ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

آیت الله موسوی تبریزی

شورای نگهبان حق قانونی

احراز صلاحیت را ندارد 
 
 
 
 

از جمله سخنرانان کنگره حزب اراده ملت آیت الله سید حسین موسوی تبریزی دادستان انقلاب در زمان آیت الله خمینی و دبیر مجمع مدرسین و محققان حوزه علمیه قم (روحانیون خط امام) بود. او در سخنرانی خود در ششمین کنگره حزب اراده ملت گفت:

 

 کسانی که همواره بیشترین خدمات را به ایران عزیز کردند. آنها که چه در انقلاب و چه در جنگ تحمیلی و چه در سال های اخیر بیشترین خدمات را به این مرز و بوم کردند، پس از هشت سال تنگی نفس امروز با آرامش ادامه فعالیت های خود را ادامه میدهند.

همه ما مدیون اراده مردم برای تغییر شرایط هستیم. شاهد بودیم در انتخابات ریاست جمهوری جوانان با احساس؛ با تعلق و خرد عملکرد کردند و با وجود آنکه زمان قهر و پرخاششان بود آنچنان عقلایی برخورد کردند که همه شگفت زده شدند. این جوانان علیرغم همه مشکلات باز هم نامزد مطلوب و اولی خود را انتخاب کردند.

 

در زمانی که مسئول شورای تبلیغات بودم برخی از کسانی که در شورای نگهبان حضور داشتند می‌ گفتند انتخابات چیست؟ وجود مجلس چه لزومی دارد؟ این چه کاری است؟ البته آن‌ها با سوء نیت آن حرف‌ها را نمی‌زدند، بلکه تفکراتشان این بود.

حضرت امام به همین خاطر بود که به آن‌ها گفت شما نمی‌توانید یک نانوایی را اداره کنید. ایشان از مردم شروع کردند با مردم انقلاب کردند و تا آخر نیز با مردم ماندند. آنهایی که در میان مردم جای ندارند، زمانی که پای مردم در میان است نمی‌توانند با مردم کنار بیایند. آن‌ها نمی‌توانند در مسابقه تدبیر و عقلانیت حضور داشته باشند و می‌خواهند راه اراده ملت را ببندند.

در انتخابات دوره دوم مجلس شورای اسلامی عده‌ای می‌گفتند باید همه گوش به فرمان مجتهدان خاص در قم باشیم و کسی از دانشگاهیان حق دخالت در انتخابات را ندارند، اما امام به آنها پاسخ داد. امام فرمودند تا پیش از این عده‌ای می‌گفتند مجتهدین نمی‌توانند در سیاست دخالت کنند امروز نیز می‌گویند دانشگاهیان نمی‌توانند چنین باشند. هر دوی این غلط است. این طور نیست که چند مجتهد انتخابات را تعیین کنند. این توطئه است و دانشگاهیان بدانند همانطور که یک مجتهد در سرنوشت خود باید دخالت کند یک دانشجوی جوان هم می‌تواند در سرنوشت خود سهیم باشد.

از اینکه شنیدم حزب اراده ملت در ۲۲ استان کشور دفتر دارد بسیار خوشحال شدم، این شروع راه دخالت مردم در سرنوشت خودشان است.

مسائلی که در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود پیش از آن باید در کمیسیون‌های تخصصی احزاب بررسی شود. مهم نیست که موضوع چه باشد، احزاب باید در همه حوزه‌ها فعال باشند و با برنامه فعالیت خود را انجام دهند و درانتخابات نیز افراد شایسته و متخصص مورد نظر خود را برای حضور در انتخابات معرفی کنند.

زمانی که قانون اساسی نوشته شد هرگز مسئله احراز صلاحیت نامزد‌ها وجود نداشت، اما پس از رحلت امام خمینی (ره) این امر صورت گرفت و شورای نگهبان که بیش از آن تنها بر سلامت انتخابات نظارت می‌کرد صلاحیت نامزد‌ها را نیز بررسی ‌کرد. در مجلس پنجم با تفسیری که از قانون اساسی صورت گرفت مسئله تعیین احراز صلاحیت از شورای نگهبان گرفته شد، اما شورای نگهبان پس از تصویب مجلس با آن موافقت نکرد. این قانون به تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد. د‌ر آنجا نیز تشخیص مصلحت نظام نظر مجلس را تایید کرد، اما هیچگاه این قانون اجرا نشد.

از جناب حجت الاسلام حسن روحانی که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و اکنون نیز مفتخر به ریاست جمهوری ایران انتظار داریم این قانون را به اجرا بگذارد.

 

 

پیک نت 3 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: