ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

نظر 5 مرجع مذهبی درباره

شلاق و اعدام

در خیابانها و میدان ها باشد! 
 
 
 
 

5 مرجع مذهبی در باره اجرای "قصاص در ملاء عام" نظر داده اند. این نظرات را خبرگزاری ایسنا به نقل از پایگاه شیعه منتشر کرده است که می خوانید:

آیت الله شبیری زنجانی:

- وجوب اجرای حدود در ملاعام از ضروریات دین نیست، بلکه اصل وجوب آن- حتی در حد زنا- مورد اختلاف است. البته در رجحان آن بحثی نیست.

- ممانعت از شرکت افراد در فرض ترتب مفسده بر حضور آنان مانعی ندارد و تشخیص آن با حاکم شرع است.

آیت الله مکارم شیرازی:

الف – دربرخی از حدود سفارش شده که در حضور عده ای اجرا شود،اما اگر اجرای حد در ملا عام پیامدهای منفی داشته باشداز آن پرهیز شود.

ب- سزاوار است در این گونه موارداز حضور آنها جلوگیری شود.

آیت الله موسوی اردبیلی:

بسمه تعالی

باید اجرای حد درحضور جمعی ،که اقل آن سه نفر است صورت بگیرد. البته در بعضی موارد به حسب دلیل خاصی کم تر ازسه نفر کفایت می کند ولی حضور مردم جزء لا ینفک اجرای حدود نیست وچنانچه حضور مردم مفسده داشته باشد به طور پنهانی اجرای حد می شود وچنانچه حضور بعضی از افراد به مصلحت نباشد،از حضورآنان جلوگیری می شود.

آیت الله سید صادق روحانی:

باسمه جلت اسمائه

1- اجرای حدوددر ملا عام به مقتضای دلیل که دال است براینکه سزاوار است اعلام شود به مردم برای حضور اقامه عدل وحتی عده ای گفته اند واجب است حضور جماعت همان گونه که حضرت امیر علیه السلام می فرمودندبر حضور در هنگام اقامه حد

 

2- ظاهر دلیل خاصی نیست ومانعی ندارد.

آیت الله نوری همدانی:

بسمه تعالی

بهتر است درملاعام باشد وچند نفرهم باشند کافی است . در صورتی که آثارنامطلوب برای بعضی دارد شرکت نکنند.

آیت الله صانعی:

بسمه تعالی

به طور کلی در شرع مقدس هیچ الزامی بر علنی بودن تعزیرات بلکه حدود ( بغیراز حد زنا فی الجمله) نداریم و اگر علنی بودن اجرا مجازات موجب اذیت و تضییع حیثیت مجرم و یا وابستگان به آنها یا موجب بد بینی به اسلام و مضر به آن باشد، حرام و غیر جایز و تعدی در مجازات محسوب و معصیت کبیره است و حکم آوردن کودکان و غیر آنها از کسانی که تماشای اجرای حکم موجب تاثیر نامناسب ولو با احتمال در آنها باشد به حکم حرج و ضرر روحی برای آنها نیز حرام و معصیت است.

 

پیک نت 3 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: