ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

معاون سابق دانشجوئی دانشگاه تهران

اگر احزاب آزاد باشند

دانشگاه کانون حزبی نمی شود 
 
 
 
 

علی اصغر خدایاری معاون دانشجویی دانشگاه تهران در دولت خاتمی و حمله به کوی دانشگاه بود که درجریان کودتای انتخاباتی 88 بازداشت شد و پس از آزادی از زندان دیگر اجازه تدریس در دانشگاه نیافت و بازنشسته شد. او که از اعضای رهبری جبهه مشارکت است، خود در یک دوره مدیرکل وزارت اطلاعات بود، در مصاحبه ای که "نوروز" منتشر کرده در باره شرایط امنیتی حاکم بر دانشگاه ها گفت:

دانشگاه در حال حاضر در فضای بیم و امید به ‌سر می‌برد. دوره امنیتی سنگینی را پشت سر نهاده و در آرزوی رسیدن به فضای امن لحظه‌ شماری می‌کند. البته نشانه‌هایی از رسیدن به دانشگاه امن نیز دیده می‌شود، هرچند گاهی زمزمه‌های مخالف از برخی مراکز قدرت سعی می‌کند این نشانه‌ها را کمرنگ کند و به بیم دانشگاهیان دامن بزند. گام‌های کوچک ولی غیرقابل بازگشت سودمندتر و اثربخش‌تر از گام‌های بزرگ ولی متزلزل و بازگشت‌پذیر است.

مهم‌ترین لطمه فضای امنیتی در دانشگاه‌ها جلوگیری از توسعه علمی است و کشوری که از توسعه علمی محروم باشد نمی‌تواند در جهان پرچالش کنونی جایگاه درخور خود را بیابد.

مهم‌ترین دلیل تبدیل دانشگاه‌ها به پایگاه احزاب نبود امکان فعالیت سیاسی شفاف و بدون ترس در خارج از دانشگاه است. اگر احزاب وابسته به گرایش‌های فکری مختلف بتوانند در بیرون دانشگاه دفاتر و رسانه‌های خود را داشته باشند و در فضای امن افکار خود را ترویج کنند و در فضایی عادلانه و آرام برای کسب قدرت سیاسی تلاش کنند، دیگر دلیلی برای پناه آوردن به دانشگاه وجود نخواهد داشت. کسانی که می‌گویند دانشجویان باید سیاسی باشند، ولی نباید به عوامل احزاب تبدیل شوند، باید در وهله اول برای آزادی احزاب و رسانه‌ها در بیرون دانشگاه تدبیری بیندیشند.

فعلا تنها یک تشکل دانشجویی و یک تشکل همسوی دیگری در سطح استادان، که وابسته به یک سازمان خارج از دانشگاه (بسیج) هستند و از پول بیت‌المال استفاده می‌کنند، در دانشگاه رسماً مشغول فعالیت سیاسی هستند. البته آن‌ها خودشان هم به این موضوع اذعان دارند و آن را تکذیب نمی‌کنند، ولی مدعی هستند که برای این کار مجوز دارند، ضمن این‌که تلاش می‌کنند با زدن رنگ و لعاب وظیفه قانونی دفاع از انقلاب به فعالیت‌های خود، موضوع را طور دیگری جلوه دهند.

 

پیک نت 4 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: