی حرکت کنند و این که نظام را قبول داریم. آقایان
موسوی و کروبی تاکید داشتند که در چارچوب قانون اساسی حرکت
خواهند کرد و باید قانون اساسی کامل اجرا شود و و سیاست ها و
رفتارها اصلاح شود. حتی گذشت هایی هم انجام شد. این طرفین به
آینده نگاه کنند و با هم، در کنار هم به فکر مملکت باشند. اما
به این پیشنهاد جوابی داده
نشد. برخوردی که با مردم و شخصیت ها از سوی حکومت شد
برخوردی نادرست و بحران زا
بود. در مورد اصلاح طلبان و انتخابات مشکلاتی هنوز وجود دارد و
افراد زیادی زندانی یا با محدودیت هایی مواجه اند به دلیل
انتخابات قبلی است. (آنچه
خواندید نکاتی از آن خلاصه ای بود که ما از پاسخ های محمد
خاتمی استخراج کرده ایم. متن کامل خلاصه را می توانید با کلیک
روی عنوان اصلی و رفتن به صفحه داخلی پیک نت بخوانید!)
وبسایت رسمی محمد خاتمی، متن پاسخ های وی به شماری سئوال که از
سوی دانشجویان مطرح شده و در این وبسایت انتشار یافته را منتشر
کرد. آنچه که ما خلاصه کرده و منتشر می کنیم، اساسی ترین نکاتی
است که محمد خاتمی مطرح کرده است. در صورت تمایل خوانندگان پیک
نت می توانند به وبسایت محمد خاتمی از "اینجا" مراجعه کنند،
درعین حال که ما تمام سعی خود را کردیم که از این پرسش و پاسخ
چکیده ای را در اختیار خوانندگان خود قرار دهیم که "جان کلام"
باشد. تصور نمی کنیم در این مورد ناموفق بوده باشیم.
محمد خاتمی:
«در آغاز من هم از مرحوم مهندس بازرگان و همه بزرگانی که در
طول این نیم قرن، بلکه یک قرن گذشته در عرصه پیشرفت جامعه،
اعتلای کشور و آزادی مملکت و نیز عرضه اسلامی که واقعا جوابگوی
نیازهای انسان و روزگار ماست، تلاش کردند ذکر خیر می کنم.
البته بحث درباره شخصیت افرادی نظیر جناب مرحوم مهندس بازرگان
نیاز به مجالی دیگر دارد.
در سال آخر ریاست جمهوری یا سال
۸۳،
نامه ای برای «فردا» نوشتم.
آن «فردا» امروز است آن را مجددا بخوانید. شاید در مورد خودم
و جامعه و مشکلات و راه حل های آن چیزی دستگیرتان شود. نمی
خواهم بگویم آنچه در آن نامه آمده درست است، اما دیدگاهی که
داشتیم و مشکلات حاضر در جامعه و این که چه چیزی قابل پیاده
شدن در جامعه هست یا نیست و چرا؟ مطالبی آمده است.
جا دارد بپرسم، چرا با ایران با این همه عظمت ها و بزرگی ها
مردمش به دنبال این هستند که کسی آنها را نجات دهد و با
پیداکردن این فرد همه کارها را متوجه او کنند. اگر هم اتفاقی
نیفتاد، دلسرد شوند؟
این طرز تفکر، مشکل و بیماری تاریخی است که عمدة ریشه شکل گیری
آن در تاریخ استبدادزده ماست، به خصوص در طول
۱۵۰ – ۲۰۰
سال گذشته که ملت تحقیر شد و به نوعی اعتماد به نفس از او
گرفته شد، درنتیجه در پی این بود که دستی از غیب برون آید و
کاری بکند. یکی از علل استقرار دیکتاتوری ها همین است، با
اینکه انقلاب مشروطیت در جامعه ما بسیار مهم بود اما بسیاری از
مردم از استبداد رضاشاه استقبال کردند. واقعا چرا؟ برای اینکه
در آن زمان هرج و مرج شد و نتوانستند آزادی را پایدار کنند و
به جان هم افتادند، از سوی دیگر فساد قاجاری همه را بی زار
کرده بود و در این بین دروغگویانی با شعار آبادکردن و قوی کردن
مملکت ایران و ایجاد امنیت، مردم را به سمت خود کشیدند و رضا
خان به روی کار آمد. و بعد مردم دیدند که این قهرمان نما چه به
سرشان آورد.
حس قهرمان گرایی و قهرمان پروری نشان از بیماری روانی تاریخی
دارد و این که می گویم جامعه ما بیمار است خدای ناکرده در صدد
تحقیر ملت بزرگمان نیستم. این ملت عزیز و قوی است ولی یک انسان
نیرومند را هم بیماری و میکروب از پای می اندازد و زمین گیر می
کند و برای به پا ایستادن آن باید سیستم ایمنی و دفاعی او
تقویت و میکروب را از تن بیرون کرد و این ملت این ظرفیت را
دارد. همان طور که بارها گفتم اگر می خواهید بدانید روحیه این
ملت چیست، همان روحیه مشروطیت، نهضت ملی، انقلاب اسلامی و
اصلاحات و… است و امر مشترک همه آنها این است که
این مملکت، استبداد نه، آزادی
می خواهد، استقلال می خواهد، وابستگی به بیگانه نمی خواهد و
پیشرفت می خواهد. البته فرهنگ غالب مملکت ما اسلامی است و همه
آن را قبول داریم. و اسلامی نیز که در انقلاب ما بود ادعا داشت
که آزادی، استقلال و پیشرفت را به مردمانش هدیه می دهد. حال
اگر اسلام به گونه ای دیگر تعبیر می شود و تلاش برای تحمیل آن
صورت می گیرد آن انحراف از انقلاب و خواست تاریخی ملت است. اما
ملت این است ولی اینکه چرا در کشور ما آزادی، پایدار و نهادینه
نمی شود و چرا مشکلات پیش می آید و چرا از دل هر جریانی چون
مشروطیت، رضاخان یا بعد از آزادی هرج و مرج گونه شهریور
۲۰
و نهضت ملی و استقرار حکومت ملی مصدق، کودتای
۲۸
مرداد و دیکتاتوری نفس گیر بیرون می آید، جای سوال است. یا با
آنکه انقلاب اسلامی ما که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری
اسلامی آمد و مردم را بر سرنوشت خود حاکم کرد و آزادی را به
ارمغان آورد چه شد که در جامعه باز سخت گیری و مشکلات پدید
آمد؟ جنگ تحمیلی، تهدیدها، ترور و … طبیعی بود که جامعه
انقلابی را از وضع طبیعی خود
خارج کند و بعضی مسائل فوق العاده مقتضای انقلاب ما نبود و
امام هم در سال های آخر عمر گفتند در جاهایی ما از قانون تخطی
کردیم، اما بناست که همه به قانون برگردیم ولی متاسفانه بعد از
آن به جای اینکه استثناهایی که امام گفته بود رفع شود و قاعده
سرجایش بیاید استثناها قاعده شد و قاعده هم که همان قانون
اساسی بود خیلی مورد توجه قرار نگرفت.
شما بنشینید و این مساله را از نظر جامعه شناسی و روانشناسی
اجتماعی بررسی کنید که چرا جامعه ما این چنین است. باید بگویم
کشور ما ظرفیت فراوان دارد و باید این ظرفیت پرورش داده شود.
اتفاقا یکی از مسائل مهمی که می تواند کمک کند ایجاد حکومت های
ملی و آزادی خواه است. اگر بخواهیم آزادی به معنای واقعی شکل
بگیرد باید بدانیم بسیاری از معیارهای آزادی را در کشورهای
دیگر ممکن است قبول نداشته باشیم در ثانی با ظرفیت های تاریخی
کشورمان نباید انتظار داشته باشیم که فردا ایران مانند سوئیس
شود نه می خواهیم و نه می تواند آن گونه شود. این مسائل باید
به تدریج پیش رود. اتفاقا یکی از نقش های حکومت های واسطه این
است که به حق و آزادی مردم اعتقاد داشته باشند و در عین حال
واقعیت ها را در نظر بگیرند.
متاسفانه بعد از
۲
خرداد ما دچار هیجاناتی شدیم و در این بین شعارها و مسائلی
مطرح شد که باعث ایجاد بدبینی هایی در جامعه و تقابل شد که این
تقابل به نفع کسانی تمام شد که چندان به حق و حرمت مردم
اعتقادی ندارند یا آن را دارای اولویت نمی دانند. میدانید که
ما می توانستیم و می بایست با تدبیر بهتر خواسته ها و اولویت
هایمان را بیان کنیم. البته من معتقدم که واقعا باید اصلاحات
نقد شود. برخی در این بین معتقد بودند کوتاهی شد بنده این را
قبول دارم اما در بسیاری مواقع میل
به تغییر بیش از ظرفیت کشور بود و همین مساله باعث بروز
توقعاتی در جامعه شد و به جای اینکه پایه ها را درست بنا کنیم
به اینجا رسیدیم. از این رو نقد درست اصلاحات جایگاه خود دارد
و باید به این مساله بپردازیم.
در پاسخ به نسبت حاکمیت با ما و اینکه حاکمیت با ما چه می کند
بهتر است بگوییم ما با حاکمیت چه نسبتی داریم و این که ما
کیستیم؟
در اینکه وضعیت فعلی قابل
قبول نیست و مشکلات فراوانی در زمینه اقتصادی فرهنگی و قضایی و
سیاسی وجود دارد شکی نیست و خطر و تهدید از خارج هم بیشتر شده
است. ولی راهکار چیست و ما که منتقد هستیم چه باید بکنیم؟ آیا
توقع داریم که وقتی صبح بلند می شویم همه این اوضاع حل شده
باشد؟ یعنی قانون اساسی جای خود باشد و کسانی که مدعی نگهبانی
از قانونی اساسی هستند خود را ولی و متولی مردم ندانند و حتی
تفسیرهایی که در مورد قانون اساسی می شود با دیدگاه خاص نباشد
و دیدگاه های غلطی که در برخی جاها رواج یافته حل شود؟ خوب این
خیال پردازی است. دل ما می خواهد انقلاب به مسیر اصلی خود
برگردد، حقوق مردم در کنار ارزش های اسلامی و انقلاب محفوظ
باشد و محکم تر شود و … ولی واقعیت ها را هم باید مورد توجه
قرار داد.
بنده به عنوان فردی که جزء کوچکی از جریان اصلاحات است معتقدم
به سادگی نمی شود بگوییم این انقلاب را رها کن و سراغ انقلاب
دیگر برو. این انقلاب بسیار مهم بود و خون های بسیاری برای آن
ریخته شده است. اتفاقا در تداوم حرکت
۱۵۰
ساله کشور که به سوی آزادی و استقلال و پیشرفت بوده است انقلاب
ما این خواست ها را با هویت تاریخی فرهنگی کشور عجین کرده است.
دیدگاه خاصی از اسلام را عرضه کرده و بسیار هزینه برای آن
پرداخته شده است. اینکه بگوییم آن را نمی خواهیم نه معقول و
درست است نه عملی. ما انقلاب و اصول و چارچوب ها را قبول داریم
و اصل ما این است که همین نظام را با انتقادهایی که به آن
داریم قبول داشته باشیم و خواستار از بین رفتن آن نباشیم و
توانایی این کار را هم نداریم. کسانی که مدعی براندازی اند
دچار توهمند. برفرض هم که خدای ناخواسته این اتفاق بیفتد چه
خواهد شد؟ و جامعه با چه وضع مصیبت باری مواجه خواهد شد؟
جنبش اخیر حرکتی برآمده از متن اصلاحات و توجهش به حادثه
انتخابات بود. گرچه کسانی با گرایش های مختلف در آن شرکت
داشتند، ولی جهت حرکت انتخابات بود و اعتراضی که نسبت به آن
وجود داشت. خوب با این حرکت مقابله شد و آن چه باعث جنبش بود
تمام شد؟ بعد چه؟
جامعه انتظار این را داشت که هدف و جهت دیگری معرفی شود و شد:
آزادی زندانیان سیاسی و تبدیل وضعیت امنیتی به وضعیت آزادی
سیاسی، انتخابات سالم و آزاد و تأکید بر این که همه باید در
چارچوب قانون اساسی حرکت کنند و این که نظام را قبول داریم.
ولی نتوانستیم جامعه ملتهب را درست توجیه و به سوی هدف مقبول
هدایت کنیم و با کمال تأسف اعتراض به اصل نظام و حتی براندازی
بخصوص در خارج تبلیغ و تقویت شد و جنبش با مشکل روبرو شد.
البته اصلاحات و رهبران اصلی جنبش آقایان موسوی و کروبی تاکید
داشتند که در چارچوب قانون اساسی حرکت خواهند کرد و باید قانون
اساسی کامل اجرا شود و و سیاست ها و رفتارها اصلاح شود. حتی
گذشت هایی هم انجام شد که اینکه طرفین به آینده نگاه کنند و با
هم در کنار هم به فکر مملکت باشند. اما به این
پیشنهاد جوابی داده نشد و از
سوی دیگر نتوانستیم جامعه را قانع کنیم که حرکت در درون نظام
مطلوب است. اگر افول و انحراف و مشکلی می بینیم باید آن را حمل
بر کم کاری یا اشتباه کرد. گرچه انصافا برخوردی که با مردم و
شخصیت ها از سوی حکومت شد برخوردی
نادرست و بحران زا بود.
علاوه بر این من معتقد هستم جنبش سبز لیدر نداشت همان طور که
اصلاحات به آن معنا لیدر نداشت. البته چهره های شاخص داشت. اما
واقعا ما نیامدیم اصلاحات را تعریف کنیم یا تعریف درست خود را
در جامعه جا بیاندازیم و به مردم بگوییم حضور داشته باشند.
آنها خودشان آمدند و مسائلی را مطرح کردند و در این مورد بحث و
گفتگو شد. این جریان اجتماعی بود که وجود داشت که می تواند هم
حسن و هم عیب باشد. در جنبش سبز هم مگر آقای موسوی به مردم
دستور داد به خیابان ها بیایند این خود آنها بودند که برای
راهپیمایی حضور داشتند. اگر خاطرتان باشد آقایان موسوی و کروبی
و مجمع روحانیون مبارز اعلام کردند که چون اجازه صادر نشده
راهپیمایی نیست اما مردم همچنان حضور پیدا کردند.
اما در مورد شرکت من در انتخابات سال پیش چون احساس کردم
جریانی بخصوص در خارج از کشور رسما هدف خود را براندازی می
داند و تحریم انتخابات را در دستور کار قرار داده است. از سوی
دیگر ما و اصلاح طلبان هم با این که به صراحت بر عدم تحریم
تأکید کرده ایم و عدم شرکت در انتخابات را به معنی ندادن لیست
و نداشتن نامزد دانسته ایم. از هر دو طرف می کوشیدند اصلاحات و
همه منتقدان را تحریمی به حساب آورند و جزء براندازان محسوب
کنند که به نظرم می بایست با آن مقابله کرد که شرکت در
انتخابات از جمله برای همین بود.
اما در مورد اصل حکومت: ما باید در درون خود برای حکومت دینی
تعریفی داشته باشیم تا همه افراد خود را شهروند آن بدانند و
نظام حاکم بر آن اسلامی باشد نه به بخش کوچکی از جامعه اختصاص
داشته باشد.
در مورد اصلاح طلبان و انتخابات نیز باید بگویم انتخابات مساله
بسیار مهمی است و حق تعیین سرنوشت از جمله در انتخابات محقق می
شود. اما مشکلاتی که هنوز وجود دارد و افراد زیادی زندانی یا
با محدودیت هایی مواجه شدند به دلیل
انتخابات قبلی است.
برای شرکت در انتخابات و رسیدن به نتیجه باید یکسری مسائل را
در نظر گرفت. اینکه آیا این مسائل را نادیده می گیریم و وارد
انتخابات جدید می شویم؟ یا باید توجه داشته باشیم که انتخابات
را از سر گذرانده ایم و به اینجا رسیدیم اگر این باشد باید
تامل بیشتری کرد و با توجه به حوادثی که شکل گرفته بدانیم شرکت
در این انتخابات چه معنایی پیدا می کند. در ثانی آیا اجازه
شرکت در انتخابات داده می شود و آیا تضمین هایی وجود دارد که
همه جریان ها کاندیدا داشته باشند؟
هر چند انتخابات حق ماست ما باید در این زمینه سعی و تلاش کنیم
که این حق از هیچ کس سلب نشود. در عین حال جناح منتقد و طرفدار
اصلاحات می گوید داخل نظام هستیم و این امیدواری را دارند که
در عرصه باشند. آیا شرکت کردن یا نکردن در انتخابات تا چه حد
می تواند این امر را تحقق بخشد؟ در عین حال که ما از اصول و
معیارهایی که داریم و به خاطر آن هزینه پرداخته ایم منحرف
نشویم.
آنچه مهم است این است که در این بین باید جریانات همسو به
اجماع برسند.
من نمی خواهم بگویم بین اصلاحات و جنبش سبز باید خط بکشیم اما
باید خط کشی هایی برای برخی از جریانات که منحرف و خطرناک
هستند، داشته باشیم.
شخص من بیش از اینکه به انتخابات بیندیشم به تغییر فضا می
اندیشم. اگر حاکمیت هم خواهان انتخابات پرشوری است باید بپذیرد
که با این فضا به دست نمی
آید. آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از آقایان موسوی و کروبی
و تلطیف فضا نه تنها در برگزاری انتخابات پرشور مؤثر است بلکه
سبب نزدیکی دلها و آمادگی همگی برای مقابله با تهدیدها و نیز
خدمت به کشور خواهد شد. باید همه تلاشمان را بکنیم تا به تفاهم
برسیم که فضای موجود به زیان جامعه، مردم، اصلاح طبان و بیش از
همه به زیان نظام و حتی حاکمیت و به نفع دشمنان است.»
پیک نت 23 شهریور |