ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه ظریف در بلاروس

سایه بیم و امید

بر سر مذاکرات تازه اتمی! 
 
 
 
 

محمد جواد ظریف که به جمهوری "بلاروس" سفر کرده، در پایان این سفر در یک نشست خبری مشترک با وزیر خارجه بلاروس شرکت کرد. مهم ترین بخش این مصاحبه نکته ای بود که وی در باره مذاکرات اتمی با گروه 1+5 مطرح کرد. این مذاکرات قرار است روز 26 و 27 اسفند و یا 27 و 28 اسفند برگزار شود. ظریف در مصاحبه خود بر خلاف گذشته، اعلام داشت که امید چندانی به توافق نهائی در این دوره از مذاکرات ندارد. این در حالی است که وی تاکنون با خوشبینی زیاد از توافق نهائی صحبت می کرد.

ظریف گفت که هر چه مذاکرات جلوتر می رود موضوعات دقیق‌تر، جدی‌تر و دشوارتر می‌شود. قرار است در مذاکرات جدید غنی‌سازی و آب سنگین و همکاری‌های بین‌المللی اتمی در ژنو و همچنین مسئله تحریم ها مورد بحث قرار گیرد. دو هفته قبل در وین گروه کارشناسان بر سر دستور کار مذاکرات تازه تبادل نظر کرده اند.

سطح این جلسه مانند جلسه قبل خواهد بود. هدایت مذاکرات توسط خانم اشتون و من صورت می‌گیرد و اصل مذاکرات توسط همکاران ما و مدیران سیاسی ۱+۵ و معاونان وزارت امور خارجه انجام می‌شود.

برنامه اتمی ایران یک واقعیت روی زمین است و این واقعیت تغییر نخواهد کرد.

ظریف در ابتدای این نشست مطبوعاتی از سفر وزیر خارجه بلاروس به تهران خبر داد و اعلام داشت: روابط ایران و بلاروس در بیست و یک سال گذشته روبه به توسعه و گسترش و تقویت بوده است گرچه به دلیل برخی از فشارهای خارجی در دو سال گذشته با قدری رکود رو به ‌رو شده است. دو کشور در سطح رهبران مصمم هستند این روابط را هرچه بیشتر گسترش دهند. هر دو کشور رشد قابل توجهی در زمینه علم و فناوری دارند و با چالش‌های مشابهی در سطح بین المللی مواجه اند. ما از دولت بلاروس برای حمایت‌هائی که از ایران داشته سپاسگزاریم و ما هم در بسیاری از موارد از دوستانمان در بلاروس حمایت کرده ایم. اوایل سال آینده شمسی رئیس مجلس سفری به بلاروس خواهد داشت و هم چنین قرار است اجلاس مشترک کمیسیون اقتصادی دو کشور در تهران برگزار شود.

 

پیک نت 26 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: