ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 بهمن ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

بزرگترین دریارچه آب شیرین جهان

سایه مرگ بر سر

دریاچه آب شیرین زریوار 
 
 
 
 

گزارش شیلان صلواتی در "ایلنا

 

دریاچه زریوار مریوان، بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان است. این دریاچه در سه‌ کیلومتری‌ شمال‌ باختری‌ مریوان‌ قرار دارد. در میان جنگل‌های انبوه و زیبای بلوط و گونه‌ها مختلف درختان جنگلی.

این دریاچه به دلیل آسیب‌های فراوان که در چند سال گذشته بر آن وارد شده، در معرض خطرات جدی قرار گرفته است.

آب شیرین این دریاچه طی سالیان گذشته از چشمه‌های خود جوشی که در کف دریاچه وجود داشت تأمین می ‌شد، اما اکثر این چشمه‌ها خشک شده اند. دریچه های آنها بسته شده و آب نمی تواند از آنها خارج شود. در سالهای اخیر رسوبات و گل و لای دهانه این چشمه ها را بسته است.

پساب حاوی کود و فضولات دامی در فصل بارندگی نیز از روستاهای ضلع غربی به دریاچه وارد می شود. همچنان که ورود غیر مستقیم قسمتی از فاضلاب انسانی مناطق مسکونی شهر مریوان و روستاهای اطراف اراضی پیرامون دریاچه آلوده کرده است.

براساس آمار و اطلاعات شرکت آب منطقه‌ کردستان، حجم آب دریاچه زریوار در سال 82 به طور میانگین 41 میلیون متر مکعب بود که این میزان در طول 10 سال اخیر، با ورود آب از حوزه رودخانه قزلچه سو به 42 میلیون متر مکعب رسیده است.

براساس آمار و اطلاعات استخراج شده از آخرین مطالعات، حیات وحش تالاب زریوار، شامل 66 گونه پرنده بومی و مهاجر، 32 گونه پستاندار،13 گونه خزنده، 12 گونه ماهی و257 گونه گیاهی دراین منطقه شناسایی شده است. نیزارهای حاشیه دریاچه نیز روز به روز در حال افزایش است و با این روند تا چند سال آینده اثری از دریاچه زریوار باقی نخواهد ماند. این نیزار‌ها در چند سال اخیر توسط عده ای بار‌ها به آتش کشیده شد که این خود نیز تهدیدی برای ادامه حیات جانداران داخل دریاچه و زیبایی اطراف آنست..

 

پیک نت 27 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: