ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

پشت صحنه، در ترکیه

دشمنی های سیاسی- رقابت های اقتصادی

بهروز مرادی 
 
 
 
 

آنچه که به یکباره بعنوان فساد دولتی در ترکیه کشف و افشا شد، صرفا کشف فساد در دولت اردوغان است و یا رقابت های اقتصادی و سیاسی در ترکیه؟

در پاسخ به این سئوال همکار پیک نت در استانبول می نویسد:

" فتح الله گولن" که به بهانه فساد در دولت اردوغان قد برافراشته، رهبر یک جماعت (نه حزب) بسیار واپسگرای اسلامی در ترکیه می باشد و منافع اقتصادی- اجتماعی اش با اردوغان در تضاد قرار گرفته است. او و جماعتی که دارد "ظاهرا" در پی کسب قدرت سیاسی- حکومتی نیست ولی پایگاه و بدنه بسیار نیرومندی در ترکیه دارد. جریانی است مافیایی از جنس انجمن حجتیه در ایران.

یک سال بعد از تاسیس حزب عدالت و توسعه حزبی تاسیس شد به نام " گنج پارتی" (حزب جوان)  موسسش یک سرمایه دار و کلاه برداری بود بنام "جم اوزان" ( وی هم اکنون پناهنده دولت فرانسه است)  این حزب 66 روز قبل از انتخابات پارلمانی تاسیس شد و حتی توانست 7.5% از کل آرا را کسب کند. ( برای کسب کرسی در پارلمان ترکیه درصد آرا یک حزب در کل کشور می باید 10% باشد) اگر حدود 300 هزار رای بیشتری می آورد وارد پارلمان می شد و در قبال کلاه برداری ها و فسادهای اقتصادی اش مصونیت حقوقی کسب می کرد.

رجب طیب اردوغان در همان ایام با وی درگیر شد و وی را مجبور به پرداخت مالیت های هنگفت کرد. شرکت هایش ورشکست شدند اردوغان دست گذاشت روی آنها!

حوادث اختلاس مالی اخیر از جهاتی (ولی نه از کل جهات) مشابه سال 2002 می باشد. شخص و خانواده و نزدیکان اردوغان دست بزرگی در رانت اقتصادی دارند و طبیعتا رانت "فتح الله گولن  را برنمی تابند.

 

پیک نت 3 دی

 
 

اشتراک گذاری: