ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

کنفرانس خبری اشتون و ظریف در وین

ایران خواهان لغو تحریم ها

تا پایان تابستان سال 93 است 
 
 
 
 

درپایان مذاکرات دو روزه وین، جواد ظریف وزیر خارجه و کاترین اشتون رابط ایران و گروه 1+5 در یک نشست خبری شرکت کردند و تقریبا پاسخ هائی مشابه هم به خبرنگاران دادند. کاترین اشتون با لبخندی که معنای آن اشاره به جنجال ملاقات با نرگس محمدی و مادر ستار بهشتی در تهران بود، نوروز را به خبرنگاران ایرانی تبریک گفت و سپس اضافه کرد:

 در این دو روز درباره غنی سازی، راکتور اب سنگین اراک، همکاری های غیرنظامی اتمی و تحریم ها صحبت کردیم  و قرار شد روزهای 7 تا 9 آوریل (18 تا 20 فروردین 93) این مذاکرات در وین ادامه یابد.

ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز گفت: دراین دو روز بحث های بسیار محتوایی، جدی و مفید پیرامون یک رشته از موضوعات داشتیم که شامل غنی سازی، راکتور اراک، همکاری های صلح امیز هسته ای و تحریم ها بود.

فاصله 7 تا 9 اوریل که دور بعدی مذاکرات آغاز خواهد شد کارشناسان و متخصصان دو طرف ملاقات خواهند کرد تا در مورد جزییات موضوعاتی که به انها واگذار شده بحث و گفت و گو کنند.

ظریف در پاسخ به سئوال خبرنگاران گفت: ما درباره مسائل موشکی مذاکره نمی‌کنیم، بلکه درباره فعالیت های اتمی مذاکره می کنیم و امیدواریم در مذاکرات فروردین ماه کار تدوین سند نهائی تفاهم اتمی شروع شود.

موضوعاتی که باقی مانده یکی دسترسی ایران به فناوری بازار تجارت و منابع بانکی است، دیگری نحوه نظارت و بازرسی است که وارد جزیات نشدیم. بحث دیگر موضوع زمان دوره نهایی است البته ممکن است موضوعات دیگری هم باشد که از بحث های امروز و جلسه گذشته باقی مانده باشد. هدف کار این است که موضوع هسته ای ایران تبدیل به یک موضوع عادی شود.

ظریف در پاسخ به سئوالی درباره نامه 80 سناتور آمریکایی به اوباما برای با غنی سازی در ایران گفت: بعضی از افراد سخت با واقعیات آشتی می کنند. نصیحت ما این است که اگر هر چه سریعتر با واقعیات روبرو شوند سریع تر به نتیجه می رسند، بر اساس انتخاب غلط بر هم زدن برنامه هسته ای ایران 10 سال به مردم ما فشار آوردند و نتیجه 18 هزار سانتریفیوژ بود.

در مورد اینکه دیگران چه گفته اند اجازه دهید اخلاق مذاکراتی را رعایت کنم.  فعلا اصل لغو تحریم ها را پذیرفته اند و در توافق ژنو هم آماده است. درباره روش های رفع تحریم ها طرف 1+5 دیدگاه های خود و ما دیدگاه های خود را مطرح کرده ایم.

در مورد اراک هم همین طور است، البته به یک پیشنهاد مشترک درباره اراک نرسیده ایم اما امکانش وجود دارد. برداشت من از مذاکرات این است که زمانی می توانیم با قاطعیت صحبت کنیم که روی یک متن دو طرف به توافق برسند تا قبل از این همه پیش بینی ها ذهنی است.

راکتور آب سنگین اراک بخشی از فعالیت هسته‌ای ماست و همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد و در بیانیه اقدام مشترک ژنو این مسئله هم مورد توجه قرار گرفته است و هر موضوعی و نگرانی در این رابطه باشد در موردش بحث می کنیم و برای تحقیق و توسعه پافشاری می کنیم.

تحریمها قرار بود تا آخر جولای برداشته شود و در واقع در نظر داریم در این فاصله زمانی به توافق مورد نظر برسیم. اگر نتوانیم تا آخر جولای به نتیجه برسیم کارهای دیگر، اجرایی نخواهد شد و وقتی این مباحث تا جولای به نتیجه برسد این پایان مذاکرات خواهد بود.

حرکتها در جهت این است که تحریمها برداشته شود. در بحث‌هایی که با گروه 1+5 داریم درک این مسئله اهمیت دارد.

الان کاملا مشخص شده ایران از ابتدا با اهداف صلح آمیز وارد مسائل هسته ای شده است. اجازه دهید جلوتر از مذاکرات حرکت نکنم، ما در همه زمینه ها در مسیر درست  حرکت می کنیم و تا مرحله نهایی باید با چشم باز با اتکای به امکانات درونی خود پیش رویم.

 

پیک نت 29 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: