ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 بهمن ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

غارتگران 8 سال گذشته

معلمان را تحریک به شورش می کنند!

شیرزاد عبدالهی 
 
 
 
 

یک فعال صنفی از تشکل های صنفی معلمان خواست در صورتی که وزارت آموزش و پرورش برنامه شفاف و زمانبندی شده ای برای پرداخت معوقات معلمان اعلام نکند، با صدور اطلاعیه، معلمانی که اضافه کار دارند در سر کلاس مدرسه حاضر نشوند.

چند روز پیش هم یک فعال صنفی دیگر در گفتگو با یکی از روزنامه، فضای مدارس را در رابطه با معوقات معلمان "ملتهب" اعلام کرد.

همزمان سیمای جمهوری اسلامی و خبرگزاری فارس با محوریت حاجی بابایی بحث مصنوعی تعطیلی پنجشنبه ها را علم کرده و ادعا می کنند که دولت جدید در صدد بر انداختن تعطیلی پنجشنبه مدارس است.

پیش بینی قبلی من این بود که اعتراضات معیشتی معلمان و کارگران در اردیبهشت سال 93 کلید می خورد، اما ظاهرا بعضی از فعالان حوصله شان سرآمده و می خواهند زودتر تکلیف خود را با دولت روشن کنند. شاید هم می خواهند با بیانات تحریک آمیز توجه عده ای را به خود جلب کنند. بحثی در میان فعالان جاری است که تشکل های معلمان، کارگران و دانشجویان صرف نظر از گرایش دولت ها، باید فقط مطالبات خود را پیگیری کنند و عمده این مطالبات هم حول مسایل معیشتی باشد تا حداکثر افراد صنف درگیر اعتراض شوند.

در دوره دولت اقتدارگرا به دلیل حاکمیت فضای امنیتی، فعالان صنفی امکان دورهم جمع شدن و بیانیه دادن و اتمام حجت کردن با وزیر را نداشتند تا چه رسد به فراخوان اعتصاب و اعتراض خیابانی دادن. به همین دلیل در دوره دولت اقتدار گرا فعالیت های صنفی تقریبا تعطیل بود. اما با روی کار آمدن دولتی معتدل، فضای سیاسی اندکی گشوده شد و افرادی روی کار آمدند که رویکرد متفاوت و انسانی تر دارند و می خواهند کمی تغییر ایجاد کنند. در این فضا افراد صنفی دور هم جمع می شوند و از آنجایی که روش های معمول پیگیری مطالبات صنفی زمانبر و خسته کننده است با تهدید به اعتصاب و تظاهرات خیابانی تلاش می کنند میانبر بزنند.

در واقع تشکل های صنفی هرچه فریاد دارند بر سر دولتی می کشند که با آنها همدلی دارد و به آنها فضا برای فعالیت داده است. دولت هم که یکباره با انفجار مطالبات معیشتی اقشار و ناتوانی در برآورده کردن آنها روبرو شده، زمینگیر می شود. ترجمان سیاسی این وضعیت را چرخه بی فرجام استبداد- شورش می گویند. داستان به همین جا ختم نمی شود. تراژدی زمانی رخ می دهد که عوامل دولت اقتدار گرا که حالا در جایگاه مخالف نشسته اند با تمام توان رسانه ای و سیاسی و اجتماعی خود، نقش آتش بیار معرکه را بازی می کنند .

این داستان را در دوره خاتمی یکبار تجربه کردیم و ثمرش را چشیدیم. فرض کنیم تشکل های صنفی در دوره اصلاحات نوپا و بی تجربه بودند و خیلی متوجه تحریکات راست های افراطی نمی شدند و نمی دانستند که چرا نمایندگانی مانند حاجی بابایی سنگ تشکل ها را به سینه می زنند . الان بعد از چهار سال وزارت حاجی بابایی، آیا هنوز متوجه اصل داستان نشده اند؟ ممکن است فعالان بگویند ما کاری به این حرفها نداریم و فقط دنبال مطالبات صنفی خودمان هستیم. بسیارخوب. آیا مطالبات صنفی فقط در حقوق و دستمزد خلاصه می شود؟ فرض کنیم این دولت پول ندارد. آیا باید از همین نقطه ضعف به آن فشار بیاوریم؟ چرا تشکل ها از مزیت ها و نقاط قوت این دولت و وزیر استفاده نمی کنند؟

من می توانم در اینجا حداقل 20 کار صنفی موثر در حدود توانایی های این دولت را لیست کنم. به نظر من باید از این وزیر و این دولت انتقاد کرد. اعتراض هم حق معلمان است. اما ایجاد بی نظمی در مدارس و تعطیل کلاس درس خط قرمزی است که نباید از آن عبورکرد. تاکتیک اعتصاب معلم را در مقابل افکار عمومی بی اعتبار می کند. مدرسه با فلان کارخانه که یک کالای مصرفی تولید می کند فرق دارد. مواد خام و محصول مدرسه متعلق به مردم است و نه متعلق به کارفرما.

حاجی بابایی همراه صدا و سیما و سایر رسانه های اصولگرا برای آچمز کردن وزیر جدید آموزش و پرورش وارد عمل شده اند. کسی که در وضعیت آچمز است نه راه پس دارد و نه راه پیش . حاجی بابایی و رفقای اصولگرای او، مرتضی حاجی را در سال 80 آچمز کردند و اکنون دنبال اجرای همان برنامه روی "فانی" وزیر آموزش و پرورش روحانی هستند. «تعطیلات» و «اضافه حقوق» و «کم کاری در مدرسه» سه محوری هستند که حاجی بابایی تلاش می کند معلمان را حول آنها علیه وزیر فعلی بسیج کند. وی در مصاحبه با فارس در اعتراض به اعلام معلم مازاد گفت که اگر براي معلمي درس نداشتيم، در حياط بچرخد ....

https://www.facebook.com/shirzad.abdollahi/posts/10201500262209073

----------------------

محمد کیان:

متاسفم كه هنوز معلمان مي خواهند با تهديد و تعطيل كردن كلاس و مدرسه به حق و حقوق خود برسند !

متاسفم كه معلمان جامعه ما هم مانند الباقي اقشار جامعه از چند گانكي عمل و حرف برخوردارند !!

انصافا چند درصد از معلمان جامعه ما با هم ديگر انسجام واقعي دارند ؟! وقتي از أموزش و پرورش اخراج نشده بودم به همكاران مي گفتم حرف نزنيد ، از كلاس فرار نكنيد ، اگر راست مي وييد برگزاري يك انتخابات را زمين بگذاريد ! يكبار با نظام همكاري نكنيد و بعد مطالباتتان را بگوييد !! نه اين كه براي يك مبلغىناچيزي كه معلوم نيست اصلا بدهند يا ندهند و ياىچه موقعي بدهند سر ايستادن اي صندوق به زيراب زني هم بيافتيد !!!

راستش اصلا تمايلي ندارم چنين افرادي عهده دار تعليم و تربيت غرزندانمان باشند

محمد بختیاری:         

تاسف برای اون معلم عضو تشکلی است که صلاح خویش نمی داند! برای هزارمین بار میگم با احترام به همه معلمان، متاسفانه به دلیل شیوه گزینش و انتخاب معلمان در طول سالهای گذشته معلمان ما به جای آنکه روشنگر باشند معمولا بازی خورده جماعت تاریک اندیش و مغرض هستند!! البته انتخاب نه چندان مناسب فانی هم بی تاثیر نخواهد بود.

 

آیت بهمنی:

دوستان حتما صحبت های رئیس جمهور در مجلس را شنیده اند در یک کلام اوضاع خوب نیست...! در چنین شرا یطی فعالان صنفی ومدنی با استفاده از خرد جمعی وبهره گیری از تجارب گذشته سعی کنند که اگر یار شا طر نیستند بار خا طر نباشند.

 

تیمور باقری کوداکانی:

کنشگران صنفی و فعالان مدنی با پشتوانه بیش از یک دهه تجارب اعم از تلخیها و پیروزیها، هوشیار تر از آنند که با اظهارات یک یا دو نفر قدم در راه ناصواب بگذارند.درشتنمایی این اظهارات و تحلیل های دور از واقعیت،مدعیان عدالت را جسورتر خواهد کرد.

 

علیرضا شهیری طبرستانی:

 

حاجی بابایی رییس فرهنگ همدان بود و از آن سکو به مجلس پریدوبا تملق وچاپلوسی به هیات رییسه مجلس راه یافت ودر دوره اصلاحات، بیرحمانه ترین حملات را علیه وزیرآموزش وپرورش وقت انجام داد وبحران آفرینی کرد . بعد که خودش وزیر احمدی نژاد شد درسایه فضای امنیتی آن روزها، به کسی اجازه عرض اندام وانتقاد نداد و... اکنون درقالب «دولت سایه»،درحال تشکیل اپوزیسیون (مخالف دولت) است وباکمال بی تقوایی دارد همان نقشه ها را پیاده می کند. اما کورخوانده است چون جامعه فرهنگی دستش را خوانده ومی داند که حاجی بابایی اگرامام زاده بود، همان موقع که وزیربود  معجزه می کرد.

محمد عابدینی:

کاش جناب عبدالهی یک راهکار مناسبی ارائه می کردید برای این بنده خداهایی که پنج ماه حقوقشان را نگرفته اند !

 

محمود جمالی:

بعضی نگرانی ها تا به متن جامعه سرایت نکند، توسط تصمیم گیران درک نمی شود. اقبالی که اکنون به مسائل محیط زیست شده است نتیجه ی هم افزایی نیروهایی با گرایشات متفاوت است که حول یک موضوع جمع شده اند. برای یافتن راه حل هایی در خصوص آب نیز باید مشکلات را با هم افزایی تشکل های مرتبط و غیر مرتبط به متن جامعه رساند. همانگونه که دغدغه های زیست محیطی اقشار مختلفی را مثل هنرمندان، معلمان، ورزشکاران، جامعه شناسان، فعالان محیط زیست و ... را گرد هم آورده ، لازم است تا مسائل آموزشی و فرهنگی هم با مشارکت همه درخواست شود.

 

فرهنگ فقیهی:         

 

وزیر هفته پیش گفت 58000 نفر نیروی مازاد با بار مالی 1000 میلیارد تومان روی دست اموزش و پروش کنند بعد خارج شدن افراد مازاد و کم شدن سر بار مالی احتمالا پرداخت حقوق بقیه بهتر انجام میشود

 

فرحناز مینائی پور:

 

 خیلی جالبه! سال گذشته وقتی پای صحبت معلمان می نشستی اصلا نمی دونستند وزیر و معاون وزیر کیه؟ ولی الان معلمان دائما از عملکرد آقای فانی انتقاد میکنند........ متاسفانه در سطح مدیران عملیاتی ومناطق هنوز آدمهای دوره قبل هستند و با توجه به اینکه می دانند بالاخره عوض خواهند شد از موقعیت نهایت استفاده را برده و دائما در حال گل آلود کردن اوضاع بوده و عدم شایستگی آقای فانی برای پست وزارت را یاد آوری میکنند.از طرفی آقای حاج بابایی مدیریت بر آموزش و پرورش را حق خود می داند و اصلا کوتاه نخواهد آمد و یکی از راههای رسیدن به این موضوع را متشنج کردن اوضاع در مدارس میداند. متاسفانه بعضی از دوستان آگاهانه یا نا]گاهانه آب به آسیاب حاج بابایی ریخته و برای اجرای عملیات روانی او را کمک میکنند. آیا 8 ماه پیش کسی جرات داشت حرف از اعتصاب و تعطیلی مدارس بزند؟ آقای فانی به تشکل های فرهنگی احترام گذاشته. با آنها نشستی داشته و قول داده که مشاوری در این زمینه داشته باشد. آیا در جواب او باید این گونه عمل کرد؟

          

سام دلیلی:

 

به فانی انتقادهایی وارد هست ولی باید فرصت داد . نجفی هم می امد به این سرعت چیزی تغییر نمیکرد . معلمان و فانی باید به یکدیگر اعتماد کنند . تنها راهی که نتیجه ان به رضایت هر دو طرف منتهی خواهد شد همین است . جناب بابایی هم شلوغش نکند . بسه . عملکرد او را هم دیدیم .

 

علی افشاری:

 

در این متن هفت پاراگرافی غیر از پاراگراف اول که درحکم مقدمه است،شش جمله به نظرمن تامل برانگیز هستند:.2.ظاهرا بعضی از فعالان حوصله شان سرآمده و می خواهند زودتر تکلیف خود را با این دولت روشن کنند. شاید هم می خواهند با بیانات تحریک آمیز توجه عده ای را به خود جلب کنند3..با روی کار آمدن دولت اصلاح طلب یا معتدل، فضای سیاسی اندکی گشوده می شود و افرادی روی کار می آیند که رویکرد متفاوت و انسانی تری دارند و می خواهند کمی تغییر ایجاد کنند،4..تشکل های صنفی هرچه فریاد دارند بر سر دولتی می کشند که با آنها همدلی دارد و به آنها فضا برای فعالیت داده است/ 5.چرا تشکل ها از مزیت ها و نقاط قوت این دولت و این وزیر استفاده نمی کنند؟6. اما ایجاد بی نظمی در مدارس و تعطیل کلاس درس خط قرمزی است که نباید از آن عبورکرد./7.حاجی بابایی همراه صدا و سیما و سایر رسانه های اصولگرا برای آچمز کردن وزیر جدید آموزش و پرورش وارد عمل شده اند.

 

 

پیک نت 14 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: