ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 بهمن ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

مشاور ارشد رهبر

دفاع ولایتی از تفاهم اتمی در ژنو 
 
 
 
 

علی‌اکبر ولایتی رئیس جدید واحد استراتژیک مجمع مصلحت نظام (جانشین روحانی) که همچنان مشاور ارشد رهبر در امور خارجی نیز هست با خبرگزاری ایسنا مصاحبه کرده و در باره کنفرانس ژنو2، تفاهم اخیر اتمی با 1+5 و رابطه با مصر نقطه نظرات خود را طرح کرد. وی در باره کنفرانس ژنو 2 گفت:

 

 در رابطه با تاثیر حضور نداشتن ایران در مذاکرات ژنو 2 و نتایج این مذاکرات گفت: اساس مذاکرات ژنو از ابتدا برپایه درستی گذاشته نشده، زیرا از یک سو به دولت قانونی سوریه اهمیت لازم داده نشده است و از سوی دیگر معارضینی هستند که آن‌ها ترکیبی از حامیان تروریست و وابستگان به قدرت‌های بیگانه و افراطیون می‌باشند. بنابراین هیچ دلیلی ندارد که این گروه‌ها طرف مذاکره دولت قانونی سوریه قرار گیرند و ترکیب مذاکرات را تشکیل بدهند. به همین دلیل نمی توان نتایج موثر و مفیدی را از این اجلاس انتظار داشت.

 

به عقیده ما باید سرنوشت ملت سوریه به دست خودشان رقم بخورد نه توسط کشورهای بیگانه و طرف‌هایی که بدون در امور داخلی این کشور مداخله می‌کنند. به همین دلیل می توان گفت مصوبات مذاکرات دور اول ژنو مذاکراتی خلاف مقررات بین‌المللی بود که با اصل حاکمیت دولت‌ها و کشورها نیز مغایرت دارد.

آنها ابتدا ایران را دعوت کردند و وزارت خارجه ما هم اعلام کرد که این دعوت را بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی می‌پذیرد ولی آنها شرطی داشتند مبنی بر اینکه پیش از حضور در مذاکرات ژنو2 باید مصوبات ژنو 1 را بپذیریم. بنابراین معلوم است این امر مورد قبول دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از طرف‌های مهم منطقه‌ای در بحث سوریه نیست.

با این حال ایران قصد مداخله در امور داخلی سوریه را ندارد، ولی نسبت به امنیت منطقه حساس است؛ زیرا هر اتفاقی که در سوریه و سایر کشورهای منطقه رخ دهد در صورتی که اثرات نامطلوبی داشته باشد بر امنیت ایران نیز اثر خواهد گذاشت.

 روابط دو کشور از ابتدای انقلاب تا کنون بسیار نزدیک بوده و می توان گفت ایران، سوریه و لبنان حلقه‌های متصل مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی را تشکیل می دهند.

بعید است برگزار کنندگان ژنو به اهداف خود برای برگزاری مذاکرات ژنو 2 دست یابند و براساس پیش‌بینی ما از این مذاکرات نتایج ملموس مثبتی به دست نخواهد آمد.

ایران در مذاکرات با 1+5 شرکت کرد و یک یادداشت تفاهم امضا شد که مورد قبول دو طرف قرار گرفت و ایران به آنچه اعلام کرده بود وفادار است. علاوه بر حفظ تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای، استفاده صلح‌آمیز از آن هم اهمیت زیادی دارد. بنابراین نه تنها داشتن تکنولوژی هسته ای بلکه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای که کاربرد بسیاری هم در صنعت دارد مهم بوده و ما به آن پایبند هستیم.

رابطه ایران و مصر بستگی به تلاش دولت‌های دو کشور دارد که اگر خواست دو طرف باشد این روابط از سر گرفته می‌شود و نیازمند گذشت زمان و تهیه مقدماتی است که باید با خواست دو طرف منطبق باشد.

اعاده دموکراسی در مصر یک امر پذیرفته شده‌ای در دنیا بوده و انتظار می‌رود هر چه ملت مصر می‌خواهد همان عملی شود و حکومتی براساس انتخاباتی آزاد در این کشور روی کار بیاید.

ما برای مصر به عنوان کشوری مهم در جهان اسلام و تأثیرگذارترین کشور در امور سیاسی و فرهنگی جهان عرب اهمیت قائل هستیم و توقعات ما خیلی بیشتر از آن چیزی است که در مصر جریان دارد.

 

پیک نت 7 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: