ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 بهمن ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

محمد خاتمی:

همه مشکلات خارجی نیست

درون خودمان هم مشکل داریم! 
 
 
 
 

پایگاه اطلاع رسانی "محمد خاتمی" گزارشی از دیدار وی با خانواده شهدای گروه منصورون (از گروه های مذهبی قبل از انقلاب 57) منتشر کرد.

خاتمی در این دیدار از جمله گفت:

 

منظور از اسلامی بودن انقلاب این نیست که اگر کسانی به هر دلیلی گرایش و آئین دیگری دارند محروم بشوند، خیر! اسلامی که در انقلاب بود زندگی را برای همه کسانی که در متن نظام زندگی می کنند می خواست. این که امروز مسأله حقوق شهروندی در جامعه ما به درستی مطرح می شود و امیدوارم بتوانیم به یک توافقی برسیم و راهکاری پیدا کنیم.

یعنی به صورت نظاممند همه کسانی که در ذیل نظام برآمده از انقلاب هستند حق و حرمت داشته باشند. همه با هم در کنار هم باشیم همچنان که همه ما هموطنان در طول تاریخ مسلمان و غیر مسلمان و گرایش های مختلف اسلامی همه با هم؛ درد استبداد را تحمل کردیم رنج ها را تحمل کردیم عقب ماندگی را تحمل کردیم تلاش برای بهبود مملکت کردیم.

 

امروز کسانی که دارند ترور و آدم کشی می کنند و با نظرهای تنگشان عرصه را بر خود مسلمانان هم تنگ کرده اند و با وجود ادعاهایی که علیه آمریکا و ... دارند به نفع قدرت های بزرگ در کشورهای اسلامی کار می کنند. اسلامی که در انقلاب ما بود با اسلام این ها متفاوت است.

اصلاحات یعنی نقص ها و رویکردهای غلط عملکردهای نادرست نقد شود مورد ارزیابی قرار بگیرد و براساس معیارها و ارزش هایی که در انقلاب بود و ارزش هایی که انقلاب داشت و خواست هایی که ملت داشت آنها را اصلاح بکنیم.

انقلاب برای عوض کردن همه چیز است والا اگر فقط یک حکومت فاسد مورد نظر باشد با یک کودتا هم تغییر ممکن است که در این موارد اغلب یک حکومت استبدادی جایگزین یک حکومت استبدادی فاسد می شود.

ما عادت کرده ایم همه مشکلات را به گردن دیگران بیاندازیم، البته تا حدودی درست است که بیگانگان مشکل ساز هستند. بیگانگان در این مملکت دخالت می کردند. مگر بعد از مشروطه دخالت بیگانگان و بخصوص انگلیس نبود که رژیم اسبتدادی نفس گیر را روی کار آورد یا وضع روشن ترش 28 مرداد مگر کودتای بیگانه نبود که حکومت فاسد را رو کار آورد یا حکومت فاسد را تقویت کرد؟ دخالت بیگانگان مسلم است.

امروز هم مسلما بیگانگانی که فقط به منافع توسعه طلبانه خود می اندیشند خیر ما را نمی خواهند. دلشان می خواهد منطقه در اختیارشان باشد و طبعا توطئه می کنند، اما همه مشکل این نیست مشکل در درون ما هم هست، مشکل درونی هم در اثر انقلاب باید رفع شود. حتی خود بیگانگان از زمینه های موجود سوء استفاده و نقشه های خود را عملی می کنند.

انقلاب خواستار حکومتی است که برآمده از اراده مردم و مسؤول در مقابل آنان باشد باید زمینه اش فراهم شود نهادها و تشکیلات می خواهد والا یک دولت بزرگ با بوروکراسی سنگین بخصوص اگر متکی به نفت باشد ولو حسن نیت هم داشته باشد عملا میل به تمرکز پیدا می کند از انتقاد بدش می آید. نهادهای لازم است تا این تحول انقلابی پایدار شود.

 این همه امام تکیه می کردند باید حاکمیت مردم در جامعه نهادینه شود احزاب گروهها و تشکیلاتی لازم است که با امنیت بتوانند از حقوق مردم دفاع کنند. انقلاب آمد تا اوضاع را عوض بکند و زمینه های فسادی را از بین ببرد و اقتصاد پویا. زمینه های توسعه ای متناسب با وضع تاریخی و نیازها و منافع ما را ایجاد کند.

انقلاب آمد تا با فساد مقابله شود و نگذاریم فساد فراگیر و نهادینه شود و اگر فسادی هست باید ریشه ای با آن مبارزه شود، برای اصلاح امور و بر گرداندن جامعه به هدف انقلاب است نباید کسانی که چنین می گویند متهم شوند به ضد انقلاب بودن.

اگر بر آزادی بیان و نظر تکیه می شود برای این است که یکی از راههای جلوگیری از فساد و فراگیر شدن فساد و تداوم آن آزادی ها و نقد کردن ها است. اگر می گوئیم مطبوعات مجامع و احزاب و تشکل های غیر دولتی باید حضور داشته باشند اهمیت داشته باشند - در چارچوب قانون نه اینکه هرج و مرج باشد- این برای جلوگیری فساد است این درست در جهت دفاع ارزش هایی است که انقلاب ما می خواست.

نباید عده ای باشند به محض این که چیزی را نمی پسندند چون امکانات دارند و صدایشان بلند تر است دیگران را متهم به همه اتهامات کنند و حتی حق دفاع را از آنان بگیرند.

امیدوارم که جامعه ما بسوی همدلی بیشتر رفع کدورت ها وسوء تفاهم ها پیش رود و همه الگوهایی که دراین جامعه هستند چه انهایی که در زندان و حصر هستند و امیدوارم هرچه زودتر شاهد آزادی آنان باشیم. چه آنها که در خارج اند دست به دست هم بدهند و برای اهداف انقلاب و برای عظمت و پیشرفت کشور همه با هم تلاش بکنند و بتوانیم بهتر و بیشتر رحمت و شفقت انقلاب را تجربه بکنیم تا خشم و غضب آن را.

 

پیک نت 10 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: