ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

یادداشت سردبیری

مذاکره با دیپلماتی که 8 سال

جلیلی را سرانگشت چرخاند! 
 
 
 
 

همآهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رابط مذاکرات اتمی ایران و گروه 1+5 که برای مذاکرات با رهبران جمهوری اسلامی در ایران است، روز گذشته با حسن روحانی دیدار کرد.

اشتون که عملا اتحادیه اروپا را می چرخاند، یک دیپلمات کهنه کار انگلیسی است که در گذشته عضو مجلس اعیان بریتانیا نیز بوده است. می گویند او جانشینی برتر برای مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق انگلستان است. زنی که به او می گفتند "بانوی آهنین" و پس از اولین دیدار با گرباچف، رهبر حزب کمونیست و رئیس جمهور وقت اتحاد شوروی به "ریگان" رئیس جمهور وقت امریکا تلفن کرد و در باره شناختش از گرباچف گفت: آدم جالبی است، ما راحت می توانیم با او تفاهم کنیم!

بعدها این تفاهم تا سقوط اتحاد شوروی پیش رفت.

جلیلی می خواست حریف "اشتون" در مذاکرات اتمی شود و هر بار که رفت به بروکسل دست خالی و نالان بازگشت به تهران. طی 8 سال رفت و آمد به بروکسل، مذاکرات باصطلاح دیپلماتیک جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی که میان دو صندلی مصباح یزدی و علی خامنه ای نشسته بود و نشسته است و رجز خوانی های اتمی و موشکی احمدی نژاد و رهبر در تهران، سه قطعنامه پیاپی تحریم ها را در شورای امنیت سازمان ملل و تحریم های یکجانبه امریکا و اتحادیه اروپا را برای ایران به ارمغان آورد. تمام تمرکز روحانی اکنون روی لغو این تحریم ها و بیرون کشیدن پرونده اتمی ایران از شورای امنیت و نجات اقتصاد بحران زده ایران متمرکز است و سفر کاترین اشتون به تهران، بخشی از همین تلاش و مذاکره است.

هاشمی رفسنجانی در آخرین مصاحبه اش با روزنامه "آرمان" می گوید که جمهوری اسلامی به آستانه جنگ و یا سقوط و تسلیم اقتصادی رسیده بود که انتخابات 92 رسید و روحانی در چنین شرایطی با رای مردم سکان را بدست گرفت. شرایط دردانگیز بحرانی اقتصاد ایران را وزیر اقتصاد و دارائی هفته گذشته در مجلس خبرگان شرح داد. رضوی فقیه نیز در سخنرانی خود در همدان گوشه ای از شرایط سیاسی این بحران را تشریح کرد. گزارش صندوق بین الملل پول و بانک جهانی از وضع اقتصادی ایران نیز پیش بینی ورشکستگی و سقوط بود. اهمیت سفر اشتون به تهران و مذاکره مستقیم با روحانی از یکسو و ادامه مخالفت های بازندگان انتخابات که حتی اقتصاد مقاومتی و سمینارهای "پدافند غیر عامل" را هم می خواهند به سیاست جنگی 8 سال دوران احمدی نژاد وصل کرده و مملکت را در شرایط جنگی نگهدارند از سوی دیگر، اهمیت رها کردن گریبان مردم ایران از شر تحریم ها را نشان میدهد. تحریم هائی که از متن آن در حاکمیت 8 سال احمدی نژاد و فرماندهان سپاه تاریخی ترین غارت ملی بیرون آمد و در یک قلم، صحبت از 9 هزار میلیارد تومان دزدی پول نفت در طرح "دور زدن تحریم ها" ست. حتی اگر نامه احمد توکلی نماینده مجلس به روحانی نه مخالفت که انتقاد از برخی تفاهم ها در مذاکرات اتمی هم باشد، باید گفت "از خواب شیرین برخیزید که مردم در خواب و بیداری کابوس می بینند!"

تمام خبرهای اشاره شده در این یادداشت کوتاه، در پیک نت منتشر شده است. خبر حضور کاترین اشتون در ایران و خبری بدون جزئیات دیدار و مذاکره اش با حسن روحانی را هم دراین شماره پیک نت می خوانید.

 

پیک نت 19 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: