ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 بهمن ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

به روش های دهه 60 در اوین معترض بودم

متن کامل مصاحبه

یونسی با خبرگزاری مهر 
 
 
 
 

متن کامل مصاحبه خبرگزاری مهر با علی یونسی وزیر اطلاعات دوران خاتمی و مشاور ارشد حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت های مذهبی. 

 

شما سال 1362 رئیس شعبه نظامی بودید و 100 نفر از اعضای شبكه های مخفی اعم از حزب توده و فدائیان را محاكمه كردید. آیا این صحت دارد و اگر صحیح است روند بررسی پرونده ها به چه شكل بوده است؟

- اصل خبر دروغ است. البته هدف از جعل این خبر این بوده تا بنده را تخریب كنند تا نتوانم به برخی پست ها دست یابم. من از سال 60 قاضی دادگاه بودم و حرف برای گفتن زیاد دارم. اگر شرایط مهیا شود آنها را خواهم گفت.

شما در سال 69 برخی از نمایندگان مجلس را به دلیل اهانت و برخی تخلفات به دادسرا احضار کردید. آیا این رویه را ادامه دادید؟

ـ از سال 47 وارد مبارزات انقلاب شدم و مبارزاتم در شكلهای مختلف از چریكی تا سخنرانی و حتی توزیع اعلامیه های امام انجام می شد كه حتی كارم به زندانهای ساواك و فرار از كشور هم انجامید. بعد از پیروزی انقلاب چون شاگرد شهید بهشتی و شهید قدوسی بودم آنها از من دعوت كردند تا وارد دستگاه قضایی شوم در حالی كه خودم بیشتر مایل بودم تا كارهای فرهنگی و آموزشی انجام دهم. با این حال از سال 60 وارد قوه قضائیه شدم و قضاوت را در تمامی دادگاهها اعم از موادمخدر، دادگاه انقلاب، مفاسد و غیره را تجربه كردم. هدف من هم بیشتر نجات مردم گرفتار بود.

 یعنی شما در حین قضاوت قضازدایی هم می كردید؟

- بله و برای همین با دوستان و همكارانم هم درگیر شدم. تا حدی كه مسئولان صلاح ندیدند من در دادگاه اوین بمانم چرا كه به روش های آن موقع معترض بودم. بعد هم وارد دادگاه نظامی ارتش شدم. وقتی هم به دادگاه ارتش آمدم ماجرای كودتا (نوژه) و حزب توده تمام شده بود و محاكمه این افراد دست من نبود. البته همزمان وقتی مسئول دادگاه نظامی ارتش بودم مسئولیتهای دیگری هم داشتم. از كارهای نظارتی و امنیتی تا نماینده فرمانده كل قوا در حفاظت اطلاعات ارتش و از بنیانگذاران سازمان قضایی نیروهای مسلح بودم.

 گفته شده شما عضو گروه قضایی دادگاه های صحرایی در دوران جنگ هم بودید؟

- نه این هم شایعه است.

 در خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی گفته شده شما به همراه آقای پورمحمدی و رازینی اعضای قضایی متخلفان جنگی بودید؟

-  خب این درست است. البته باید گفت كه یكی از خواسته های فرماندهان در آن دوران این بود كه دادگاه صحرایی تشكیل شود ولی ضابطه ای برای ایجاد این دادگاهها نداشتیم و در قانون هم این چنین دادگاهها تعریف نشده است. البته وجود دادگاه صحرایی برای مجرمان نظامی جنگ شایعه و توهم بود.

 یعنی خائنان جنگ را در همان دادگاه های نظامی استانها محاكمه می كردید؟

 - بله در همان استانها محاكمه می شدند. البته فرماندهان آن دوران می گفتند اگر دادگاه صحرایی باشد نظامیان با قدرت بیشتری فرماندهی می كنند كه انجام نشد.

حالا كه بحث ما به موضوع دادگاه صحرایی رسید. سوال این است كه چرا بعد از گذشت 26 سال از جنگ تحمیلی اسامی و افراد خائن به جنگ منتشر و اعلام نمی شود؟

- خیانت به جنگ ظاهرا سوالی جهت دار و سیاسی است و هنوز زود است این مسائل بازگو شود. البته عناصر خائن مانند منافقین گاهی میان رزمندگان نفوذ كرده و برای دشمن جاسوسی می كردند. البته ممكن است افرادی معدود خیانت كرده باشد اما اینكه جریان شناخته شده ای اعم از دولت یا فرماندهانی سازمان یافته به دنیال خیانت در جنگ بودند اصلا چنین چیزی نبوده است.

 بازگردیم به دورانی كه دادستان تهران بودید؟

 - خب بعد از فوت امام كمی مدیریت كشور تغییر كرد. آن زمان آقای ری شهری دادستان كل كشور بودند و من را به عنوان دادستان تهران به رئیس قوه قضائیه آقای یزدی معرفی كردند. آن زمانی كه دادستان تهران بودم بیشتر دنبال تغییر روش ها بودم. به اعتقاد من دادستان وكیل مردم است و همه مظلومین و بی پناهان كه پول و پارتی ندارند بعد از خدا به دادستان امید دارند تا از حقشان دفاع كند. باید گفت كه دادستان تهران نه دادستان دولت است و نه دادستان قوه قضائیه بلكه دادستان مردم است و اگر دید دولت دارد حق مردم را ضایع می كند باید از حق مردم دفاع كند.

چرا در دست نوشته های آقای هاشمی گاها نوشته شده آقای یونسی به عنوان دادستان تهران به من گزارش می دادند! امروز كه اصلا روال نیست دادستان تهران به رئیس جمهور گزارش دهد ولی شما آن روزها گزارش می دادید؟

- من به عنوان دادستان موظف نبودم به رئیس جمهور گزارش بدهم ولی دادستان باید سران سه قوه را توجیه می كرد. چرا كه دادستان تهران جایگاهی دارد كه هیچ مقامی ندارد و حتی می تواند رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور و رئیس مجلس را به دادسرا احضار كند. به عنوان مثال اگر قوه قضائیه خوب و به درستی عمل كند قطعا در پیشگیری از وقوع جرم موفق خواهیم بود. هر چند دستگاههای دیگر هم دخیل هستند ولی قوه قضائیه نقش پررنگ تری دارد.

 در مورد یقه سفید ها قرار بود صحبت كنید؟

ــ همیشه قانون از سوی قانونگذاران و مجریان قانون و اصحاب قدرت و ثروت تهدید می شود. آنهایی كه اطلاعات دارند و اسلحه دارند قانون را نادیده می گیرند. وقتی قاضی حكمی را می دهد تلفن ها زنگ می خورد هم از سوی استاندار و هم از سوی نماینده مجلس و دیگران و این یعنی تحت فشار قرار دادن قاضی مستقل.

 برخی مسئولان قضایی می گویند اگر استقلال مالی داشته باشیم تحت فشار قرار نمی گیریم؟

ــ نه این یك بهانه است. همه دنیا سیستم قضایی دارد و بودجه خود را از دولت می گیرد. یعنی اینكه باید بودجه خود را از متهمان و محكومان بگیرد؟ نخیر بودجه عمومی است و باید این بودجه را از دولت بگیرد چرا كه اگر قوه قضائیه بخواهد از درآمد خودش تامین بودجه كند فساد می آورد. ولی متاسفانه شنیده ام كه دستگاه قضایی شركت های اقتصادی به راه انداخته كه اصلا درست نیست. چرا كه دولت موظف است تامین بودجه قوه قضائیه را اختصاص دهد و نباید منت روی سر قوه قضائیه بگذارد.

 البته ناگفته نماند كه قضات هم از موضوع حقوق و دستمزد گلایه هایی داشتند؟

- به اعتقاد من قاضی باید بالاترین حقوق را بگیرد. در زمان آقای خاتمی توانستیم حقوق پایه قضات را به اندازه اساتید دانشگاه افزایش دهیم. ما باید مشكلات سیستم مالی قضایی را رفع كنیم.

به موضوع احضار نمایندگان مجلس در دورانی كه دادستان تهران بودید بازگردیم؟

-  آن زمان به دلیل تخلف تعدادی از نمایندگان را به دادسرا احضار كردم. حتی دادستان كل را به دلیل داشتن شاكی خصوص احضار كردم كه البته شاكی خصوصی دادستان رضایت داد. من یادم هست كه حتی رئیس قوه قضائیه آیت الله یزدی را در یكی از پرونده ها به عنوان شاكی احضار كردم و رئیس قوه قضائیه شخصا در بازپرسی حاضر شدند.

 مبارزه با فساد اقتصادی هم در دوران دادستانی شما در دستور كار بود؟

 - در آن زمان مبارزه با شركتهای مضاربه ای در دستور كار دادستانی تهران بود. آن زمان این شركتها امنیت اقتصادی و بازار را به هم ریخته بودند و هر كلاهبرداری می آمد و سودهای كلانی برای مضاربه دریافت می كرد. اینقدر وضعیت حاد شده بود كه حتی سازمانهای دولتی و وزارت اطلاعات هم درگیر این شركتها شده بود.

 آیا شیوه هایی كه امروز در مبارزه با مفاسد توسط دستگاه قضا می شود را قبول دارید؟

ــ خیر قبول ندارم. متاسفانه امروز روش محاكمات بیشتر تولید جرم می كند. این شیوه ها موجب ناامنی و بی اعتمادی شده و مردم از دستگاه قضایی فاصله گرفته اند. امروز متاسفانه وقتی فردی از زندان آزاد می شود اصلا احساس شرمندگی نمی كند و حتی افتخار هم می كند در حالی كه در دهه 60 اینطور نبود. قاضی باید بداند كه حكمی كه می دهد متناسب با افكار عمومی جامعه باشد. گاهی افكار عمومی فردی را متهم نمی دانند ولی قاضی حكم بر علیه او می دهد در حالی كه ما در قوانین و اسلام هیئت منصفه و نماینده افكار عمومی را داریم. در زمان آقای مرتضوی هم افراد بی گناه را احضار می كردند و آبروی آنها را می ریختند كه من حتی به این رویه اعتراض هم كردم.

 آیا موافق بازدید سرزده رئیس جمهور اسبق از زندان اوین بودید كه حاشیه هایی را در بر داشت؟

- ملاقات سرزده از همه زندانها لازم و ضروری است، مخصوصا زندانیان سیاسی. البته اگرچه ممكن است گرفتار خطا و جرم شده باشند و باید با داشتن حسن نیت و اهداف غیر شخصی همواره مورد توجه و عفو و ارفاقات انسانی باشند. فرایند رسیدگی به جرایم باید قانونمند و شفاف و عادلانه باشد و منع متهمان و محكومان برای ملاقات و یا اتخاذ وكیل زمینه را برای شكل گیری فساد و یا ستم بر متهمان را فراهم می كند. ملاقات سرزده مقامات قضایی و اجرایی مخصوصا ملاقات سرزده سران قوا از زندانها و بازداشتگاهها خیلی لازم و بازدارنده از مظالم احتمالی است. اقدام دیرهنگام رئیس جمهور سابق برای بازدید سرزده از زندانها متاسفانه رنگ و بوی سیاسی بخود گرفت و به همین دلیل ناكارآمد و بی اثر بود.

 چرا پلیس قضایی نداریم، ویژگیهای پلیس قضایی چیست؟

ـ انحلال پلیس قضایی یك اشتباه بزرگ مدیریتی بود. در حالی كه قوه قضائیه به یك پلیس كاملا تخصصی و در اختیار نیازمند است. پلیس قضایی به دلیل دانش قضایی و پلیسی و حرفه ای می تواند به عدالت و قانون اقدام كند.

 آیا موافق تصویب لایحه جرم سیاسی هستید؟

ــ فقدان قانون جرم سیاسی به عدالت سیاسی آسیب می زند. این خلاء قانونی بیشتر دست قضات و ماموران قانون گریز را در شیوه برخورد با مجرمان سیاسی باز می گذارد. تصویب قانون جرم سیاسی فعالیت های سیاسی و قانونی را از غیرقانونی جدا و عرصه سیاست را از غلطیدن در جرایم سیاسی وسوسه انگیز باز می دارد.

 

پیک نت 16 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: