ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

در حاشیه توقیف روزنامه آسمان

شبکه جنگ روانی با مردم

و علیه گشایش فضای سیاسی 
 
 
 
 

توقیف روزنامه "آسمان" به سردبیری محمد قوچانی و بازداشت مدیرمسئول این روزنامه و بازجوئی از نویسنده مقاله منتشر شده دراین روزنامه  درباره "قصاص" موجب افشای دقیق تر مسائلی شد که شاید تاکنون برای بسیاری نا آشنا و یا کمتر آشنا بود.

1- در قوه قضائیه یک دادسرا درست شده بنام دادسرای "فرهنگ و رسانه" که معلوم نیست رئیس و مرئوسش چه کسانی هستند و مبنای قانونی تشکیل آن چیست و نقش محسنی اژه دادستان کل و سردار ذوالقدر جانشین سابق فرماندهی کل سپاه که بی سر و صدا در قوه قضائیه مستقر است در هدایت این دادسرا چیست. نقش اژه ای در هدایت این دادسرا مهم است زیرا هنوز جای گازی که او از بازوی عیسی سحر خیز در جلسه بررسی مطبوعات در وزارت ارشاد گرفت باید روی بازی او باشد و جای قندانی که در همان جلسه برای سر سحرخیز پرت کرد هم باید روی دیوار باشد. محسنی اژه همان است که کرباسچی شهردار تهران را محاکمه و حکم از قبل تعیین شده و دستور داده شده را برای وی صادر کرد و در بستن روزنامه سلام و حتی محاکمه آیت الله خوئینی ها نقش اصلی را در پشت صحنه داشت. او با چنین سابقه ضد مطبوعاتی و ضد آزادی اکنون هم دادستان کل و هم سخنگوی قوه قضائیه است و در 6-7 ماه گذشته هم از جمله کسانی که جلوی جان گرفتن پورمحمدی و بازگشت هویت واقعی به وزارت دادگستری ایستاده ایشان است. همین دادسرا جلوی مجوز انتشار رمان "کلنل" دولت آبادی را گرفته و اجازه انتشار آثار هدایت را نمی دهد و حکم توقیف روزنامه ها را صادر می کند. در باره سردار سرتیپ پاسدار ذوالقدر مطلب جداگانه در همین شماره پیک نت می خوانید.

2- مدیر مسئول یک روزنامه، بموجب سنت دیرینه مطبوعات در ایران، عموما مسئول مدیریت داخلی یک روزنامه (ابلاغ سیاست ها، استخدام، تامین مالی و...) است و سردبیر مسئولیت انتشار مطالب روزنامه را برعهده دارد. حتی نویسنده یک مطلب منتشر شده در یک روزنامه را نیز نمی توان تحت تعقیب قرار داد زیرا او صرفا نویسنده است و نظرش را نوشته که اگر روزنامه ای به هر دلیل نخواهد می تواند آن مطلب را منتشر نکند و یا بخش هائی از آن را با موافقت نویسنده حذف و یا اصلاح و یا همآهنگ با سیاست روز کند. بنابراین احضار و بازداشت مدیر مسئول "آسمان" که قوه قضائیه فکر می کند "مدیر سانسور" باید باشد، بنظر برخی خود یک بدعت در جمهوری اسلامی است که وارد قانون شده و عمدتا باز می گردد به سیاست ایجاد رعب و وحشت و انتقام شخصی و یا چنگ و نشان دادن به فردی که با او خرده حساب دارند.

3- از زمان تشکیل دولت سایه در زمان محمد خاتمی و در طول ریاست جمهوری احمدی نژاد و حتی در نیمسال ریاست جمهوری روحانی، سایت ها و روزنامه هائی با مصمونیت کامل سرگرم جنگ روانی با مردم، روزنامه های غیر همسو با امثال روزنامه کیهان و دو قلوی آن "جوان" و برخی چهره هائی هستند که بصیرت پیش بینی فاجعه اقتصادی- سیاسی کنونی کشور را داشتند و با بصیرت فرماندهان سپاه و شخص رهبر فاصله داشتند. سپاه و دفتر سیاسی آن از یکسو و سازمان امنیت سپاه با مسنولیت شیخ حسین طائب و دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه که شیخ علی سعیدی در راس آنست، در طول 8 سال سیاست جنگی- اتمی دایره این جنگ روانی گسترده تر و مجهز به دستگاه های پارازیت و فیلترینگ نیز شد. رهبران این شبکه که میدانند در طی 8 سال چه فاجعه ای در کشور آفریده شد، اکنون لنگان لنگان پشت کالسکه شش اسبه مذاکرات اتمی به امید لغو تحریم ها و جلوگیری از سقوط کامل اقتصاد کشور حرکت می کنند اما از کارشکنی در کار دولت روحانی نیز یک لحظه غافل نیستند. بشدت مخالف گشایش فضای سیاسی و فرهنگی کشوراند و آب دهانش برای بازگشت دوباره سیاست جنگی- اتمی- امنیتی راه افتاده است. توقیف روزنامه آسمان بخشی از همین کارشکنی و مقاومت در برابر گشایش فضای سیاسی کشور بود. البته خامی و سهل انگاری سردبیر روزنامه و مدیر مسئول نیز قابل چشم پوشی نیست. آنها که در این شرایط به جای انعکاس اینهمه مطلب و مسئله ای که در کشور وجود دارد و مردم مستقیما با آنها درگیرند و منتظر انعکاس انعکاس آنها در مطبوعات و شکستن سکوت صدا وسیما در باره همین مسائل اند، فیلشان یاد "قصاص" کرد!

حالا ببینیم شبکه جنگ روانی رسانه ای که همسو با مداحان و دادسرای فرهنگ و رسانه علیه سینماگران، فیلمسازان، نویسندگان، روشفنکران، اساتید دانشگاه و روزنامه های غیر همسو عمل می کند چگونه زمینه توقیف آسمان را فورا فراهم ساخت:

بلافاصله پس از انتشار مقاله "قصاص" در آسمان، دو باصطلاح خبرگزاری «فارس» و «تسنیم» که هر دو وابسته به سپاه اند و نیز دو سایت باصطلاح خبری «رجانیوز» و «جهان‌نیوز» که سابقه شان بیشتر از تسنیم است طی 24 ساعت، 74 خبر علیه روزنامه آسمان و مقاله قصاص منتشر کردند. «فارس» با 34 مطلب در مقام اول قرار گرفت و «تسنیم» با 19 مطلب در مقام دوم و «رجانیوز» با 12 مطلب در مقام سوم. «جهان‌نیوز» با 9 مطلب چهارم شد و نتوانست روی سکوی قهرمانی بایستد.

 

پیک نت 5 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: