ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

بیانیه سازمان معلمان ایران

امنیتی های مجلس

پشت مطالبات فرهنگیان سنگر نگیرند 
 
 
 
 

نمایندگانی که تازه به فکر مطالبات فرهنگیان و خواسته های صنفی آن ها افتاده اند در 4 سال اخیر برای معلمان چه کردند؟ چند درصد از نطق های آنان در مجلس به مطالبات بر حق معلمان و مسائل آموزش و پرورش اختصاص داشت؟ فراکسیون فرهنگیان مجلس در 8 سال گذشته چه اقداماتی برای حصول و رفع این مطالبات انجام داده است؟ وزیر کنونی آموزش و پرورش در چند ماه گذشته توانسته با تغییر مدیران کل، رضایت نسبی فرهنگیان را فراهم نماید. آیا تغییر ترکیب مدیران کل آموزش و پرورش استان ها، جایگاه و آینده برخی از نمایندگان مجلس را با چالش های احتمالی مواجه ساخته است؟

نمایندگانی که شمشیر استیضاح را برکشیده اند، در مورد تغییرات شتاب زده و سطحی وزیر قبلی آموزش و پرورش غیر از سکوت و یا حتی همراهی، چه موضعی را در پیش گرفته بودند ؟ این نمایندگان که اکنون داعیه دار حقوق معلمان شده اند ، در مورد مطالبات معلمان در دولت های نهم و دهم چه مواضعی داشتند؟

زمانی که دولت قبلی با اجرای سیاست های اقتصادی نادرست موجب زیر خط فقر قرار گرفتن اکثریت قریب به اتفاق معلمان کشور شد ؛ آیا این نمایندگان لب به اعتراض گشودند؟ چرا در بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش کمیسیون امنیت مجلس فعال شده است؟

 

بیانیه سازمان معلمان ایران در تائید اقدامات وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی و انتقاد از طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش که در مجلس مطرح شده است:

 

در سال های پس از تاسیس دارالفنون و از حدود 1300 شمسی که دولت مسئولیت آموزش و پرورش را عهده دار شد و قوانین آموزش رایگان، اجباری و همگانی به تصویب رسید تا امروز، یعنی در صد سال گذشته، کل جامعه ایران دچار دگرگونی های عظیمی شده است که متاسفانه، آموزش و پرورش نتوانسته ( نخواسته ) خود را با تغییرات جدید هماهنگ سازد .

ارائه مطالبی بی ارتباط با زندگی واقعی و با آن چه در حوزه ملی و فراملی و نیز اطراف دانش آموزان می گذرد، از جمله بزرگ ترین مشکلات کیفی این نهاد تاثیرگذار می باشد .

در پیگیری چرایی این مشکل و مشکلات دیگر به سیستم های تصمیم سازی و تصمیم گیری نظام سیاسی کشور می رسیم که ناکارآمد و ناتوان از اتخاذ تصمیمات درست و در سال های اخیر، نزاع های سیاسی سبب ساز افزایش این روند معیوب شده است ...

نمایندگان مجلس به جای نگاه ملی و فرا ملی در جستجوی خواسته های منطقه ای و آن هم از نوع تلاش برای "ماندن" هستند .

اخیرا  حدود 100 نمایندگان مجلس  در خانه ملت ، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را تقدیم هیات رئیسه مجلس کرده اند . سنگری  که نمایندگان مجلس پشت آن قرار گرفته اند ، مطالبات معلمان است .

" مطالبات " واژه آشنا و عامه پسندی برای جامعه فرهنگیان است و ظاهرا هر فرد و یا گروهی  که سخن از مطالبات معلمان بگوید ، می تواند در حلقه اعتماد و اطمینان جامعه فرهنگیان قرار بگیرد !

به نظر می رسد مطالبات  فرهنگیان حاصل یک فرآیند طولانی مدت  ناشی از سوء مدیریت هاست که مجال پاسخگویی نیافته است و به آینده موکول  شده و همچنان می شود .

مطالبات معلمان فراوان و کاملا بر حق است و دولت فعلی باید در برابر آن ها پاسخگو باشد ، آیا این باعث می شود که این مساله دست آویز تسویه حساب های سیاسی و جناحی افراد و یا گروه های سیاسی خاص جهت اهدافی مشخص قرار بگیرد ؟

نمایندگانی که تازه به فکر مطالبات فرهنگیان و خواسته های صنفی آن ها افتاده اند در 4 سال اخیر برای معلمان چه کردند؟

چند درصد از نطق های آنان در مجلس به مطالبات بر حق معلمان و مسائل آموزش و پرورش اختصاص داشت ؟

فراکسیون 100 نفره فرهنگیان مجلس در 8 سال گذشته ، چه اقداماتی برای حصول و رفع این مطالبات انجام داده است ؟

نمایندگانی که شمشیر استیضاح را برکشیده اند ، در مورد تغییرات شتاب زده و سطحی وزیر قبلی آموزش و پرورش غیر از سکوت و یا حتی همراهی ، چه موضعی را در پیش گرفته بودند ؟

این نمایندگان که اکنون داعیه دار حقوق معلمان شده اند ، در مورد مطالبات معلمان در دولت های نهم و دهم چه مواضعی داشتند ؟

زمانی که دولت قبلی با اجرای سیاست های اقتصادی نادرست موجب زیر خط فقر قرار گرفتن اکثریت قریب به اتفاق معلمان کشور شد ؛ آیا این نمایندگان لب به اعتراض گشودند ؟

آیا سخنی از مطالبات معلمان  به میان آمد ؟

شگفتی ما این است که آموزش و پرورش و مسائل آن جایگاه چندانی در نگاه مسئولان و حتی نمایندگان مجلس ندارد ، اما استیضاح وزیر آموزش و پرورش با امضای یک سوم نمایندگان مجلس مطرح و پیگیری می شود؟

اگر آموزش و پرورش و مسائل آن تا این حد برای نمایندگان محترم مجلس ارزشمند است ؛ چرا عضویت در کمیسیون آموزش مجلس ، همیشه جزء آخرین اولویت های انتخاب این نمایندگان محترم مجلس بوده است؟

چرا در بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش ، کمیسیون امنیت مجلس فعال شده است؟

وزیر کنونی آموزش و پرورش در چند ماه گذشته توانسته است با تغییر مدیران کل، رضایت نسبی فرهنگیان را فراهم نماید . آیا تغییر ترکیب مدیران کل آموزش و پرورش استان ها، جایگاه و آینده برخی از نمایندگان محترم مجلس را با چالش های احتمالی مواجه ساخته است ؟

آموزش و پرورش و معلمان به عنوان یکی از گروه های مرجع جامعه تاثیر بسیاری در ترکیب رای و انتخاب نمایندگان مجلس دارد و از این منظر ، دغدغه و نگرانی این نمایندگان از حیث آینده سیاسی این عزیزان قابل درک است !

سازمان معلمان ایران به عنوان یک  تشکل مستقل و منتقد  پیگیر حقوق و مطالبات معلمان  است و از دولت تدبیر و امید می خواهد تا در راستای وعده های داده شده حرکت کرده و آموزش و پرورش را در جایگاه اصلی خود قرار دهد .

احتمال آن می رود که پیش کشیدن طرح هایی همچون سوال های مکرر و استیضاح و... ابزاری از سوی برخی نمایندگان مجلس برای گرفتن امتیاز و فشار به وزارت آموزش و پرورش برای پیش بردن اهداف شخصی و حتی جناحی باشد .

سازمان معلمان ایران بر این باور است چنان چه وزیر آموزش و پرورش می خواهد اعتماد فرهنگیان و تشکل های معلمان را جلب کند نباید وارد این بازی ها و بده و بستان های سیاسی شود و همچنان باید بر مبنای  مدیریت علمی و تخصصی از حقوق و مطالبات معلمان به نحو منطقی و مستمر دفاع نماید .

قطعا فرهنگیان کشور در آینده ، می توانند و باید با استفاده از وزن اجتماعی خود در تشکیل یک  " فراکسیون صنفی در مجلس " که پیگیر مستمر و منطقی مطالبات فرهنگیان باشد تاثیرگذاری خود را جامه عمل بپوشانند  و این البته خیلی هم دور از انتظار نخواهد بود !

به امید آن روز ...

 

پیک نت 28 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: