ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 بهمن ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

نه خامنه ای و نه روحانی

هیچکدام فرصت تعلل ندارند

افسانه نگاهی

 
 
 
 
 

صندوق بین المللی پول گزارشی را منتشر کرده که در آن با صراحت مسئله فروپاشی کامل اقتصاد ایران در چند سال آینده مطرح شده است. البته، در صورتی که دولت روحانی نتواند و یا مخالفان این دولت نگذارند او جلوی این فروپاشی را بگیرد.

صرفنظر إز تحريم ها که روحانی و یارانش همه تمرکز خود را روی لغو آن ها گذاشته اند، صندوق بین الملل روی غول نقدينگي تاکید کرده است. غولی که در دوران 8 ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد از چاه قدرت نظامی و امنیتی بیرون آمد. این نقدینگی همچنان در ایران شناور است. تحریم و نقدینگی یک نوزاد حرامزاده تراز خود نیز زائیده اند که حالا 8 ساله است. این نوزاد حرام زده "فساد پولی" نام دارد که مانند سرطان خون در تمام رگ های حاکمیت جریان دارد.

آیا دولت روحانی خواهد توانست در کنار لغو تحریم ها، غول نقدینگی را هم مهار کرده و آن را در مسیر چرخه تولیدی کشور قرار دهد؟ و در کنار و شانه به شانه آن، خواهد توانست سرطان فساد اقتصادی را با شفاف درمانی حکومتی در کلینک الکترونیکی کردن سیستم اداری و بانکی کشور کنترل کند؟

پاسخ این سئوالات در گرو کنترل مخالفان دولت و بویژه بخش نظامی و سپاهی آن و خواه نا خواه همراهی رهبر جمهوری اسلامی با روحانی برای نجات نظام است. آیا او چنین جسارت و دوراندیشی را دارد؟

هیچکس نمی تواند به این سئوال آخر پاسخ روشن بدهد، اما آنچه مسلم است اینست که فروپاشی جمهوری اسلامی نه تنها در تاریخ ایران، بلکه در تاریخ اسلام به نام او ثبت خواهد شد و این همان وحشت بزرگی است که می تواند به خامنه ای جسارت کنترل قطعی مخالفان دولت روحانی، افزودن بر اختیارات وی و حمایت از او را برای نجات نظام بدهد. او زمان زیادی برای تصمیم نهائی در اختیار ندارد، همچنان که روحانی فرصت زیادی برای نجات نظام ندارد. تعلل از هر دو سو معنائی جز مرگ نظام در آینده نزدیک ندارد. شاید این موقعیت را بیش از همه هاشمی رفسنجانی حدس زده و یا درک کرده باشد. و از انصاف نمی توان گذشت که پیش از همه آنها میرحسین موسوی آینده ای را که امروز در آینه صندوق بین المللی پول منعکس شده را دیده بود و در مناظره های تلویزیونی دوران انتخابات 88 خود، چشم در چشم احمدی نژاد گفت!

شاید بزرگترین نشانه درک عمیق خامنه ای از بحران و پایان تعلل او برای کنترل مخالفان روحانی و ورود مستقیم او به میدان حمایت از روحانی دگرگونی مدیریت سازمان رادیو تلویزیون و همسو کردن آن با دولت باشد. و شاید تصمیمات و جابجائی ها و تغییرات دیگری که شاید نامش "راهبردی" نباشد، اما علاج فاجعه هست!

 

پیک نت 28 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: