ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

دیدار روحانی و اشتون در تهران

این سفر و مذاکرات

فراتر از پرونده اتمی است! 
 
 
 
 

کاترین اشتون همآهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رابط مذاکرات اتمی ایران و 1+5 به ایران سفر کرده است. می گویند علاوه بر موضوع در حال مذاکره اتمی، چند مسئله دیگر نیز انگیزه سفر اشتون به ایران است که مهم ترین آن نقض ادامه دار حقوق بشر و از جمله مسئله حصر و زندانیان سیاسی کودتای 88 و زندانیان مذهبی- عقیدتی در جمهوری اسلامی است.

روز گذشته اشتون، در تهران با حسن روحانی دیدار و مذاکره کرد که از جزئیات مذاکرات خبری منتشر نشده است. پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری درباره این دیدار نوشت:

رییس جمهوری پیش از ظهر امروز (یکشنبه) با خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.

دکتر حسن روحانی در این دیدار گفت که جمهوری اسلامی سفر او به ایران را اراده اتحادیه اروپا در یک حرکت جدید تلقی می‌کند و تاکید کرد: ایران و کشورهای اروپایی، امروز منافع، اهداف و زمینه‌های مشترک فراوانی برای همکاری دارند.

دولت مصمم است در عرصه سیاست خارجی بر اساس منافع و احترام متقابل و مشترک با همه جهان تعامل سازنده داشته باشد و یکی از زمینه‌هایی که این دولت علاقمند است روابط جدید در آن به وجود آورد، اتحادیه اروپا است. زمینه‌ای که در آن شاهد تحرکاتی به صورت متقابل از سوی کشورهای اروپایی از طریق اعزام هیأت‌های سیاسی، پارلمانی و اقتصادی هستیم و در این رابطه سفر شما به عنوان نماینده سیاست خارجی ۲۸ کشور اروپایی مفهوم سیاسی فراتری دارد.

در چارچوب گفتگو با اتحادیه اروپایی مسائل متنوعی در منطقه بسیار حساس خاورمیانه و همچنین در عرصه جهانی وجود دارد که می‌توانیم در خصوص آنها با یکدیگر گفت و گو و همکاری داشته باشیم و امیدوارم بتوانیم در تمامی این عرصه‌ها با استفاده از فضای خوبی که به وجود آمده گام‌های جدید و جدی برداریم.

فکر می‌کنم در کنار گفت‌و‌گوهای هسته‌ای که امروز جریان دارد و باید آن را به پیش برد، مناسب است زمینه‌های دیگری نیز که ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند در آن روابط و همکاری‌های خود را پیش ببرند در نظر گرفته شود.

ایران و اتحادیه اروپایی می‌توانند در زمینه مسائل منطقه‌ای از جمله مقابله با تروریسم و افراطی‌گری، مسئله افغانستان، سوریه، عراق و ترانزیت مواد مخدر که تأثیرات آن ابعادی بین‌المللی یافته، گفتگو و همکاری داشته باشند.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار گفت:

من با پیام حسن نیت ۲۸ کشور اروپایی که نماینده آنها هستم به دیدار شما آمده ام. این نخستین فرصتی است که پیش آمده تا در باره مسائلی غیر از موضوع اتمی با مقامات ایران گفتگو ‌کنم و این آغازی برای توسعه همکاری‌ها میان ایران و اتحادیه اروپایی است.

در دیدارهای شما با رئیس اتحادیه و رئیس کمیسیون اروپایی در نیویورک و داووس مطالب مهمی عنوان شد و آنها دیدارهای خود با جناب عالی را بسیار مثبت ارزیابی کردند. یکی از وظایف من پیگیری مطالبی است که بین جناب‌عالی و آنها مطرح شده است.

اتحادیه اروپا کاملاً  از اهمیت و نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه آگاه است و بر همین اساس گفتگوهایی برای همکاری‌های دو طرف در زمینه مسائل مختلف در این سفر انجام شده است.

حضور من نشان می‌دهد که اتحادیه اروپایی مایل است همزمان با مذاکرات هسته‌ای، روابط بهتر، موثرتر و فعال تری با ایران داشته باشد.

 

پیک نت 19 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: