ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

حالا زمان انتشار مقاله قصاص در "آسمان" بود؟

مراجع مذهبی

به زبان مردم فتوا می دهند؟ 
 
 
 
 

بحث در باره قصاص (اجرای حکم) در برابر چشم مردم (ملاء عام) و اصل "قصاص" و "اجرای حکم" در روزهای اخیر بالا گرفته است. روزنامه "آسمان" که هنوز مرکب روزانه شدنش خشک نشده بود، به بهانه انتشار مطلبی در باره "قصاص" توقیف شد و 6 مرجع مذهبی نیز در باره قصاص در برابر چشم مردم نظر داده اند.

در مورد نخست، یعنی توقیف روزنامه آسمان، در خوش بینانه ترین حالت خطاب به مدیر مسئول و سردبیر این روزنامه باید پرسید: حالا وقت انتشار مقاله قصاص بود؟

حتی از تجربه شمس الواعظین که در ابتدای دولت خاتمی با انتشار مقاله ای در همین ارتباط بهانه توقیف روزنامه اش را فراهم ساخت هم درس نگرفتید؟

آنها که دشمن آزادی مطبوعات اند، نمی توانند به بهانه انتشار گزارش و مصاحبه با مردم و مقاله درباره فساد تاریخی در حکومت و مافیائی که مانند زالو ثروت ملی مملکت و ملت را در 8 سال گذشته مکیدند، روزنامه ای را که مهر اصلاحات بر پیشانی دارد توقیف کنند، اما به آسانی می توانند به بهانه هائی مانند "قصاص" چنین کنند. درک مسئله دشوار است؟ آن هم از سوی امثال محمد قوچانی که ماشاء الله ادعای همه فن حریفی هم دارد!

اما درباره نظر خواهی از مراجع مذهبی در باره "قصاص در ملاء عام"

این مراجع، حتی امثال آیت الله صانعی که فارسی اش بر عربی برتری دارد، چنان سخن می گویند و نظر می دهند که گوئی در نجف نشسته اند و برای عرب ها سخن می گویند. چند کلامی فارسی و بیش از چند کلام "عربی". و از آن غم انگیزتر دستور زبانی آشفته و در هم ریخته، در جملاتی که معلوم نیست افعال آن کجا هستند و نقطه در کجای یت

جمله خواهد نشست و مردم از این جملات و فتاوی چه می فهمند؟

ظاهرا این مراجع به زبان هم، برای یکدیگر ابراز نظر می کنند و یا با این زبان برای رئیس قوه قضائیه و دادستان این قوه، از این طریق پیام می فرستند!

خبرگزاری ایسنا از 5 مرجع مذهبی در باره اعدام در برابر مردم (قصاص در ملاء عام) نظر خواهی کرده است. همه آنها در جملاتی چند پهلو که نه سیخ داغ شود و نه گوشت روی آن بسوزد، با همان ایرادی که در بالا اشاره شد با اعدام در برابر مردم تقریبا مخالفت کرده اند و ای کاش این مخالفت را به زبان فارسی و مردم فهم و منسجم و نه چند پهلو و مراجع فهم ابراز کرده بودند.

این مجموعه اظهار نظر را در همین شماره پیک نت می خوانید.

 

 

پیک نت 3 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: