ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 بهمن ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

کنفرانس امنیتی مونیخ

فاشیست ها

برای اوکرائین امنیت می آورند؟

روز نامه پراودا – ترجمه آزاده اسفندیاری

 
 
 
 
 

در شهر مونیخ، مرکز ایالت باواریای آلمان، کنفرانس باصطلاح امنیت جهانی برگزار شد. هدف از تشکیل چنین کنفرانسی بررسی اوضاع امنیتی جهان و راه کارهای مقابله با نا امنی  در کشورهاست، اما آن چه پشت درهای بسته انجام شد، نوعی دیگر از "امنیت جهانی" را نشان داد. بعنوان مثال ملاقات هیات های نمایندگی واشنگتن و اتحادیه اروپا با اپوزیسیون اوکرائین و تشویق آنها به اتخاذ روش های خشونت آمیز برای تغییر حکومت در این کشور.

یکی از اعضای اپوزیسیون مذاکره کننده در پس پرده کنفرانس مونیخ، "آرسینی یاتسینیوک" رهبر حزب"پدری"بود. وی بلافاصله بعد از فرود آمدن هواپیمایش در فرود گاه "کیف" پایتخت اوکرائین، در جمع معترضین "میدان اروپا" حاضر شد و در باره نظر "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا چنین گفت: در اسرع وقت اپوزیسیون باید دولت تشکیل دهد و پیش نویس قانون اساسی را تنظیم کند. در این صورت آمریکا، اتحادیه اروپا و صندوق بین الملی پول با این شرایط حاضرند وام های کلان اقتصادی در اختیار ما قرار بدهند.

در مذاکرات مخفیانه هیات نمایندگی آمریکا و اتحادیه اروپا با اپوزیسیون اوکرائین، به برگزیدن راه حل های دمکراتیک و رعایت حقوق شهروندان این کشور برای یک راه سیاسی هیچ اشاره ای نشده بود.

افراد نشسته در"میدان اروپا" در شهر کیف، خود را مردم اوکرائین معرفی می کنند و خواهان برکناری رئیس جمهور قانونی کشور "یانوکویچ" و روی کار آمدن رهبر حزب ضربه "ویتالی کلیچکو"هستند اما آیا مردم اوکرائین چنین مجالی را به آن ها خواهند داد؟

در شهر خارکف، دومین شهر بزرگ اوکرائین، روند تقویت نیروهای مختلف اجتماعی برای برقراری نظم در کشور رو به اوج گیری است. در یکی از میادین ورزشی این شهرمسئول کمیته حزبی حزب کمونیست اوکرائین "آنا الکساندروسکایا" در جمع پنجاه نفر از نمایندگان غیر دولتی مناطق مختلف و در مقابل هزاران تن از مردم گفت: برنامه ما برای برقراری نظم و بازگشت به زندگی ، باز گرداندن سوسیالیسم به اوکرائین است. او یاد آوری کرد، تظاهرات مسالمت آمیز مردم و اجتماع آن ها  ابتدا در"میدان اروپا" تحت عنوان حقوق بشر و آزادی شروع شد و در ادامه ملعبه دست نیرو های هوادار فاشیست قرار گرفت تا جایی که سمبل ها و علامت های فاشیست ها به در و دیوار ها چسبانده شدند. آشوب طلبان توانسته اند در برخی از مناطق با تشنج آفرینی زندگی مردم را مختل کرده، کشور را به لبه پرتگاه بکشانند. بحران های سیاسی جاری ثابت کردند که کشور نیاز اساسی به رفرم دارد. حزب کمونیست بارها اعلام کرده است که برای تغییرات اساسی باید قوانین تغییر کنند و برای تغییر قانون باید در اسرع وقت همه پرسی در کشور برگزار شود. آن چه تا به حال از طرف دولت های مختلف دنبال شده، ناکارآمدی خود را به اثبات رسانده است. سیستم حکومتی در اوکرائین باید از جمهوری پارلمانی، به ساختار فدرالی تغییر کند. قدرت متمرکز عملا کشور را به بن بست کشانده است.

سخنران دیگر در این اجتماع نماینده پارلمان یکی از مناطق بود. او با اشاره به مذاکرات پی در پی رئیس جمهور و نمایندگان اپوزیسیون و بی نتیجه بودن مذاکرات گفت: باید جبهه ای سراسری در اوکرائین تشکیل شود و مصونیت همه نمایندگان مجلس لغو شود و  تعداد آن ها را به 300  نماینده کاهش داد.

زمان آن فرا رسیده است که جلوی کسانی گرفته شود که با برنامه ریزی های ناسازگار با منافع مردم، ما را به بیراهه کشانده اند. هر شهروند اوکرائینی باید در نهاد های اجتماعی مورد نظر خود شرکت کند و اراده خود برای انتخاب دوستان و هم پیمانان قابل اعتماد، در اروپا و آسیا برگزیند.

تجربه تاریخی به مردم ما آموخته که منافع ملی خود را تشخیص دهد. ما اخیرا در خارکف در جلسات خود با نمایندگان سازمان های اجتماعی، نمایندگان شوراهای محلی، نویسندگان، روزنامه نگاران با سلیقه های مختلف سیاسی، به توافقی در جهت ایجاد اتحادیه عمومی دست یافته ایم. یکی از مهم ترین دستآورد های این جلسات تشکیل گروه های شبه نظامی خلقی برای مقابله با هواداران نیروهای طرفدار فاشیست ها و آشوب گران و حفاظت از امنیت مردم است. هدف دیگر تشکیل گروه های شبه نظامی، ایجاد تیم های واکنش سریع برای حفاظت از موسسات اداری در مقابل یورش هواداران فاشیست هاست. هر شهروند اوکرائینی می تواند داوطلبانه به صفوف این سازمان غیر سیاسی و خلقی بپیوندد و به وظائف میهنی خود عمل کند.

در همین رابطه "یلنا سیموننکا"عضو حزب کمونیست و معاون شورای محلی منطقه ای خارکف گفت: نهاد های مردمی در تلاش هستند تا "حزب آزادی" طرفدار فاشیست ها را غیر قانونی کرده، کلیه عکس ها و شعار های آنان را در سطح مناطق پاکسازی کنند. به گفته یکی دیگر از نمایندگان سازمان های محلی، از همه گروه ها و مردم خواسته شده است تا روز 8 فوریه برای ابرازمخالفت با دخالت قدرت های خارجی و فاشیست های داخلی، در یک تظاهرات سراسری شرکت کنند.

در روزهای اخیر رهبر حزب کمونیست اوکرائین "پیتر سیموننکو" طی بیانیه ای اعلام کرد: دیکتاتوری فاشیستی در اوکرائین دارد به یک واقعیت عینی تبدیل می شود. آمریکا و اتحادیه اروپا در تلاش همه جانبه هستند تا بر سرنوشت مردم اوکرائین حاکم شوند. آنها با ایجاد "گارد ملی" در نظر دارند اوضاع اجتماعی را هر چه بیشتر دگرگون کرده و وارد مرحله جنگ داخلی شوند. بنا براین مردم اوکرائین حق خود می دانند با ایجاد سازمان های مردمی و تشکیل نیروهای شبه نظامی خلقی، آمادگی و ایستادگی در مقابل حرکت های خزنده فاشیستی را داشته باشند.

 

پیک نت 17 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: