ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

به بهانه پیشنهاد مناظره با شریعتمداری

شمس الواعظین

سردبیری بدون روزنامه

 
 
 
 
 

ماشاالله شمس‌الوعظین، در ماه های اول پس از انقلاب، روزنامه نگاری را با حضور مورد حمایت شورای انقلاب در روزنامه کیهان آغاز کرد. خوی نرم و مدارا پذیرش و استعدادی که در روزنامه نگاری از خود نشان داد و پلی که توانست بین باقی مانده تحریریه روزنامه کیهان تصفیه شده از کادرهای اصلی آن با شورای انقلاب برقرار کند، بتدریج او را روی صندلی سردبیری این روزنامه نشاند. صندلی که امثال عبدالرحمان فرامرزی، دکتر عظیمی، دوامی (سردبیر بعدی مجله زن روز)، دکتر مهدی سمسار، امیر طاهری و سرانجام "رحمان هاتفی" هر کدام دورانی روی نشسته بودند و هر کدام استخوان خرد کرده مطبوعات ایران بودند. دوران حضور او در روزنامه کیهان همزمان شد با جدال سختی که آیت الله جنتی و حسین شریعتمداری که همزمان با حضور در زندان ها و باصطلاح خودش گفتگو با زندانیان زیر بازجوئی پیشکار مطبوعاتی او بود از یکسو و محمد خاتمی وزیر ارشاد و سعید حجاریان از سوی دیگر در گرفته بود. شمس الواعطین که در دوران سرپرستی محمد خاتمی بر کیهان با حکم آیت الله خمینی حامی پرقدرتی داشت، با پایان جدال چهار نفره مورد اشاره در بالا که منجر به استعفای خاتمی از ورارت ارشاد شد افول کرد و با موج تازه تصفیه کیهان، او نیز این روزنامه را ترک کرد تا جا برای امثال "ده نمکی" باز شود!

در آغاز ریاست جمهوری محمدخاتمی که وزیر ارشادش عطاء الله مهاجرانی بود، شمس الواعظین که حالا علاوه بر تسلط به بحث های مذهبی، به مسائل سیاسی خاورمیانه نیز مسلط شده بود از مقاله نویسی در مجلات، بار دیگر به عرصه سردبیری روزنامه ها بازگشت. سردبیر چهار روزنامه شد که یکی پس از دیگری از سوی دولت سایه و موازی که برای مقابله با دولت منتخب مردم تشکیل شده بود توقیف شدند. افتخار این توقیف بصورت رسمی به قوه قضائیه ای باز می گردد که ریاست آن با شیخ محمد یزدی رئیس کنونی و حکومتی حوزه علمیه قم، نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای نگهبان است و پیش از همه این مقامات، نایب رئیس هاشمی رفسنجانی در مجلس بود. مقامی که به نوبت به آیت الله خوئینی ها که نور چشمی آیت الله خمینی بود و شیخ محمد یزدی که زیرک تر و پنهانی تر، جای خالی آیت الله آذری قمی در مخالفت با نظرات سیاسی و اقتصادی آیت الله خمینی را گرفته بود رسید.

این مرور را نوشتیم تا برسیم به پیشنهادی که روز گذشته شمس الواعظین به حسین شریعتمداری همه کاره سالهای رهبری آقای خامنه ای در کیهان برسیم. شمس الواعظین تجاهل العارفین کرده و به شریعتمداری پیشنهاد مناظره داده است. خود نیز خوب میداند که نه شریعتمداری روزنامه نگار است و نه اهل مناظره. وظیفه او جنگ روانی با روشنفکران و طرفداران اصلاحات است و تخصصش گفتگو با زندانی در زندان. شمس الواعظین علیرغم این آگاهی و اطلاع، پیشنهاد خود را کرده است تا همین شخصیت و ماموریت واقعی شریعتمداری را یکبار دیگر آشکار سازد. خبر پیشنهاد او برای مناظره با شریعتمداری که در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا مطرح کرده را همین شماره پیک نت بخوانید.

 

پیک نت 25 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: