ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

گزارش تازه آژانس بین المللی اتمی

ایران به تعهدات ژنو

تاکنون عمل کرده و ادامه میدهد 
 
 
 
 

تازه ترین گزارش آژانس بین المللی اتمی درباره فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی منتشر شد. خبرگزاری های داخلی که متن کامل این گزارش را ترجمه و منتشر کرده اند، از آن بعنوان گزارشی مثبت یاد کرده اند. این گزارش تاکید دارد که فعالیت اتمی ایران تاکنون به سمت تولید سلاح بر موضوع منحرف نشده است.

ایران اقدامات عملی اولیه را در طول دوره زمانی مشخص شده به مدت سه ماه اجرا کرده است و اقدامات اجرا شده از سوی ایران و تعهداتی که این کشور برعهده گرفته است، گامی مثبت و رو به جلو را نشان می‌دهد.

ایران شش اقدام عملی مقدماتی که با آژانس در نوامبر 2013 در ارتباط با "چارچوب همکاری" توافق کرده بود را اجرا کرده است و دو طرف در مورد هفت اقدام دیگر که باید توسط ایران تا تاریخ 15 مه 2014 اجرا شود موافقت کرده‌اند.

 

• غنی سازی UF6 بالاتر از 5 درصد دیگر در کارخانه غنی سازی سوخت (FEP) و کارخانه غنی سازی سوخت فوردو (FEEP) انجام نمی‌شود. میزان مواد هسته‌ای که به شکل UF6 غنی‌شده تا سقف 20 درصد U-235 باقی مانده 160.6 کیلوگرم است. بخشی از این مواد در حال تبدیل شدن به اورانیوم با غنای پایین و باقی مانده آن به اکسید اورانیوم است.

غنی سازی UF6 تا سقف 5 درصد از U-235 با همان سرعت تولیدی که در گزارش قبلی ذکر شد، ادامه دارد. سانتریفیوژهای بیشتری از نوع IR-2m یا IR-1 در FEP، FEEP یا کارخانه نیمه‌صنعتی غنی سازی سوخت (PFEP) (محوطه تولید) نصب نشده‌اند. میزان مواد هسته‌ای که به شکل UF6 غنی شده تا سقف 5 درصد از U-235 باقی مانده است، 7609 کیلوگرم است.

در راکتور IR-40 اجزای مهم بیشتری نصب نشده و تولید یا آزمایش سوخت برای راکتور انجام نگرفته است.

دسترسی مدیریت‌شده آژانس به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تاسیسات ذخیره فراهم گشته است.

 

پیک نت 3 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: