ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه کرباسچی با "ایرنا"

رسانه ها نباید جوسازی

مخالفان دولت را جدی بگیرند!

 
 
 
 
 

بخش هائی از مصاحبه غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا":

 

ایرنا- از انتقال پایتخت چه خبر؟

 

کرباسچی: برجسته کردن برخی از خبرها اصولا به زیان مردم و کشور است. موضوع انتقال پایتخت از اینگونه موارد است. برخی می خواهند سر مردم را گرم کنند به اموری که چندان اهمیت ندارد. مانند کسی که در یک ماشین نشسته، باید هم و غم او این باشد که مسافرانش را در سلامت به مقصد برساند، اما سر مردم را گرم کرده نقالی می کند و در نهایت ماشین را به دره می اندازد.

کسانی که بحث های انحرافی را مطرح می کنند به دنبال این هستند که شانه از زیر بار مشکلات اصلی خالی کرده و مسوولیت خود را نادیده بگیرند. بحث هایی نظیر انتقال پایتخت انحرافی است و بحث نیازهای امروز ما نیست.

متاسفانه می نشینند و درباره انتقال پایتخت صحبت می کنند. شما دولتی را (دولت احمدی نژاد) مورد حمایت قرار دادید و همه پشت سر او قرار گرفتید، تا جایی که می شد از آن دولت حمایت کردید، یک دهم مانع تراشی هایی که در مقابل دولت فعلی صورت می گیرد، درباره دولت قبل صورت نگرفت. اکنون می گویند آن دولت 1200 میلیارد دلار پول و ثروت کشور را از بین برده، باید دقت کنیم این مبلغ چقدر بالاست. این مبلغ یعنی یک و نیم برابر خرجی که در تمام 8 سال کرده است. ما در منابع مشترک 1200 میلیارد دلار را از دست داده ایم. این به معنای عدم النفع نبوده بلکه به طور کلی از دست داده ایم، در حالی که دیگران برده اند، می توانستیم ما نیز ببریم. یک نفر هم نیست مسوولیت این کار را بر عهده بگیرد.

اکنون به جای این موضوع، چوب لای چرخ دولتی که تازه بر سر کار آمده می گذارند. این دولت دستش در پوست گردویی است که دولتی قبلی آن را درست کرده، افراد و نیروهایی که به کار گرفته اند و اکنون دولت دنبال برگرداندن این وضعیت است.

توجه همه این است که 800 میلیارد دلار نفت در 8 سال گذشته فروخته شده، باید ببینیم کجا هزینه شده است، هزینه های عمرانی و جاری چگونه بوده و چه میزان به خزانه آمده است. اصلا این مبلغ بماند، آن 1200 میلیارد دلار چه شده است؟

وقتی ما در این کشور مدیر بودیم. کارمند مدیر سازمان شهرداری را گرفتند، به او می گفتند که در کنار غذای خود نوشابه هم گرفته اید، یکی از افراد که اکنون هم مسوولیت دارد، می گفت که اگر نوشابه نمی خوردید، می مردید؟ بازجویی شد که شما در اموال بیت المال اسراف کردید چرا غذای خود را بدون نوشابه نخوردید؟ این افراد هنوز هم در راس کار هستند. (اشاره به سردار نقدی رئیس کنونی بسیج که شهرداران نواحی دوازده گانه تهران را پس از انتخاب دوم خرداد 76 دستگیر کرد و در زیر زمین وصال شکنجه کرد و همچنین محسنی اژه ای دادستان کنونی که کرباسچی را با همین پرونده سازی محاکمه کرد!)

این افراد باید بگویند این جریانی که در 8 سال گذشته روی کار بود و تا این میزان هم در 8 سال از سوی شما تایید شد، باعث شد که 1200 میلیارد دلاری که از جیب ملت ایران برود. کجا رفته است؟ یکی باید به این موضوع جواب بدهد. وضعیت بیکاری، تورم و فقر ناشی از عدم سرمایه گذاری در این سال ها چه وضعی به وجود آورده است؟

یکی از کشورهای کوچک منطقه بدون نیروی انسانی مورد ادعای ما، بدون ایدئولوژی ما، بدون سابقه تاریخی ما، 115 هزار دلار درآمد سرانه دارد. ثروت ما را برداشته و برده و هیچ کس پاسخگوی آن نیست. امروز ما نشسته ایم می گوییم که 40 هزار تومان دست مردم بدهیم یا ندهیم.؟ (اشاره به قطر و بردن گاز ایران)

 

 

 

ایرنا - چرا این موضوعات به درستی برای مردم توضیح داده نمی شود؟

 

کرباسچی: برای اینکه رسانه ها هم توجهی به این موضوعات ندارند. خط قرمز برخی رسانه ها اجازه نمی دهد که به این مسایل پرداخته شود.

مجلسی که برای دولت شاخه و شانه می کشد و هر هفته 10 وزیر را به مجلس می کشاند، چرا این مسایل را در دولت قبل ندید؟ اگر درباره این 1200 میلیارد دلار فکری کرده و حرفی زده اند، بگویند.

 

ایرنا- بنای دولت تعامل کامل با مجلس است.

 

کرباسچی: آن همه لجبازی در دولت قبل با مجلس می شد، اما در دولت فعلی تا این حد تعامل با مجلس می شود، باز هم برای یک وزارتخانه باید 4 نفر معرفی شود تا نفر چهارم بتواند رای اعتماد بگیرد. این همه سوال، این همه برخورد، در آن زمان به یک وزیر رای ندادند، آقای احمدی نژاد وزارتخانه را منحل کرد. هنوز هم حاضر نیستند کارهای آن دولت را نقد کنند.

 

ایرنا - آنطور که می گویید دولت روحانی وارث مشکلات بسیاری است، اما در همین مدت کوتاه نقدهای بعضا گزنده و همراه با تخریب نیز صورت می گیرد، کسانی که پیش از این نقدی را به دولت مطرح نمی کردند، امروز یک نقاد حرفه ای شده اند، به گونه ای که مقام معظم رهبری هم تاکید کردند که به دولت اجازه داده شود، هدف از این نقدها را چه می دانید؟

 

کرباسچی: باید ابتدا بگوییم اصولا دولت آقای روحانی چه کاری می تواند بکند؟ کشوری را دست ایشان داده ایم، که این همه تورم، بیکار و توقعات و انتظارات مردمی دارد. در مقطعی گفته شد که بیاییم منابع انرژی را هدر ندهیم و قرار شد یارانه نقدی را به نیازمندان بدهیم، اما با بدترین وضع آن را اجرا کرده و آن را بین همه مردم توزیع کردند. به گونه ای که معاون اول رییس جمهوری گفتند که تعداد یارانه بگیران از جمعیت کشور نیز بیشتر است.

حالا دولت چه کار می تواند بکند؟ دولت بخواهد اکنون یارانه ها را قطع کند، همین افراد که با دولت قبل همراهی می کردند و اکنون مرتب ایراد می گیرند، فریاد می کشند و در خیابان راه می افتند.

افرادی که باعث این فساد شده اند نیز اکنون کاری با این مسایل ندارند. اما امروز یک جمله ای از سوی کسی در دولت گفته می شود، ده ها خبر و سخنرانی درباره اش مطرح می شود اما کسی نمی گوید که مسوول این موضوع کیست؟

دولت روحانی مظلوم ترین دولت تاریخ ایران است. این شرایط را در هیچ دوره ای نداشتیم. در دوره جنگ نیز ما این شرایط را نداشته ایم. در آن دوران با کمتر از 7 میلیارد دلار کشور اداره شد. با آن همه هزینه های بالای جنگ ما این شرایط را نداشتیم.

با این شرایط دولت چه کار می تواند بکند؟ جز اینکه تلاش کند ابتدا تحریم ها و فشارها اضافه نشود، تورم کاهش یابد و اقتصاد کشور سر و سامان یابد.

اینکه دولت در 6 ماه موفق شود و بتواند فضای آرامی را در کشور ایجاد کند و جلوی افزایش تورم را بگیرد، کار بزرگی صورت گرفته است.

عده ای در مجلس هستند که می خواهند کمک کنند، اما متاسفانه جمعی در مجلس هستند که تمام تلاش آنها این است که اقدامی کنند که کسی به سراغ گذشته آنها نرود، تلاش می کنند شرایطی به وجود آورند که سراغ عملکرد گذشته آنها نروند.  این افراد مسایلی را برجسته می کنند که مسایل اصلی کشور که مسایل کلان است و عمده مقصر آن خود آنها هستند، در آن دیده نشود.

کسانی که با تمام توان دولت گذشته را مورد حمایت قرار داده اند، باید پاسخگو باشند. یا حداقل باید سال ها ساکت بمانند و ادعا نداشته باشند. اما اکنون مرتب درباره وزیر فرهنگ، وزیر علوم و دیگر اعضای دولت ایراد می گیرند.

 

ایرنا - با این جریان در مجلس باید چه برخوردی داشت؟ امکان تعامل با این جریان وجود دارد؟

 

کرباسچی: روشی که دولت در مقابل این شیوه تبلیغات پیش گرفته همان روشی است که از آن انتظار می رفت. دولت تلاش می کند با کسانی که دنبال ایجاد فضای کاذب هستند، دهن به دهن نشود. اگر جواب هر ادعایی را بدهید در حقیقت تقویت همان ادعا است. دولت روش درستی را برگزیده است.

دولت تلاش می کند کار اصلی خود را پیش ببرد که این درست است. دولت تمام تلاش خود را می کند که انتظار مردم برای حل مشکلات را تحقق ببخشد. برای امید دادن به مردم و امیدوار کردن فضای جامعه و تدبیر مسایل کشور وقت، انرژی و توان خود را در این مساله گذاشته است.

جریانی نظیر جبهه پایداری، اگر در جایی صحبت شود باید پاسخ دهد که این عملکرد گذشته که از آن حمایت شده است چه بوده است؟ اگر بحث اختلاس است باید بگوییم در کدام دوره اختلاس تا این حد بوده است؟ در کدام دوره با این ثروت در کشور تا این حد کم کار شده است. از لحاظ فرهنگی نیز در کدام دوره تا این حد ناامیدی در بین مردم ایجاد شده است.

چرا این افراد از گذشته خود فرار می کنند. باید از مردم عذرخواهی کرده و کنار بروند. نمی توانند دوباره مدعی شوند. مردم نیز می فهمند و آگاهی دارند. نباید گرفتار جوی شویم که این جریان ها می خواهند ایجاد کنند.

 

ایرنا - حزب کارگزاران چه میزان می تواند به دولت کمک کند ؟

 

کرباسچی: ما در حد توان در حال کمک هستیم. بهرحال در سمت های اجرایی حضور داریم. هر جا که از کارگزاران خواسته شده که در کاری کمک کند، خود را کنار نکشید است. غیر از پست هایی که در کابینه و مشاورت هاست، کارهای دیگری هم صورت گرفته است.

همین جریان افراطی به عنوان نمونه جبهه پایداری جوسازی می کنند و با انتساب افراد به فتنه و مسایل دیگر اجازه نمی دهند، کار صورت گیرد. البته تلاش می کنند جا برای خودشان باز شود. 

پیک نت 14 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: