ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

17 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

بمناسبت 8 مارس، روز جهانی زن

 
 
 
 

امروز 8 مارس، روز جهانی زن است. مناسبت این روز باز می گردد به جنبش اعتراضی زنان در امریکا، اما در سالهای وجود اتحاد شوروی، این روز در تمام کشورهای اروپای شرقی و بسیاری از کشورهای دیگر- جز امریکا- همراه بود با مراسم ویژه این روز. در ایران نیز با آن که در زمان شاه این روز کمرنگ اما مطرح بود و مراسمی هم برگزار می شد، علیرغم تمام تلاشی که پس از انقلاب 57 شد، حکومت زیر بار روز جهانی زن نرفت و برای خود یک روزی را به بهانه حضرت زینب بنام روز زن اعلام داشت. مانند روز جهانی کارگر که آن را پیوند زد به روز ترور آیت الله مطهری!

 در کشورهای اروپای غرب، گرامی داشت 8 مارس، از بعد از فروپاشی اتحاد شوروی بتدریج کمرنگ شد، جز در آلمان که در بخش شرقی آن (آلمان سوسیالیستی سابق) بزرگداشت این همچنان به قوت خود باقی است. چنان که در تقریبا تمام کشورهای سوسیالیستی سابق اروپای شرقی باضافه کشورهائی نظیر کوبا، ویتنام، کره شمالی و اغلب کشورهای امریکای لاتین که احزاب پیشرو و مترقی بر سر کار اند.

روز ۸ مارس ۱۸۷۵  زنان كارگر كارخانجات نساجی شهر نیویورك برای بهبود شرایط كارشان  و در اعتراض به پایین بودن سطح دستمزد شان دست به تظاهرات زدند. پلیس آمريکا به تطاهرات آنها حمله کرد  و آنرا سركوب نمود. عده ای  از زنان  تظاهر كننده  زخمی  و دستگیر شدند. حركت اعتراضی هر سال به  حالت آشكار و یا مخفی در کارخانه های مختلف  ادامه پیدا کرد.  روز  ۸  مارس ۱۹۰۷ مجددا  زنان  نساج آمریكا  با خواست ۱۰ ساعت كار روزانه  دست  به  تظاهرات زدند  كه این بار هم  تظاهرات آنها با سركوب پلیس روبرو می گردد و به دستگیری بسیاری از زنان منجر شد. در این تظاهرات عده ی زیادی از مردان كارگر و زنان طبقات دیگر جامعه  نیز شركت داشتند. در سال  ۱۹۰۸  حزب سوسیالیست آمریكا به تشكیل كمیته ملی زنان برای  كمپین  حق  رأی  زنان  در انتخابات اقدام کرد و در مارس همان سال كارگران زن بافنده سوزنی با خواست ممنوع  كردن  كار برای  كودكان و كسب حق رأی زنان در نیویورك تظاهرات می كنند.  رویدادهای ۸ مارس همان سال سبب گردید كه در سال بعد یعنی سال ۱۹۰۹ این روز بعنوان نخستین روز ملی زنان در آمریكا  تثبیت شد.

در  کنگره ی   بین المللی سوسیالیستها  كه در  سال ۱۹۱۰ در كپنهاگ  دانمارك  برگزار گردید ، 
" كلارا  زتكین "  زن سوسیالیست  از حزب سوسیال دموكرات آلمان ۸ مارس را بعنوان روز جهانی مبارزه زنان پیشنهاد کرد.  کنگره این پیشنهاد را تصویب کرد.   یك میلیون زن سوسیالیست و كارگر و دیگر اقشار اجتماعی همراه مردان  خواهان حقوق سیاسی ـ اجتماعی برابر برای همه زنان و مردان شدند . آنها  در ۸ مارس  سا ل ۱۹۱۱ در كشورهای آلمان ،  دانمارك ، سویس  و استرا لیا  تظاهراتی بر پا می کنند .  و با  جشن  و سخنرانی  ، خواهان  حق رأی ، حق كار و آموزش حرفه ای برای زنان شدند. در همین سال  در روسیه و چین هم  تظاهراتی به مناسبت ۸ مارس بر گزار شد.   در مدتی كمتر از یك هفته از ۸ مارس  در آتش سوزی  " تریانكل"  در شهر نیویورك  به خاطر  نبود شرایط  ایمنی كار، ۱۴۹ زن  كارگر جان باختند.  همين موضوع باعث شد که  تظاهرات ۸ مارس سال بعد  به طور وسیعی در سراسر جهان برگزار شود.

با شروع  جنگ جهانی اول ، ميليونها مرد به جبهه ها گسيل شدند .  زنان سوسیالیست در این سالها تظاهرات ۸  مارس را بر علیه جنگ   و كشتار  و خرابی ناشی از آ ن برگزار کردند.

در ۸  مارس ۱۹۱۷ در روسیه زنان علیه افزایش قیمت ها، تعطیلی كارخانجات و اخراج  كارگران دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات در رویداد انقلاب فوریه همان سال  در روسیه  تأثیر  زیادی داشت.  با  رشد جنبش زنان در دهه ۶۰ این روز بار دیگر اهمیت یافت.  سال ۱۹۷۵ از طرف سازمان ملل متحد ، سال بین المللی  زنان اعلام  شد  و دو سال  بعد یعنی سال ۱۹۷۷ یونسكو ۸ مارس را  به عنوان  روز جهانی زن  به رسمیت شناخت.

پیک نت 17 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: