ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

دبیرکل ائتلاف اسلامی زنان

صلاحیت زنان برای مجلس

چرا در اختیار مردان باشد؟  
 
 
 
 

"توران ولی مراد" دبیر کل ائتلاف اسلامی زنان در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا:

مشارکت زنان در امور سیاسی کشور در سی و پنج سال گذشته هیچگاه در سطح مطلوبی نبوده است. مشارکت سیاسی به این معنی نیست که تنها هنگام انتخابات زنان به پای صندوق‌های رای بیایند، بلکه مشارکت سیاسی یعنی حضور در احزاب و در مسنولیت های مدیریتی ارشد کشور برای تصمیم گیر و تصمیم ساز.

شمار زنان ما در مجلس در مقایسه با دیگر کشور‌ها مایه سرافکندگی است. درحالیکه در این سی و پنج سال زنان ایران توانمند بسیاری داشته اند و گاهی در پست های تصمیم گیر هم قرار داشته‌اند.

انحصار طلبی مردان در مراکز قدرت مانع از حضور مداوم زنان در این مراکز شده است. شما نگاه کنید! مردان برای انتخاب زنان در پست های سیاسی و لیست های انتخاباتی تصمیم می گیرند و آنها هم زنانی را انتخاب می کنند که در چارچوب خاصی قرار داشته باشند.حرکت کنند. به همین دلیل زنان انتخاب و تائید می شوند هم  در یک دایره بسته حرکت می‌کنند و قادر نیستند راه را برای دیگر زنان باز کنند.

زنان باید به صورت واقعی دیده شوند و رسانه از مسئولین و از مردم درباره این مسائل توضیح و نظرخواهی کنند.

NGO‌ ها به عنوان نهاد‌های مدنی و مردمی می‌توانند نقش موثری در این زمینه داشته باشند به ویژه NGO ‌هایی که مطالبه محور هستند. برخلاف آنچه تصور می‌شود NGO‌ ها تنها نقش خدمت رسانی ندارند، بلکه می‌توانند پیگیر مطالبات از دولت نیز باشند. جالب است که در تمام این سال‌ها هر‌گاه این نهاد‌ها در حال خدمت رسانی بوده‌ و گوشه‌ای از وظایف دولت را انجام داده‌اند از سوی دولت‌ها مورد استقبال واقع شده‌اند اما اگر نقش مطالبه‌گری داشتند دولت‌ها آن‌ها را در مقابل خود دیده‌ و با آن‌ها برخورد کرده‌اند. مطالبه ‌گری به معنای تقابل نیست، بلکه کارکردهای خود را برای بهبود وضعیت جامعه دارد. بنابراین تقویت آن‌ها نیز می‌تواند برای افزایش مشارکت سیاسی زنان  مفید باشد.

 

پیک نت 4 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: