ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

گزارش وزیر ارشاد درباره سینما

فیلترینگ؛ موسیقی، مطبوعات و کتاب 
 
 
 
 

علی جنتی وزیر ارشاد در تازه ترین اظهار نظرش علیه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در  ایران، در دیدار با اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت:‌

من هم مانند بسیاری دیگر اعتقاد دارم نمی‌توان مردم را محصور کرد و ادعا کنیم هیچ ارتباطی با دنیا نداریم و به بهانه حفظ ارزش‌های اسلامی جلو چیزی را بگیریم.

اگر به عقب بازگردیم، می‌بینیم خیلی کارها که در اول انقلاب انجام شده مضحک به نظر می‌آید؛ مثل ممنوع کردن ویدئو و یا دستگاه فکس.

الان فیسسبوک در جهان 700 میلیون عضو دارد که چهار میلیون آن ایرانی اند و ما – به خیال خود- آن ها را محصور کرده‌ایم.

در دولت چنین تفکری وجود ندارد که شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنیم، در کارگروه مصادیق مجرمانه که شش وزیر در آن عضو هستند، درخواست جلسه داده‌ایم. مباحث را در این زمینه به تفصیل بیان کرده‌ایم و اعلام کرده‌ایم نمی‌توانیم دور خود حصار بکشیم.

ما باید سعی کنیم از این پدیده بیشترین استفاده را به نفع خود داشته باشیم، البته این موضوع جزو مواردی است که حل آن نیاز به زمان دارد و با گذشت زمان برطرف می شود.

دولت از افزایش درصد و رشد پروانه‌ ساخت فیلم و آلبوم‌های موسیقی تا پایان کار دفاع می کند. ما با این اتفاق که یک فیلم و یا یک آلبوم موسیقی ساخته شود و بعد یک عده با جوی سازی‌ها و ادعای دفاع از فضای کشور آنها را جمع کنند مخالف هستیم.

در حال حاضر فضای امیدوارکننده‌ای در بین نویسندگان و نخبگان کشور فراهم شده و آن‌ها احساس می‌کنند که اگر وارد میدان شوند کار روی زمین نمی‌ماند.

سال آینده سینماگرانی که چند سالی فیلم نمی‌ساختند به صحنه باز خواهند گشت. بسیاری از آنها حتی در چند ماه گذشته برای دریافت مجوز فیلم‌های خود اقدام کرده‌اند.

در حال حاضر برخی از سینماها تنها با 30 تا 50 درصد ظرفیت کار می کنند. 330 سالن سینما در کشور داریم که هر کدام با مشکلات فراوانی مواجه‌اند و ما به دنبال برطرف کردن مشکلات سینماها و حتی دیجیتالی کردن آن‌ها هستیم.

سعی بر این است که اقبال رفتن به سینما بیشتر شود، با این روند، هم سینماگران سود می‌کنند و هم تولیدکنندگان فیلم‌ها.

تا سال آینده 20 تا 30 سالن جدید سینما در کشور مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. اول بهمن را روز سینما مطرح کردیم و دیدید که آنقدر جمعیت به سینماها روی آوردند که شیشه های پردیس پارک ملت شکست.

دولت به دنبال این است که فضا را برای رسانه‌ها و مطبوعات باز کند. ‌ رشد کشور در گرو رشد مطبوعات است و دلیل مشکلات بسیاری که در کشور شاهد هستیم این است که به مطبوعات اجازه رشد نداده‌ایم.

به کتاب‌هایی که درخواست مجوز کرده‌اند مجوز داده ایم. در حال حاضر هیچ مشکلی برای صدور مجوز نشریه نداریم. مجوز برای انتشار نشریه‌های اختصاصی به راحتی انجام می‌شود. در وزارت اطلاعات دولت سابق کتاب یک  تعداد از نویسندگانِ بعنوان ممنوع‌القلم چاپ نمی‌شد، همفکری کردیم که برای چاپ یک کتاب به خود آن نگاه کنیم نه به نویسنده آن.

مجموعه معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد با معاونان ذی‌ربط وزارت اطلاعات جلسه‌ای داشتند. با همفکری‌های انجام شده، تصمیم گرفته شد هیچ کتابی را به دلیل نویسندگان آن رد چاپ نکنیم. چاپ کتاب ضوابطی دارد که با توجه به آن ضوابط عمل می‌کنیم، اگر مشکلی نباشد کتاب چاپ می‌شود اما اگر مشکلی داشته باشد آن مشکل یا اصلاح می‌شود یا کتاب در نهایت چاپ نمی‌شود، در نهایت به کتاب نگاه می‌کنیم نه به نویسنده.

متاسفانه در سال‌های گذشته سازمان میراث فرهنگی را شخم زدند. عناصری که در آن حضور یافته‌اند آن را به هم ریخته و هر تکه آن را به جایی از ایران برده و بسیاری از آثار فرهنگی را مخدوش کرده‌اند.

کار را به خود مطبوعات واگذار کردیم؛ ترکیبی برای ضوابط پرداخت یارانه تعیین شده تا دیگر سلیقه‌ای عمل نشود. این ضوابط توسط خود اهالی مطبوعات تدوین شده و قرار شد براساس تعداد صفحات، نوع نشریه، نوع کاغذ و مطالب یارانه پرداخت شود، ما این ضوابط را امضا کرده و روی سایت معاونت برنامه‌ریزی وزارتخانه قرار داده‌ایم. هر یارانه‌ای هم که به مطبوعات پرداخت شود، بر اساس همین ضوابط است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی درباره بازگشایی مجدد انجمن صنفی روزنامه نگاران مشکلی ندارند. در گذشته شکایتی از سوی وزارت اطلاعات علیه این انجمن شده که این شکایت منجر به پلمپ انجمن صنفی شد.

تفاهم‌ نامه‌ای بین وزارت اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی منعقد شده و قرار شد وزارت اطلاعات شکایت خود را پس بگیرد. وزارت اطلاعات شکایت خود علیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را پس گرفت، قرار شده روزنامه‌نگاران عضو، مجمع عمومی تشکیل و هیات مدیره خود را انتخاب کنند.

درباره محدودیت های اعمال شده علیه آقای شجریان دراین جلسه صحبت شد. باید بگویم که

بخشی از این محدودیت ها خارج از حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همه برای محمدرضا شجریان احترام قائل هستند و تلاش ما اینست که ایشان بتواند در کنسرت ها حضور داشته باشد. متاسفانه مساله آقای شجریان تا حدودی سیاسی شده است.

 

پیک نت 12 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: