ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

نتیجه انتخابات السالوادو

جبهه چپ

در امریکا لاتین تقویت شد!

اومانیته- ترجمه الف. آذرفریتاش

 

 
 
 
 

انتخابات ریاست جمهوری در السالوادور برگزار شد و "سالوادور سانچز" رهبر کنونی جبهه آزادیبخش ملی "فاربوندو مارتی"  با 50.11 در صد اراء رئیس جمهور السالوادور شد.

رهبر الیگارشی ضد کمونیست حزب راستگرای "ا .ر.ای. ن. ا"پیروزی سالوادور سانچز را یک تقلب خواند و به دادگاه عالی الساوادور شکایت کرد . با اینکه رهبر گذشته جنبش چریکی السالوادور که به "لیونل گونزالس" مشهور است (در طول جنگ های داخلی "1992ــ 1980) پیروز انتخابات شد اما تنش ها در السالوادور منتفی نیست.  جبهه فاربوندو مارتی اکنون سالهاست "مبارزه مسلحانه" را خاتمه داده و راه حل مسالمت آمیز را برای فعالیت سیاسی برگزیده است. با اینکه از سال 2009 جبهه جنبش ازادی بخش فارابودو مارتی قدرت را در السالوادور در اختیار داد اما السالوادور مانند همسایگان خود هنوز زیر فشار ساختار اجتماعی الیگارشی مالکانی است که اکثر بخش های اقتصادی را در انحصار خو دارند و کنترل می کنند. پیشرفت هایی از زمان به قدرت رسیدن جبهه آزادیبخش در تاریخ اقتصادی و سیاسی السالوادور ثبت شده است، اما همچنان نیروهای راستگرای افراطی اهرم های اصلی اقتصادی را در اختیار دارند و بویژه نمایندگان راستگرا اکثریت پارلمان را در اختیار دارند و چریک های سابق نمی توانند بر روی پارلمان حساب کنند.

اکنون گروهای شبه نظامی وابسته و مورد حمایت الیگارشی مالی دست از مبارزه سیاسی بر نمی دارند و با شعار "وطن بله، کمونیست نه " و "السالوادور گور کمونیست ها خواهد شد " وارد میدان شده اند.

علاوه بر مشکلات ساختاری چالش های بزرگی در انتظار دولت آینده است. امنیت ملی و پایان بخشیدن به خشونت، فقری که 40 درصد جمعیت را در بر دارد، از اولویت های دولت آیند ه است . نیروهای چپ و دمکراتیک امریکای لاتین از پیروزی "سالوادور سانچز" استقبال کردند. او و "مورالس" رئیس جمهور بولیوی پیروزی همتای خود را تبریک گفتند و آن را "پیروزی بلوغ سیاسی مردم السا لوادور و عزم آنها برای دفاع از دمکراسی" اعلام کردند.

"دانیل اورتگا" رئیس جمهور نیکاراگوئه نیز پیروزی سانچز را تحسین کرد و گفت: "با این پیروزی اتحاد کشورهای چپ امریکای لاتین گسترش یافت"

رئیس جمهور ونزوئلا "نیکلاس مدور" نیز نتیجه انتخابات السالوادور را پیروزی چپ امریکای لاتین اعلام کرد.

 

پیک نت 29 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: