ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 بهمن ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

قرار داد 650 میلیون پوندی دوران شاه

پرونده ای انگلیسی بنام

تانک های چیفتن دوران شاه 
 
 
 
 

یا تانک های چیفتن انگلیسی را که شاه 35 سال پیش خرید تحویل دهید و یا پول ایران را پس بدهید و قرار داد را فسخ کنید.

این خلاصه یکی از شکایت ها و پرونده های باقی مانده از دوران شاه است که جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته آن را جمع کند.

روزنامه انگلیسی "ایندیپندنت" در تازه ترین گزارش خود پیرامون پرونده "تانک چیفتن" نوشت:

یک شرکت وابسته به وزارت دفاع انگلیس با رژیم شاه قرار داد 400 میلیون پوندی خرید تانک چیفتن انگلیسی بست. این تانک ها تا سال 1357 باید تحویل ایران می شد، اما در ایران انقلاب شد، رژیم شاه سرنگون شد و به همین بهانه، شرکت انگلیسی نه تانک های خریداری شده ایران را تحویل رژیم جدید داد و نه پول آن را. این درحالی است که نه سفارت خانه ای گرفته شده و یا بسته شده بود و نه گروگانی گرفته شده بود و نه جنگ با عراق شروع شده بود که به این بهانه ها شرکت انگلیسی از زیر بار اجرای قرار داد شانه خالی کند. به صرف این که درایران انقلاب شده، شرکت انگلیسی پول ایران را بالا کشید.

نشریه انگلیسی می نویسد:

شاه ایران 1750 تانک و خودروهای کمکی به قیمت 650 میلیون پوند به شرکت "خدمات نظامی بین‌المللی"( IMS) سفارش داد و قرار داد آن بسته شد اما پس از تحویل 185 تانک اجرای بقیه قرارداد متوقف ماند.

با شکایت جمهوری اسلامی، اتاق بازرگانی بین‌الملل در سال 2009 بررسی خود روی این پرونده را پایان داد و  رسید حق را به ایران داد اما شرکت انگلیسی و دولت انگلیس دست به مانورهای مختلف – از جمله تقاضای تغییر قاضی و رسیدگی مجدد به پرونده- زدند و از اجرای حکم اتاق بازرگانی بین المللی سر باز زدند.

حالا یکبار دیگر ایران تقاضای خود را تکرار کرده و خواهان 400 میلیون پوند و ختم پرونده شده است.

آیا دولت انگلیس که در دولت روحانی قصد دارد برگ تازه ای در روابط با ایران باز کند، همزمان با آغاز لغو تحریم ها و خاتمه بهانه ها، پول ایران را داده و پرونده تانک های چیفتن را می بندد؟

 

 

پیک نت 14 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: