ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

رادیو مسکو:

اقتصاد مقاومتی در ایران

برای خروج از بحران اقتصادی 
 
 
 
 

صدای مسکو:

حسن روحانی رئیس جمهور ایران آمادگی دولت خود را برای اجرای " اقتصاد مقاومتی"، در دیدار سران قوای جمهوری اسلامی با رهبر ایران اعلام کرد. او گفت که این برنامه بار سنگینی را از دوش ملت بر خواهد داشت.

 

"ولادیمیر ساژین" مفسر ایران در این باره می گوید:

 

امروز هیچ کس شک ندارد که اقتصاد ایران در نتیجه ی تحریم های بین المللی در شرایط خوبی نیست. سال گذشته اقتصاد ایران تا 6 درصد رشد منفی داشت. صادرات نفت تا 60 درصد کاهش یافت، یعنی بیش از 80 میلیارد دلار. بهای پول ملی ایران، یعنی ریال دو برابر کاهش یافت و تورم به 40 درصد رسید. بهای خرده فروشی انواع کالاها و خدمات افزایش یافت. کمبود سرمایه در بخش نفت و گازبه 230 میلیارد دلار می رسد.

 

"یلنا دونایوا" ، شرق شناس و کارشناس ایران نیز می گوید :

 

شرایط اقتصادی ایران به گونه ایست که نیازمند اصلاحات گسترده، فوری و موثر است. دولت روحانی سعی می کند پایه هایی برای خروج از بحران ایجاد نماید. پس از توافق اخیر ایران و گروه  1+5 که موجب لغو بخشی از تحریم ها شد شرایط اقتصادی ایران رو به بهبود نهاد. اگر این روند ادامه یابند، اقتصاد ایران در آینده ای نزدیک خود را بازیابی می کند.

رئیس جمهور روحانی این پرسش را مطرح می کند که چرا در کشوری با این همه نعمت، ذخایر مفید، استعداد و متخصصین سطح بالا، در جایی که قانون اساسی خوب وجود دارد و ملت متحد است، فقر و بی کاری و تورم بالا وجود دارد؟ و خود پاسخ می دهد که ما نمی توانیم از تمامی امکانات موجود درست استفاده کنیم. بدیهی است که تحریم های بین المللی در بوجود آمدن این وضع نقش داشته است.

آنچه که اکنون به نام " اقتصاد مقاومتی" در ایران از آن صحبت می شود خروج از این وضع بحرانی اقتصادی است. حسن روحانی معتقد است، اقتصاد مقاومتی دو جنبه دارد:

1-  درون زا

 2- برون نگر

او اعتقاد دارد ضمن حل برنامه های داخلی باید محیط کسب و کار را بهبود بخشید و قوانین و مقرراتی نیز در همین زمینه تصویب کرد، ساختار سرمایه گذاری داخلی و خارجی را بازسازی کرد و آنرا به طور مساوی بین بخش های مختلف اقتصاد تقسیم و توزیع کرد.

در ارتباط با اصلاحات در سیاست خارجی نیز رئیس جمهور ایران اهمیت مذاکرات با گروه 5+1 را میداند وامیدوار است برای مشکلات برنامه اتمی ایران به راه حل مثبتی برسد. او امیدوار است بتواند پنجره بسته به سمت جهان را باز کند.

کمتر از یکماه از آغاز اجرای توافق ژنو با گروه 5+1 می گذرد و در همین مدت کم نتایج آن قابل مشاهده است. احیای اقتصاد ایران ظاهر شده است. صندوق بین المللی پول نیز رشد 1.2 درصدی برای اقتصاد ایران و کاهش  تورم و رسیدن آن از 40 در صد به 25 درصد را پیش بینی کرده است.

با همین سیگنال هاست که هیات های اقتصادی بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، اتریش، قزاقستان، ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر عازم ایران شده اند. در ایران تقریبا 80 میلیون مصرف کننده ی بالقوه وجود دارد و اقتصادی با محصولات داخلی خوب، یعنی تقریبا 50 میلیارد دلار، می تواند ایران را به سومین کشور منطقه بعد از ترکیه و عربستان سعودی تبدیل کند.

شک نیست که ایران بدون تحریم قادر است به مرکز مهم تجارت و سرمایه گذاری نه تنها در منطقه بلکه در سطح جهانی تبدیل شود. طبیعتا این امر در سطح زندگی ایرانی ها و آهنگ توسعه اقتصاد این کشور تاثیر گذار خواهد بود.

 

پیک نت 10 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: