ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

گزارش سفر روحانی به هرمزگان

پرسش و پاسخ تلویزیونی

و حضور در جمع خبرنگاران  
 
 
 
 

از متن گفتگوی مستقیم تلویزیونی روحانی در هرمزگان و همچنین گفتگوئی در جمع خبرنگاران داشته خلاصه ای تهیه کرده ایم که می خوانید. گزارش مکتوب این گفتگو و دیدار در پایگاه خبری دولت منتشر شده است و ما در خلاصه کردن آن، کوشش کردیم نکات مهم خبری از قلم نیفتند.

 

 

 

گفتگوی زنده تلویزیونی روحانی با مردم استان هرمزگان

 

مشکلی که دولت از روز اول با آن مواجه بود تورم حدود ۴۳ درصدی بود. خوشحالم که براساس آمار دیروز مرکز آمار تورم از ۴۳ درصد به حدود ۳۳ درصد رسیده است. امیدوارم سال آینده تورم ده درصد دیگر هم کاهش داده یابد. البته در شرایطی ممکن است این کاهش حتی بیشتر از این نیز بشود.

 

دولت در سال آینده حدود سی میلیارد تومان برای جاده‌های روستایی بودجه اختصاص داده که را‌ه های روستایی هرمزگان را نیز شامل خواهد شد.

بندر جاسک به بندر ویژه اقتصادی تبدیل خواهد شد و  بر وضع همه استان تأثیرگذار خواهد شد و حتی تأثیرات آن سراسری در کل کشور خواهد بود.

تهیه دارو نسبت به چند ماه گذشته به لحاظ دسترسی و قیمت خیلی بهتر شده و در سال آینده نیز بهتر خواهد شد و از سوی دیگر چنانچه در ماه‌های گذشته چندین قلم از داروهای بیماری‌های خاص تحت پوشش بیمه قرار گرفته در باره موارد دیگر نیز به همین ترتیب عمل خواهد شد.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره برخی اعتراض‌ها به جدایی بخشی از هرمزگان و الحاق به استان فارس با بیان اینکه بنده قبلاً هم گفتم که این مسأله را مجدداً مورد بررسی قرار خواهیم داد، این اقدام با طی همه مراحل قانونی و گردش اداری لازم به تصویب رسیده و اجرا شده است و در عین حال دولت به دلیل حساسیت‌های مردم به این مسأله اعلام کرد که آن را مجدداً مورد بررسی قرار خواهد داد.

تقسیمات کشوری کاملاً دقیق نیست و همه ایران یک کشور است و همه مردم در استان‌های مختلف با هم برادرند، برای اینکه استان‌های بیشتری به آب‌های آزاد دسترسی داشته باشند، چنین طرحی به تصویب رسیده و بنیان و اساس آن نیز صحیح است، اما دغدغه‌های مردم باید در نحوه اجرا لحاظ شود.

 

فازهای سوم، چهارم و پنجم بندر رجائی نیز هر چه سریع‌تر اجرا خواهد شد تا حجم مبادلات در این بندر به ۱۵.۵ میلیون کانتینر برسد که این مسأله تاثیر قابل توجهی در توسعه هرمزگان خواهد داشت.

وقتی فازهای تکمیلی بندر شهید رجایی به بهره‌برداری برسد، حمل و نقل چنین حجمی از کالا که در این بندر صورت خواهد گرفت نیاز به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل دارد که دولت توجه خود را در این عرصه به توسعه ریلی متمرکز کرده است که هم امنیت بیشتری دارد و هم کم‌هزینه‌تر است.

در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسعه مناطق آزاد در راستای توسعه درون‌زا و برون‌نگر مورد توجه جدی قرار دارد و اجرای این سیاست‌ها باعث شکوفایی بیشتر مناطقی مثل جزیره کیش خواهد شد.

همه درخواست‌ها و مطالبات مردم صحیح و درست است، اما همه باید در نظر داشته باشند که این دولت فقط شش ماه است که بر سر کار آمده و قطعاً مشکلات را قدم به قدم مرتفع خواهد کرد.

 

گفتگوی روحانی با خبرنگاران پیش از ترک هرمزگان

 

چند طرح برای کل استان و کشور مهم است. اول توسعه بندر شهید رجایی که فاز دوم آن در سال آینده تکمیل و اعتبارش را تامین خواهیم کرد. اگر تحریم برداشته شود برای ما تحولی بزرگ از جمله در صادرات خواهد بود. اگر همین اقتصاد مقاومتی اجرا شود یکی از آثار مهم آن توسعه صادرات خواهد بود.

طرح بعد مساله جاسک است. ما جاسک را می خواهیم به یک بندر مهم مخصوصا برای صادرات، صادرات نفت و صنایع انرژی بر تبدیل کنیم. ما می خواهیم گاز را به آن منطقه برسانیم هم برای پتروشیمی و هم برای فولادگازی در بندر جاسک و هم برای آلومینیوم و همچنین توسعه بندر برای صادرات نفت. بخشی از نفت را می‌خواهیم در جاسک صادر شود. البته به دنبال آن باید شهر جدیدی ساخته شود و این شهر توسعه پیدا کند. فرودگاه بین المللی و خیلی اقدامات مهمی می خواهد که دنبال خواهد شد. بعضی از طرح ها شاید ۴ ساله یا ۵ ساله باشد ولی کارها شروع خواهد شد . امیدوارم در پایان این دولت بتوانیم نفت از جاسک را صادر کنیم . البته ممکن است بندر اصلی آن برای صادرات نفت ی مقداری طول بکشد، از طرق مختلف می توانیم صادرات را از جاسک شروع کنیم. بزرگراه بندرعباس به جاسک را تا میناب به صورت بزرگراه تکمیل می کنیم . تا سال آینده از میناب تا جاسک، جاده را بهسازی خواهیم کرد . ما از عسلویه تا جاسک دارای بزرگراه خواهیم بود. دولت یک کارگروهی برای جزایر می گذارد تا کار را شروع کنند . من از فرهیختگان استان استمداد طلبیدم که آنها هم طرح‌شان را بدهند. برخی از جزایر ما، از آن استفاده درستی نمی شود و تقریبا بکر و غیرفعال است. توسعه جزایر جزو ‌تصمیمات ما خواهد بود.

بازراچه های مرزی باید فعال شود. بازارچه‌ مرزی می تواند بخشی از قاچاق را مانع شود. سواحل مکران هم جزو برنامه دولت است. این سواحل بسیار برای ما اهمیت دارد . می دانید که از خود بندر عباس که به سمت شرق می روید تا بندر گبادر فعالیت به آن صورتی که باید در این سواحل باشد، نیست در حالی که سواحل جنوب باید بهترین مکان برای کشور باشد. جایی که با آبهای آزاد دسترسی دارد برای صادرات، واردات، صیادی، کشتی سازی برای همه مواردی که توسعه دریامحور هست باید فعال شویم. اینکه ما چکار می کنیم یک کار در تسریع در ایجاد جاده است؛ جاده اولین قدم است که می تواند آبادانی را بیاورد که ما این جاده را از بندرعباس تا جاسک ان‌شاءالله اقداماتش را از ۹۳ انجام می دهیم.

قدم دوم لوله گاز است که اقداماتش را شروع می کنیم، برای اینکه لوله گاز به جاسک برسد برای همه مواردی را که ما می‌خواهیم در جاسک فعال بکنیم این لوله گاز نیاز است. البته طرح لوله نفت هم باید از خوزستان بیاید تا جاسک که این از سال آینده شروع می شود و اجرا و تکمیلش زمان بر است. شاید اولین قدم فوری که در ماههای آینده گفتیم برداشته شود همان آموزشگاه فنی- حرفه ای است که مردم جاسک را برای تحول بعدی آماده کنیم. نیروهای مسلح ، نیروی دریایی ارتش در جاسک فعال خواهد بود ،خودِ آن هم می تواند در تحول و توسعه جاسک تاثیرگذار باشد.

من در دولت به وزرا و مسئولین دیگر هم تاکید کردم، واقعا در فرصت های اجتماعی هیچ تفاوتی نباید باشد . ما باید به تجربه و دانش و سوابق نگاه کنیم، کسی که بهتر می تواند مدیریت کند باید بیاید. البته خانم ها در زمینه علم و دانش پیشرفت بسیار خوبی داشته‌اند. الان در دانشگاه و در حوزه‌ها دوشادوش مردان دارند جلو می روند. در دانشگاه که وضعشان بهتر از آقاپسرها است. اما در زمینه مدیریت نه ، در زمینه مدیریت هنوز باید فرصت بدهیم خانم ها رشد پیدا کنند. البته آقای استاندار مشورت می کرد می گفت یک فرمانداری می‌خواهم از خانم ها بگذارم ، گفتم اگر شایسته است چرا نگذارید؟ به هر حال، چه اشکالی دارد؟ ما این فرصت را باید فراهم کنیم و خانم های ما این شایستگی را دارند، همانطور که در علم و دانش ، آموزش و پرورش، در بهداشت و درمان، در دانشگاه ها و در حوزه های دینی و علمی فعال هستند در حوزه مدیریت هم باید در حد شایستگی‌شان فعال باشند. الان در دولت خانم ها حضور دارند . خانم ها در مسئولیت هایی که دارند خوب فعال هستند. بخشی از مدیریت هایی که به خانم ها واگذار شده مثل موسسه استاندارد که یک خانم به عهده گرفته از مدیریت آن راضی هستیم. همه مدیران باید زمینه را فراهم بکنند، اصل بر شایستگی است. هم نسبت به جنسیت، هم قومیت و هم مذهب به هر حال کسی از اهل سنت است اگر شایستگی، لیاقت یا دانش دارد چرا از او استفاده نکنیم؟ یا قومیت خاصی است. به هر حال هر قومیتی عرب، بلوچ، ترکمن و کرد است، چه فرقی می کند همه آنهایی که توانایی دارند باید از آنها بهره برداری شود.

 

پیک نت 13 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: