ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 بهمن ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

جلائی پور:

آنها که انتخابات را باختند

نگران افشای 8 سال گذشته اند 
 
 
 
 

از متن آخرین گفتگوی حمید رضا جلایی پور با خبرگزاری ایلنا، خلاصه ای از رئوس مطالبی که مطرح کرده تهیه کرده ایم که می خوانید:

 

نتایج انتخابات ۹۲ بی ‌پایه و نتیجه بودن برنامه‌ها و شعارهای هویتی تندروها را به خوبی نشان داد، ولی تا به حال درس نگرفته‌اند. مشکل بزرگشان الان اینست که منابع بی‌دریغ رانت اقتصادی آن‌ها کاسته شده است. اگر ضربه هویتی را تحمل کنند، تحمل ضربه مالی- مادی- رانتی مشکل‌تر است. همچنین نگران‌اند که فساد هشت سال گذشته شفاف‌ شود و مردم بفهمند مثلا پشت صدها قبولی دکترای بدون کنکور، اعطای بورس‌های تحصیلی خارجی به نور چشمی‌هایی که معدلشان زیر چهارده بوده، اعطای وام‌های بزرگ و ویژه‌ خواری‌ها در فروش نفت چه کسانی هستند.

در جریان انتخابات اول دنبال این بودند که رأی‌ها خوانده نشود اما نشد. مقام رهبری اجازه این کار را ندادند. از سوی دیگر روحانی در سیاست خارجی مشی تعاملی را در پیش گرفته. تندروها می‌خواستند برای مخالفت با این سیاست از رانت ویژه رهبری استفاده کنند که آن هم ممکن نشد. چرا که آیت‌الله خامنه‌ای عملکرد تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای را مثبت ارزیابی کرد. به نظرم تندروها با این حرف‌ها و شلوغ کردن‌ها بیشتر می‌خواهند به خودشان روحیه بدهند. دیدید درباره عملکرد تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای چقدر سر و صدا کردند. اصلاح‌ طلبان و اعتدال ‌گرایان و اصولگرایان میانه ‌رو نباید نسبت به مواضع تندورها واکنش نشان بدهند. بگذارند آن‌ها خودشان را تخلیه کنند.

مجلس هم آن موقع که باید رئیس جمهوری را احضار می کرد نکرد. وقتی بین سالهای ۸۸ تا ۹۲ تمام ذخایر اقتصادی کشور با واردات از چین بر باد می‌رفت و آبرو و حیثیت ایران و نظام در خطر قرار گرفت باید کاری می‌کردند. حالا که مردم با رایشان افراطی‌ها را غافلگیر کرده‌اند و گشایشی در وضعیت خارجی، اقتصادی و داخلی ایران بوجود آمده سخن از احضار رئیس جمهور می‌گویند.

در حوزه اقتصاد شاهد بودیم که اقتصاد ما به سمت اقتصاد قاچاق، اقتصاد زیرزمینی، رانتی و فاسد می‌رفت.

اعتدال ‌گرایی بیشتر در برابر نوعی افراط‌ گرایی هشت‌ساله شکل گرفت که در سال‌های اخیر این بلاها را بر سر کشور آورد.

بخشی از اصولگرایان هنوز جریان میانه‌رو را جدی نگرفته‌اند. حرف‌های آقای باهنر را ببینید. هنوز ایشان متوجه ضرورت و معنای حرف‌های آقای علی مطهری نیست. لذا در شرایط فعلی میانه‌روی شخصیت‌هایی مانند ناطق نوری و علی مطهری هنوز بیشتر ناشی از سلامت اخلاقی و بصیرت سیاسی خودشان است.

هنوز اصولگرایان مجلس از حکومت پرستی و قدرت ‌پرستی هشت ‌سال گذشته کاملا فاصله نگرفته‌اند. مهم ترین مشکل اصولگرایان این بود که امیدوار بودند تندروها همه رقیبان اصلاح‌طلب را حذف و جاده را برای آن‌ها صاف کنند. این‌طور که نشد، هیچ؛ آبرویشان را هم بردند. در انتخابات شوراها یکی از اعضای موتلفه آخر شد. علی مطهری و ناطق نوری را استثنا کنید. این درخشش‌های فردی است و هنوز در مجلس به جریان اصلی تبدیل نشده.

در هشت سال گذشته که افراط‌گرایان سعی می‌کردند میراث امام را پرخشونت نشان دهند، این مواضع سیدحسن خمینی بود که این تبلیغات را تا حدی خنثی می‌کرد.

 

علی مطهری دیگر فقط از آبروی پدرش آبرو نمی‌گیرد بلکه مایه‌ی آبروی بیشتر پدرش هم می‌شود و فرزندی است که با مواضعی که اتخاذ می‌کند و آزادگی‌اش نام پدر را هم زنده می‌کند. امروز ما می‌توانیم به دانشگاه بگوییم مطهری کیست؟ و نقش او در دهه ۵۰ چه بود؟ سکوتی که اصولگرایان در برابر تندورها داشتند باعث می‌شد شخصیت‌های اصلی انقلاب در غبار قرار بگیرند. پسران آیت الله بهشتی به خوبی از شخصیت او دفاع کردند. مواضعی که آیت الله هاشمی رفسنجانی در ۴ سال گذشته اتخاذ کرد او را دوباره به یک شخصیت طراز اول سیاسی تبدیل کرد. شخصیتی که امروز در برابر فشارها طرف حقوق مردم را می‌گیرد.

امروز آبروی بین‌المللی کشور در حال بازگشتن است. خطر تداوم تحریم و جنگ در حال کاهش است. کشور از لبه‌ی دره و پرتگاهی که به سرعت به طرفش می‌رفت دارد فاصله می‌گیرد و نوعی آرامش خواستنی بر فضای اقتصادی و سیاسی کشور دارد حاکم می‌شود. موج تورم دارد فرومی‌نشیند. و این‌ها برای هر دلسوزی به حال کشور خیلی مهم است. هر چه تورم بالاتر می رفت و با رکورد اقتصادی همراه شود بیکار، معتاد، افسرده و جرم بیشتر می شد.

من علیرغم هیاهوی و داد و بیداد تندروها بسیار خوش‌بین هستم. به‌خاطر بازگشت عقلانیت به دولت. در هشت سال گذشته عقلانیت نیروهای جامعه مدنی خیلی بیشتر از عقلانیت دولت نهم و دهم بود. دولتی که می‌گفت قطعنامه‌ها کاغذپاره است پدر مردم را در ‌آورد. حالا دولت روحانی باید هشت سال زحمت بکشد تا تحریم‌ها کمی کمتر شود.

مهمترین مشکل دولت روحانی همان مشکل دولت خاتمی است. یعنی اقدامات افراط ‌گرایانی که از امکانات دولت پنهان برای چوب گذاشتن لای چرخ دولت استفاده می‌کنند.

تندروی چون در بخش پنهان حکومت جا گیری کرده است ظرفیت تخریبی زیادی پیدا کرده است. ببینید در این هشت سال چه بلایی بر سر کشور آوردند. در ترکیه یک فساد مالی همین که خبرش و اثارش معلوم شد دولت مجبور به تغییر مسولان مربوطه شد. اما درکشور ما تندروهایی که در وضع فعلی دخیلند هنوز هستند و برای منتخب مردم رجز هم می‌خوانند.

روحانی به عنوان رئیس جمهور مسائل فرهنگی را با دید امنیتی بررسی نمی‌کند. این خیلی مهم است. مشکل هشت سال گذشته این بود که عرصه فرهنگ و هنر و حتی علوم انسانی با دید امنیتی بررسی می‌شد. حلقه‌های پنهان امنیتی تصمیم‌گیر بودند.

 

پیک نت 8 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: