ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31  اردیبهشت  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

از کمپ دیوید به شیکاگو
دو اجلاس نظامی- سیاسی
8 کشور بزرگ سرمایه داری

 
 
 
 
 

سران 8 کشور بزرگ سرمایه داری جهان که در "کمپ دیوید" برگزار شد. بدرستی اعلام نشده که دستور کار این اجلاس چیست؟ بحران اقتصادی؟ مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی؟ مسئله سوریه؟ و یا هر سه موضوع؟

آنچه که در ارتباط با جمهوری اسلامی از داخل این جلسه به خارج راه پیدا کرده، مربوط به مذاکرات اتمی بغداد است که درابتدای هفته آینده شروع می شود. اوباما رئیس جمهور امریکا بصورت دو پهلو گفت: تحریم ها و اعمال فشارها، همراه با مذاکرات با ایران ادامه خواهد یافت.

اما وی نگفت که منظور از اعمال فشارها چیست و ضمنا اگر مذاکرات برای رسیدن به نتیجه انجام می شود، به چه دلیل تحریم ها باید ادامه یابد؟

اوباما به نکته دیگری هم اشاره کرد و آن این که "ما امیدوارم از راه صلح آمیز بتوانیم مسئله اتمی را با ایران حل کنیم"

روی دیگر این سخن آنست که راه های غیر صلح آمیزی هم مطرح است.

از درون همین اجلاس این خبر نیز اعلام شده که سران گروه 8 به این توافق رسیده اند که جمهوری اسلامی باید اهداف برنامه اتمی خود را فاش کند و دست از جاه طلبی های اتمی خود بردارد.

بدنبال پایان این اجلاس، جلسه نظامی ناتور در شیکاگو تشکیل می شود و سران شرکت کننده در اجلاس گروه 8، باتفاق در این جلسه نظامی شرکت خواهند کرد.

هیچ توضیحی تاکنون داده نشده که چرا این دو اجلاس برای نخستین بار بصورت پیوسته انجام شده و کدام تصمیمات در اجلاس گروه 8، ضرورت شرکت در اجلاس ناتو را موجب شده است. گفته می شود که قرار است رهبران افغانستان و پاکستان نیز در اجلاس ناتو در شیکاگو شرکت کنند. هنوز رسما اعلام نشده که چه مقامی از طرف اسرائیل در این اجلاس شرکت خواهد داشت و آیا نتیجه اجلاس کشورهای خلیج فارس به رهبری وهدایت عربستان سعودی که تصمیم به تشکیل یک اتحادیه نظامی- اقتصادی گرفته اند نیز در این اجلاس حضوردارند یا خیر؟

 

پیک نت 31  اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: