ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

1 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

از محصولات ورق پاره های شورای امنیت

این جوان ایرانی

 87 میلیارد یورو قیمت دارد! 
 
 
 
 

پرونده فساد مالی ترکیه یک متهم 29 ساله ایرانی دارد بنام «علی‌رضا ضراب»، که با طلا تجارت می کند و همسرش «ابرو گوندش»، یکی از خوانندگان مشهور ترکیه است. ترک ها او را "رضا صراف" می شناختند و ظاهرا پس از گرفتن تابعیت ترکیه، نام فامیل خود را به "ضراب" تغییر داد.

او اهل تبریز است و کارخانه فولاد «تیکمه داش» در تبریز و کشتی‌سازی «رویال» در استانبول از دارایی‌های خانواده ضراب است. آن‌ها در زمان جنگ ایران و عراق راهی دبی شدند و فعالیت‌های تجاری و صرافی خویش را در این شهر شروع کردند اما علی رضا به ترکیه کوچ کرد. در پرونده فساد اقتصادی و پرداخت رشوه دولتمردان ترکیه و چند تاجر سرشناس این کشور، پای فرزندان سه وزیر دولت اردوغان نیز به میان کشید شد.  اتهام رضا ضراب نیز پرداخت رشوه است اما با یک هدف متفاوت. گفته می‌شود ضراب در طول یکسال ، 10میلیارد دلار را به صورت پول و طلا به ایران منتقل کرد و برای انجام این کار، ده‌ها میلیون دلار رشوه به ترک ها داد. وی از راه بانک «خلق» ترکیه موفق به انجام این کار شد. اتهام دیگر ضراب تاسیس 11 شرکت صوری، عملیات پولشویی گسترده‌ به مقصد ایران است. پرونده دیگر وی، مربوط به هواپیمایی است که سال گذشته در فرودگاه آتاتورک به زمین نشست و از داخل آن یک و نیم تن طلا از کشور غنا به مقصد دوبی کشف شد.

گویا این طلاها متعلق به شرکت «سورینت کیش» بوده است. این شرکت متعلق به «بابک زنجانی»، میلیاردر معروف ایرانی است.

دسامبر سال 2011  دو محموله پول نقد به ارزش‌ 5/14 میلیون دلار و 4 میلیون یورو کشف و سه‌ شهروند آذربایجانی و یک ایرانی‌ در فرودگاه «وِنوکوُوا» در مسکو دستگیر شدند. گمرک این فرودگاه از دولت ترکیه خواست تا در این زمینه تحقیق کند. پلیس ترکیه، مالک و 14 کارمند یک صرافی بزرگ در استانبول را دستگیر کرد. این صرافی برای این افراد 37 بار حواله‌هایی به ارزش 40 میلیون دلار و 10 میلیون یورو از ترکیه به روسیه منتقل کرده بود.

در جریان تحقیقات، پلیس دریافت که این مبلغ متعلق به سه‌ شهروند جمهوری آذربایجان و مبدا این پول‌ها از دوبی‌ به ترکیه بوده است. به دنبال آن، پلیس ترکیه این سه‌ شهروند را بازداشت کرد.

در ادامه بازجویی‌ها و تحقیقات، مشخص شد که در فاصله سال‌های 2009 تا 21012، سه‌ شرکت صوری در ترکیه از سوی یکی‌ از این سه‌ شهروند آذربایجانی به ثبت رسیده و تمامی‌ این شرکت‌ها را رضا ضراب مدیریت کرده است.

مجموع اتهامات مالی مطرح شده درباره ضراب به نوشته روزنامه زمان ترکیه به 87 میلیارد یورو می رسد. بر اساس این گزارش، این مبلغ در طول چهار سال جابجا شده و 40 درصد آن متعلق به دولت ایران بوده و ضراب موفق شده با همکاری بانک ملی ایران، نقل و انتقالات گسترده مالی در کشورهای مختلف انجام دهد. نقل و انتقالاتی که عمدتا برای دور زدن تحریم ها از آن استفاده شده است.

روزنامه «ملیت» در ترکیه گزارش داده که در حیاط ویلای آقای ضراب در استانبول، دو چمدان بزرگ کشف شده که پر از اسناد محرمانه مرتبط با مناقصه‌های بزرگ وزات‌خانه‌ها و نهادهای اقتصادی دولتی است.

سه سال پیش ازدواج ضراب با «ابرو گوندش»، خواننده 39 ساله ترکیه‌ ازدواج کرد.

برخی رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که رضا ضراب پیش از «ابرو گوندش»، با خواننده‌هایی چون «سیبل جان» و «ابراهیم تاتلیس» هم در ارتباط بوده است.

حاصل ازدواج این دو، یک دختر است. «ابرو گوندش» پیش از آقای ضراب، دو بار ازدواج کرده بود. دوستی او با «اوچه»، بازیکن پیشین تیم «فنرباغچه» ترکیه هم روزهای پرحاشیه‌ای در زندگی «ابرو گوندش» رقم زد.

«ابروگوندش» سال 89 به ایران سفر کرد و در مراسم افطاری به میزبانی اسفندیار رحیم مشایی شرکت کرد.

 

پیک نت 1 دی

 
 

اشتراک گذاری: