ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 بهمن ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

کشتی بحران زده نظام

در اقیانوس اقتصاد ویران شده

نیویورک تایمز- ترجمه شیرین مرادی

 
 
 
 
 

روزنامه نیویورک تایمز، با استناد به تازه ترین گزارش صندوق بین المللی پول درباره بحران اقتصادی در ایران، تفسیری را منتشر کرده است که ترجمه خلاصه آن را می خوانید. این تفسیر حتی اگر بدبینانه و مغرضانه هم نوشته شده باشد، بخش مهمی از حقیقت اوضاع اقتصادی ایران را منعکس می کند. این حقیقت که دولت روحانی می کوشد کشتی اقتصادی در حال غرق را به ساحل برساند و از غرق شدن آن در اقیانوس بحران جلوگیری کند و آنها که بوجود آورنده این بحران اند و اکنون در صف واحد مخالفان دولت متحد شده اند شبانه روز علیه این تلاش فعال اند. نیویورک تایمز می نویسد:

 

صندوق بین المللی پول (IMF) ارزیابی خود از اقتصاد ایران را ارائه و نسبت به وضعیت بحرانی آن هشدار داد. در این بررسی که چهارشنبه گذشته منتشر شد آمده است که سالها سوء مدیریت دولت و همینطور تحریم های غرب، ایران را آسیب پذیر و دچار تورم کرده است؛ شرایطی که نیازمند چاره اندیشی فوری است.

همچنین در این گزارش که اولین بررسی این سازمان از وضعیت اقتصادی ایران در سه سال اخیر است، از تلاش ایران برای برداشتن تحریم های غرب از طریق مذاکره بر سر برنامه های اتمی اش نیز سخن به میان آمده است.

با وجود دستیابی به توافق موقت در ماه نوامبر و عملی شدن آن از ماه گذشته و کاهش محدود تحریم ها، هنوز ایران برای فروش نفت (مهمترین صادراتش) و انجام معاملات بین المللی الکترونیکی محدودیت هایی دارد.

"Martin Cerisola" معاون IMF در بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی در وب سایت این سازمان شوکهای بزرگ و مدیریت ضعیف اقتصاد کلان در طول چند سال گذشته ایران را به عنوان عامل مؤثر در بی ثباتی و عدم رشد اقتصاد کلان ایران مطرح کرده و گفته است که اقدامات دولت ایران درجهت کاهش یارانه های سوخت و غذا، برنامه های اجتماعی با تأمین مالی ناکافی و نابودی قابل توجه مناسبات خارجی ناشی از تشدید تحریم های تجاری و مالی، اقتصاد ایران را تضعیف کرده اند.

وی افزود: "علاوه بر این که بانک ها و شرکتها ضعیف شده اند نرخ تورم و بیکاری نیز بالا است، و این عوامل بر بدنه اقتصادی و سیاسی کشور ضعف های ساختاری را تحمیل کرده اند".

"Cerisola" که در رأس یک هیئت از 25 ژانویه تا 8 فوریه در تهران به سر می برد گفت که مقامات دولت "حسن روحانی" به خوبی از این چالش ها و نیاز به اصلاحات پیشرفته آگاه بوده و کارهای مقدماتی را در بسیاری از این زمینه ها آغاز کرده اند.

قرار است تا آخر ماه مارس گزارش جامع تری توسط معاون IMF در بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی ارائه شود.

ارزیابی IMF به برخی طرفداران تحریم ها نشان می دهد که تأثیر توافق موقت ژنو در ماه نوامبر بر کاهش تحریم ها، به ایجاد ثبات در اقتصاد ایران کمک کرده است. "Martin Cerisola" گفت که پس از افُت رشد اقتصادی در سال 2012 و 2013 انتظار می رود که اقتصاد ایران در سال جاری  یک تا دو درصد رشد داشته باشد.

همچنین، "Mark Dubowitz" مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی (گروهی مستقر در واشنگتن که از تحریم های بیشتر پشتیبانی می کند) گفت: "من در واقع فکر می کنم اقتصاد ایران تثبیت شده است و در سایه کاهش تحریم ها و تغییر در روانشناسی بازار در نتیجه توافق ژنو، به سوی​​ بهبودی متوسط و البته شکننده پیش می رود".

گزارش "Cerisola" نشان داد که نرخ سالانه تورم در اقتصاد ایران از 45% در ماه ژوئیه به کمتر از 30% در دسامبر گذشته کاهش یافته است که تا حدودی به دلیل ثبات ارزش "ریال"، پس از یک کاهش طولانی مدت می باشد. با این حال، او متذکر می شود که "شوک های خارجی" همچنان می توانند ثبات ریال را تضعیف کنند. این گزارش گرچه چشم انداز اقتصادی ایران را به دلیل توافق هسته ای موقت و برنامه ریزی برای مذاکرات پیرامون رسیدن به توافقی دائمی بهبود یافته دانسته اما هنوز آن را بسیار نامشخص می بیند.

اظهارات صندوق بین المللی پول به شدت با خوش بینی که توسط دولت ایران در مورد اقتصاد این کشور مطرح می شود و این ادعا که توافق موقت در موضوع اتمی تحریم های دول غربی را شکسته، در تضادست.

رسانه های خبری رسمی در ایران، به ویژه پس از سفر هفته گذشته هیأتی فرانسوی به این کشور، از احیای تمایل خارجی به تجارت با ایران و سرمایه گذاری در ایران خبر داده اند. اما "باراک اوباما" می گوید ایالات متحده "یک تن آجر" بر سر متخلفین از تحریم ها فرو خواهد ریخت. او این هشدار را در واشنگتن و در حالی که میزبان رئيس جمهور فرانسه، "فرانسوا اولاند"، بود مطرح کرد.

دولت اوباما همچنین نارضائی خود از مذاکره احتمالی روسیه و ایران بر سر مبادله نفت و کالا به ارزش 1.5 میلیارد در ماه، که اساساً صادرات نفت ایران را افزایش خواهد داد، ابراز داشت. مقامات آمریکایی گفته اند که چنین معامله ای باعث نقض تحریم ها و تضعیف مذاکرات خواهد شد.

http://www.nytimes.com/2014/02/13/world/middleeast/irans-economy-is-weak-imf-finds.html?_r=1

 

پیک نت 28 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: