ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

علی یونسی:

مردم سد فضای بسته را

در انتخابات 92 شکستند 
 
 
 
 

علی یونسی دستیار ارشد رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی ایران نیز از جمله سخنرانان کنگره حزب اراده ملت بود. او نیز در سخنرانی خود بر لزوم فعالیت احزاب تاکید کرد و گفت:

 

نقش احزاب، گروه‌ها و نخبگان در تغییر شرایط نقش برتر است. این مردم بودند که لزوم تغییر را احساس کردند، شرایط سنگین و یاس آور بود و جامعه آنقدر افسرده بود که این یاس به نخبگان هم منتقل شده بود. مردم کاری کردند که مافوق درک خواص است و شرایط انسدادی را تغییر دادند.

افرادی هستند که هر گونه فعالیت قومی و حزبی را مغایر با وحدت و امنیت ملی می‌دادند و از نظر ایشان این مسئله خطرناک است و برای ادعای خود سعی می ‌کنند نظرات فلسفی بیاورند و به نوعی به مردم و ایران دوستی نظرشان را ربط می‌دهند.

آنها نوعی حزب ستیزی دارند و دلایلی می ‌آورند که احزاب متشکل از چند نفر است که بعد از مدتی نیز منشعب می‌شوند و می‌گویند این اختلافات دلیلی بر نبودن آنهاست و عین این استدلال را برای اقلیت های دینی و قومیت‌ها هم می ‌آورند و می‌گویند نباید اسمی از فلان قوم و مذهب بیاوریم چون خطرناک است و نوعا عملکردشان نیز ضد وحدت ملی است.

وحدت ملی با تکثر و تنوع همراه است. این مسئله در دنیا رخ داده است و با وجود تنوع و تکثر وحدت ملی هم هست و این مسئله برای ایران ما نیز رخ داده که تجلی در آن انقلاب اسلامی است.

در انقلاب همه اقلیت‌ها و گرایش‌ها با حفظ تنوعشان حضور داشتند.  حضرت امام نیز مکررا آن‌ها را مخاطب قرار می‌داد و از آن‌ها حمایت می‌کرد و این مسئله در انتخابات و رفراندوم‌ها نیز تکرار می‌شد.

تنوع اقلیت‌ها و اقوام و احزاب یک واقعیت لازم است. زمانی وحدت ملی می‌تواند معنا دار باشد که در داخل آن تکثر‌ها جمع شوند. جامع بودن یک جریان سیاسی و اجتماعی این است که گرایش های مختلف را در خود جمع کند و یک هدف مشترک را ترسیم و مدیریت کند.

بعضی از هویت های اجتماعی که شکل گرفته از گذشته بوده‌اند، مانند اقوام و بعضی‌ها را هم باید شکل داد، مانند احزاب و امروز بدون این هویت جدید نمی‌توان توسعه همه جانبه را عملی کرد.

بدون هویت های جدید ما به استبداد و بن بست خواهیم رسید. باید این هویت های جدید باشند و مهم اینست که یکدیگر را با وجود همه تفاوت‌ها بپذیریم و تحمل کنیم.

دو جریان اصلاح طلبی و اصول گرایی در کشور هست. این دو جریان شناخته شده و ریشه دار هستند که در خود نیز گونه‌های متعددی دارند و قبل از انقلاب و بعد از مشروطه نیز بوده‌اند و امکان حذف دو جریان یا یکی از آن‌ها عملی نیست و منطقی هم نیست. کسانی که ادعا می‌کنند یک جریان حذف شده است چشمان خود را بسته‌اند و نمی‌خواهند روز را ببینند، اگر زمانی جریان اصلاح طلبی با نجابت برای انقلاب و وحدت اسلامی کوتاه می‌آمده و یا سکوت می‌کند نشأت گرفته از ذات اصلاح طلبی است و سکوت دلیل نابودی نیست.

گاهی این غرور نیز به اصلاح طلبان منتقل می‌شود. مثلا در زمان دوم خرداد می‌گفتند جریان ما برای همیشه جای آن‌ها را گرفت و این درست نیست. این در حالی است که باید هر دو جریان باشند و باهم رقابت کنند، چرا که هر کدام حامل ارزشهای دینی و ملی وتاریخی کشور هستند.

ملت توانست شرایط را بشکند و مجددا شرایط رقابت را فراهم کند و با وجود موانع باید بدور از افراط و تفریط و با حفظ اهداف اصلی و اساسی حرکت شود.

 

پیک نت 3 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: