ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 بهمن ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

روحانی در دیدار با مدیران ارشد رسانه های جهانی

نیروگاه های اتمی جدید

با کمک روسیه ساخته می شود 
 
 
 
 

آنچه می خوانید گزارشی است که پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری در باره دیدار روحانی با مدیران ارشد رسانه ها در پایان کنفرانس "داووس" و پیش از حرکت به طرف تهران مخابره شده است:

 

 

- نسبت به موفقیت کنفرانس ژنو 2 چقدر خوشبین  هستید؟


روحانی: اگر در ژنو2 حضور نداریم، اما در عین حال در قبال مردم سوریه و کشتاری که صورت می‌گیرد خود را مسئول دانسته و کمک‌های انسان دوستانه دارویی و غذایی به مردم این کشور می کنیم. ما راه‌حلی نهایی در سوریه را مذاکره معارضین و دولت می‌دانیم تا بتوانند به توافقی رسیده و شرایط را برای برگزاری انتخاباتی آزاد مهیا کند.

 

- لغو تحریم‌ها علیه ایران چه میزان در اینکه ایران می تواند تاثیر داشته باشد؟

روحانی: تحریمی که علیه ایران صورت گرفت، مطمئناً نمی تواند ادامه پیدا کند، چرا که به ضرر هر دو طرف بوده و راه به جایی نمی‌برد. نظر ما از ابتدا بر بحث و تفاهم با یکدیگر بود، اما عده‌ای می‌گفتند این کار امکان پذیر نیست، ولی دیدیم که توانستیم به توافق برسیم و این توافق را اجرایی کنیم و امروز دو طرف آماده‌اند تا مذاکرات نهایی را شروع کنند.

ما بیش از دو مرکز غنی سازی در کشور نداریم و به دنبال فعالیت صلح آمیز هسته‌ای هستیم که این حق همه کشورهاست و نباید در آن تبعیضی وجود داشته باشد.

امروز شرایط به گونه‌ای است که تحریم‌ها به زودی خواهد رفت چرا که ما دنبال آنیم که ثابت کنیم که فعالیت ما صلح‌آمیز است.

ما در شرایط تحریم در دولت جدید توانستیم رشد اقتصادی منفی حدود ۶ درصد را کاهش داده و آن را تا پایان سال به نقطه صفر می‌رسانیم و این در حالی است که تحریم‌ها از بین نرفته و لغو نشده است. پیش بینی های ما بر آن است که ما در طول ۴ سال آینده به رشد ۷ درصدی در اقتصاد برسیم که البته اگر تحریم‌ها برداشته شود این رقم بیشتر نیز خواهد شد.

- دولت تا چه میزان فضا را برای حضور رسانه‌های بین‌المللی مهیا کرده؟

روحانی: ما هنگامی که می‌گوییم درهای ایران بر روی همه باز است، این شامل همه، بویژه رسانه‌ها که نقش تأثیرگذاری برای توسعه و رونق اقتصادی دارند، می‌شود. یکی از برنامه‌های دولت تماس با نهادهای مردم‌سالار و جامعه مدنی و انجمن‌های تخصصی است. در بخش فرهنگ همانطور که اعلام کردیم بسیاری از کارها را به انجمن‌های تخصصی می‌دهیم و در بخش اقتصادی هم دولت می‌خواهد تا جایی که لازم نباشد حضور خود را کمتر کند. حضور رسانه‌ها مطمئناً می‌تواند در انعکاس جنبه‌های مختلف فعالیت اقتصادی در ایران کمک کند.

 

- رابطه ایران و ترکیه بویژه در ارتباط با مسأله سوریه چگونه است؟

روحانی: ترکیه همسایه مهمی برای ما بوده و دو کشور دارای روابط تاریخی و سنتی با یکدیگر هستند.
نخست‌وزیر ترکیه هفته آینده به تهران سفر می کند و در جریان این سفر مذاکرات مفصلی در زمینه‌های مختلف بویژه توسعه روابط اقتصادی خواهیم داشت.

ایران و ترکیه می‌توانند برای آینده و امنیت منطقه و سوریه با هم همکاری نزدیک داشته باشند. البته مسائل داخلی ترکیه به خودشان مربوط است و ما مداخله‌ای در آن نداریم و خواهان روابط بهتر با کشور همسایه و دوستمان هستیم.

 

- آیا ایران همچنان قصد ایجاد رابطه با اسرائیل را ندارد؟

 

روحانی: ما ظلم و تجاوزی را که در منطقه توسط این رژیم صورت می‌گیرد نمی‌پذیریم و این قابل قبول نیست که آوارگان فلسطینی از کشور خودشان بیرون رانده باشند. ما معتقدیم باید تمام قطعنامه های سازمان ملل متحد در این باره که شاید برخی از آنها بیشتر از چهل سال باقی مانده عملی شود و همه فلسطینی‌ها به سرزمین خود بازگشته و در انتخاباتی آزاد حکومت را خودشان تعیین کنند.

 

- چرا جمهوری اسلامی ایران به سمت استفاده از انرژی هسته‌ای گام برداشت؟

روحانی: در ایران شورای عالی انرژی ۱۵ سال پیش تصویب کرد که ۷ هزار مگاوات برق هسته‌ای باید در ایران استفاده شود و پس از آن مجلس شورای اسلامی این رقم را تا ۲۰ هزار مگاوات تعیین کرد.
امروز در بسیاری از کشورهای دنیا از این انرژی استفاده می‌شود و ایران جزو کشورهایی است که می‌خواهد تحت نظر کامل آژانس از این انرژی استفاده کند. امروز تنها یک نیروگاه (بوشهر) در ایران فعال است، ما در حال مذاکره با روسیه برای احداث نیروگاه‌های جدید هستیم، البته در عین حال علاوه بر تأمین برق استفاده‌های پزشکی و دارویی نیز داریم.

 

- آیا عزم جدی برای رابطه با آمریکا وجود دارد یا خیر؟

روحانی: ما مسایل و مشکلات زیادی با یکدیگر داریم و آنها در همین موضوع اخیر هسته‌ای ایران نیز متناقض عمل کردند و تصویرهای غیرقابل قبولی را از توافق ارائه دادند. نحوه عمل آمریکا آنطور نبود که مورد قبول ما باشد. امیدواریم آمریکا در مرحله بعدی مذاکرات با جدیت وارد شود و اگر این کار انجام شود باعث می‌شود که همه با هم در مسیر اقدامات دیگر از جمله مبارزه با تروریسم و مسایل مربوط به آلودگی‌های زیست محیطی همکاری کنیم. (این جمله از سوی خبرگزاری های مخابره شده اما در متن منتشر شده در وبسایت دولت نیست: "با توافق ژنو، رابطه ایران با اروپا به حالت عادی بازمی‌گردد و رابطه ایران و آمریکا نیز وارد مرحله تازه‌ای شده است.")

- آیا نظر ایران در مذاکرات سوریه این است که بشار اسد باید در هر انتقال قدرتی حضور داشته باشد؟

روحانی: امروز متأسفانه به موضوع سوریه با یک خطای استراتژیک نگاه می‌شود، در حالی که اولویت اصلاً موضوع انتقال قدرت در این کشور نیست، بلکه پایان خونریزی و بیرون کردن تروریست‌ها از سوریه در مرتبه اول اهمیت قرار دارد و ابتدا باید محیط سوریه امن و تروریست‌ها بیرون بروند و این کار تنها در حیطه قدرت دولت امکانپذیر خواهد بود. فراهم کردن زمینه برای برگزاری انتخابات آزاد در سوریه بسیار مهم است. امروز تروریست‌هایی که در سوریه تجمع کردند برای سایر کشورها خطرناک هستند چرا که آنها دارای افکاری افراطی و متحجرانه هستند که نمی‌توان با این افکار زندگی کرد.

 

پیک نت 5 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: