ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

با نزدیک شدن انتخابات شهرداری ها در ترکیه

زمین سیاست و قدرت

زیر پای "اردوغان" ترک برداشته

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

35 روز مانده به انتخابات شهرداری و محلی در ترکیه رقابت انتخاباتی احزاب و نامزدها به افشاگری های جالبی انجامیده است. کسب سمت شهردار در ترکیه آنچنان حایز اهمیت است که حتی برخی از وکلای مجلس از نمایندگی چشم پوشیده و نامزد انتخابات شهرداری می شوند. دلیل آن نیز واضح است. مقدار پولی که در موسسات وابسته به شهرداری جابجا می شود بسیار بیش از بسیاری از وزارتخانه هاست و رانت خواران زمین و املاک در این موسسات فعال تر هستند. تا جایی که دوران کارآموزی برخی از روسای جمهورو یا روسای دولت ها با ریاست در شهرداری ها آغاز می شود. احمدی نژاد قبل از رئیس جمهوری شدن شهردار تهران بود، همانگونه که نخست وزیر کنونی ترکیه "رجب طیب اردوغان" شهردار استانبول بود! جالب است که نیکولا سارکوزی ( رئیس جمهور سابق فرانسه) نیز چند سال شهردار بود. شاید ناکام ترین شهردار در این زمینه سردار قالیباف باشد که این جمله زیرکانه روحانی در مناظره های تلویزیونی همه رویاهایش را نقش بر آب کرد: «من حقوقدانم، سرهنگ نیستم!»

 

اردوغان  با تکیه و بهره جویی از عواطف مذهبی مردم ترکیه بیش از یازده سال است که ریاست قوه مجریه را به طرز غیر شفافی بر عهده دارد. حزب عدالت و توسعه با تکیه بر اکثریت غالب وکلایش در مجلس حق یکه تازی در روند اقتصادی - سیاسی - اجتماعی ترکیه را برای خود قایل است. گرچه ماه ژوین سال 2013 نقطه عطفی در رابطه دولت و مردم شد و آن جنبش " پارک گزی" بود. ( درگزارشی که همان زمان نوشتم و منتشر کردید، پیش بینی کردم که بذنبال این وقایع شکاف در صفوف حزب عدالت و توسعه اتفاق خوهد افتاد.

این جنبش به نوعی واکنش مردم به تمهیدات اردوغان نسبت به واگذاری فعالیت های اجتماعی-اقتصادی ترکیه به بخش سرمایه داری "لیبرال" و لجام گسیخته ترکیه و واگذاری املاک به سرمایه داران خارجی تحت پوشش فعالیت های خیر خواهانه تحت پوشش شعارهای اغفال گرایانه مذهبی بود. سیاست خارجی ترکیه در قبال سوریه و حتی حمایت مخفی و ضمنی اردوغان از دولت احمدی نژاد که از درون آن فعلا ماجرای پولشوئی "ناصر صراف" در ترکیه فاش شده، ناشی از این منش رانت خواری اردوغان بود. به جرات می توان گفت که دوران شکوفایی اردوغان مصادف با دوران یکه تازی سیاسی - اقتصادی احمدی نژاد در ایران بود. دو دست به ظاهر رقیب، ولی دست در دست هم. بر کسی پوشیده نیست که بزرگترین انتقالات پولی و سودجویی ها بین جمهوری اسلامی و ترکیه در دوره احمدی نژاد صورت گرفت.

و اما نقطه عطف بسیار عمیق تر در حکومت اردوغان وقایع مربوط به پرونده فساد و اختلاس در دولتش است که در تاریخ 17 ماه دسانبر 2013 فاش شد. در این مورد بسیار نوشته شده و اخبار زیادی منتشر شده است. هر چند برخی گمان می کنند که این ضربه محصول فعالیت های رقیب اقتصادی- سیاسی-عقیدتی اش "فتح الله گولن" است اما حقیقت فراتر از این می باشد. حقیقتی که ریشه هایش را باید در جنبش "پارک گزی" جست. این جنبش بسیار فراتر از تمایلات جناحی- سیاسی "فتح الله گولن" بود. بیهوده نبود که اردوغان از فتح الله گولن بعنوان یک "خائن" نام می برد. چرا که به عنوان یک ضد ضربه سیاسی مایل است همه فعالیت ها و واکنش های اجتماعی- مردمی را نادیده گرفته و اعتراضات مردم را در قالب "خیانت فتح الله گولن " خلاصه کند. و البته جای شک هم  نیست که پته اردوغان و اطرافیانش از طریق محافل نزدیک به فتح الله گولن بر آب افتاد.  فتح الله گولن رئیس یک جماعت بسیار قدرتمند مذهبی و  مقیم ایالات متحده است که دست و نفوذی بسیار قوی در قوای امنیتی - قضایی  ترکیه داشت و کماکان دارد. قوای دموکراتیک و آزادی خواه ترکیه دست و قدرتی در اینگونه محافل امنیتی - قضایی ترکیه ندارند و بسیار طبیعی است که از اطلاعات و گزارشات جانح رقیب بهره بجویند.

 عصر روز 24 ماه فوریه در فضای اینترنتی و از جمله یوتیوپ در ترکیه یک فایل صوتی مبنی بر مکالمات تلفنی اردوغان با پسرش "بلال" منتشر شد که گویا مربوط به ساعات اولیه آغاز عملیات افشای فساد دولتی بود. در این مکالمه تلفنی نخست وزیر اردوغان از پسرش بلال می خواهد تمامی وجوه نقدی را که بالغ بر یک میلیارد دلار است را هرچه سریع تر از منزل خارج کند. (جهت ممانعت از شروع بحث های مربوط به حجم و وزن یادآوری کنم که یک میلیارد دلار به شکل یکصد دلاری حجمش تقریبا چهار متر مکعب می باشد. و با دو سه وانت میتوان به راحتی جابجا کرد.)

امروز اردوغان در یک سخنرانی عصبی و غیر طبیعی این مکالمه را "بشدت" تکذیب کرد و آن را محصول مونتاژ "خائنین و دشمنان " نامید. ولی دم خروس در خلال صحبتش بیرون آمد. او گفت: "این جریان بی حیا و بی حیثیت حتی قادر به شنود مکالمات تلفنی رمزدار نیز شده است. ما از این گونه تلفن های رمزدار جهت مکالمات درون حکومتی استفاده می کنیم." در واقع او به نوعی صحت مکالمه با پسرش را تائید کرد.

هر سه حزب مخالف حزب حاکم خواستارند که اردوغان بلافاصله این موضوع را روشن کند. با توجه به نزدیکتر شدن انتخابات شهرداری ( که به نوعی امتحان آخر اردوغان خواهد بود ) شکی نیست که جناح های مخالف کارت های برنده خود را روز به روز رو خواهند کرد.

شنود مکالمات تلفنی سیاستی بود که توسط خود اردوغان پی ریزی شد و اکنون گریبان خود او را گرفته است.

نخست وزیر معمولا هر سه شنبه وکلا و بخشی از اعضای حزبش را برای سخنرانی جمع می کند تا در میان تائیدها و تشویق های آنها سخنرانی کند. امروز (سه شنبه) از تشویق های گذشته چندان خبری نبود. به جای اعضای حزب، عده ای نوجوان را به همراه اوباش  جمع کرده بودند تا هر از چندی در جریان نطق اردوغان برای او هورا بکشند. شبیه ساندیس خورهای تظاهرات حکومتی در جمهوری اسلامی.

ضمنا، صحت مکالمات تلفنی ادعائی، که فاش شده تاکنون تلویحا و با صراحت از سوی حزب کمونیست ترکیه تائید نیز شده است.

 

پیک نت 2 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: