ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

تفسیر روزنامه ارگان حزب کمونیست چین

چین و روسیه

متحد استراتژیک باقی می مانند! 
 
 
 
 

روز نامه پراودا به نقل از روزنامه "ژن مین ژیبائو" ارگان حزب کمونیست چین در شماره روز سوم ماه مارس خود نوشت:

دولت آمریکا اعلام کرده مذاکرات با روسیه در مورد گسترش تجارت و سرمایه گذاری و همکاری های نظامی را متوقف خواهد کرد. باراک اوباما  روسیه را متهم به "نقض حاکمیت اوکرائین و تجاوز به این کشور" کرد و آن را یک اشتباه تاریخی از طرف این کشور دانست.

در حال حاضر دیپلماسی روسیه در برابر یک آزمون بسیار با اهمیت تر و جدی تر از حوادث گرجستان در سال 2008  قرار گرفته است.

اوکرائین دومین کشور بزرگ اروپاست و از طریق مرزهای غربی با کشورهای عضو سازمان نظامی ناتو همسایه است.

نقشه های استراتژیک جنگی و اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا جدی تر از آن هستند که به سادگی از این منطقه حساس دست بردارند.

پوتین رئیس جمهوری روسیه از برتری نظامی و حمایت مردم  اوکرائین از همگرایی با این کشور اطمینان دارد، اما این کشور بزرگ روسیه در طولای مدت با  فشار های سیاسی، اقتصادی و نظامی غرب مواجه خواهد شد.

روسیه کشوری است با منابع طبیعی غنی و گسترده و الزاما وابسته به تجارت خارجی. این کشور از نظر منابع طبیعی بزرگترین و مستقل ترین کشور جهان است. این کشورمی تواند به قدرت و نیروی خود متکی باشد اما نمی تواند در انزوای کامل بماند.

علیرغم تبلیغات سر سام آورغربی ها، بازی های المپیک زمستانی سوچی نشان داد که این کشور در تمام زمینه ها از پتانسیل بالایی برخور دار است و به همین دلیل جامعه روسیه نیز نیاز به تعامل با جهان پیرامون خود را دارد.

دخالت غربی ها در امور داخلی اوکرائین و روسیه به سال های دور باز می گردد و ادامه نیز خواهد داشت. بنا بر این، واکنش دفاعی روسیه به حوادث اوکرائین را باید منطقی و به حق دانست.

مردم و دولت چین همزمان با سیاست عدم مداخله در امور دیگر کشورها، خود را متحد استراتژیک روسیه می داند. دولت های مسکو و چین در اتخاذ سیاست های خارجی، همکاری اقتصادی و نظامی راه های دشوار را طی کرده اند. شرایط جدید و سختی را که غربی ها در آینده برای روسیه رقم خواهند زد ضرورت پیوند های همه جانبه و عمیق تری را با چین می طلبد. آن ها با تخته پرش اوکرائین نه تنها روسیه بلکه چین را هم مورد تهدید نظامی قرار خواهند داد. نگاه به شرق اتحادیه اروپا و آمریکا معنایی جز تصرف منابع انرژی روسیه و خرد کردن چین ندارد. اهمیت همکاری های استراتژیک روسیه و چین  هم برای هر دو کشور، هم برای آسیا، اروپا و اساسا صلح جهانی نقش ویژه ای دارد.

اگر چه کره جنوبی در قسمت دیگری از مرزهای ما دالانی است تا آمریکا و ژاپن از این طریق اعمال فشار کنند، اما ما و روسیه توانسته ایم تعادلی را در شبه جزیره کره بوجود بیاوریم، اما این تعادل در مقایسه با نگاه به شرق آمریکا و اتحادیه اروپا از طریق اوکرائین اهمیت چندانی ندارد.

غربی ها با انجام کودتا در اوکرائین توسط نئوفاشیست ها، دست به بازی خطرناکی زده اند که می تواند  صلح جهانی را به مخاطره اندازد. به همین سبب چین باید ماهرانه نقش موثری در آرام سازی و تشنش زدایی  حوادث بوجود آمده داشته باشد. از یک طرف، با نفوذ خود غرب را به خویشتن داری ترغیب کند و از طرف دیگر همکاری خود با روسیه را در تمام زمینه ها وسعت داده و مانع از آن شود تا تحریم های اعمال شده توسط آمریکا و متحدین آن، این کشور را با مشکلات اقتصادی و نظامی روبرو سازند.

خوش بختانه مسکو تجربه"انقلابات رنگین"غرب را پیش رو دارد و خواهد توانست بر مشکلات اعمال شده توسط غربی ها با پشت جبهه  مورد اطمینانی مانند چین، پشت سر بگذارد.

 

روز نامه پراودا به نقل از روزنامه ژن مین ژوبائو 

آزاده اسفندیاری

 

پیک نت 29 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: