ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

کوبا، به سوی سوسیالیسم چینی؟

یخ های قطبی

میان امریکا و کوبا آب می شوند 
 
 
 
 

دیدار و گفتگوی کوتاه اوباما رئیس جمهور امریکا و رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا در مراسم یادبود نلسون ماندلا، همانگونه که پیش بینی می شد مقدمه ای بود برای آب شدن یخ قطبی میان دو کشور کوبا و امریکا. البته آب شدن یخ ها، تا حدودی نیز باز می گردد به رفرم های سیاسی و اقتصادی که در کوبا آغاز شده است. در همین ارتباط خبرگزاری اسوشیتدپرس بخش هائی از آخرین سخنرانی رائول کاسترو که مربوط به روزهای پس از بازگشت از افریقای جنوبی است را منتشر کرد که خلاصه ای از آن را همکاران پیک نت ترجمه کرده اند و می خوانید.

 

در کوبا از سال 2010 تجارت خصوصی در مقیاس کوچک آزاد شده است، اما به شرکت های خصوصی تازه تاسیس هشدار داده شده که نباید از مرزهای اصلاحات اقتصادی دولت پا را فراتر بگذارند. این هشداری است که شخص رائول کاسترو داده و تاکید کرده که فشار برای شتاب بیشتر، اصلاحات اقتصادی را با شکست روبرو خواهد کرد. این شرکت ها می توانند با شرکت های دولتی رقابت کنند.

در ماه های اخیر، دولت فروش سخت افزار و لباس های وارداتی را ممنوع و فعالیت سالن های خصوصی نمایش فیلم و بازی های ویدئویی را  متوقف کرده است.

کاسترو در کنگره اخیر حزب کمونیست این کشور گفته بود "هر قدمی که برداشته می شود، باید با ایجاد نظم و هماهنگی همراه باشد" و حالا او با تمام قدرت پشت چنین اصلاحاتی ایستاده است. او گفته است "عدم کنترل مناسب و به موقع فعالیت های غیر قانونی فعالان اقتصادی توسط مؤسسات دولتی، علاوه بر این که فضای فرار از مجازات را ایجاد می کند، بلکه باعث رشد فعالیت هایی که هیچگاه برای مشاغل خاص مجاز نبوده اند می شود.» 

وی خطاب به قانونگذاران گفته است که کوبا خواهان روابط بهتر با ایالات متحده است اما هرگز تسلیم خواست هایی مبنی بر تغییر دولت و سیستم اقتصادی کوبا نخواهد شد و تأکید کرد "ما نه از ایالات متحده می خواهیم که سیاست یا ساختار اجتماعی اش را تغییر دهد و نه مذاکره بر سر سیاست های خودمان را می پذیریم."

او تاکید کرده است که لازمه پیش بردن روابط دوجانبه، پذیرش تفاوت ها می باشد زیرا اگر این پذیزش وجود نداشته باشد " بار دیگر وضعی شبیه سال 1955 می تواند پیش بیاید.»

 

مفسر اسوشیتدپرس می افزاید:

کوبا تحریم های ایالات متحده را که حدود نیم قرن ادامه یافت را دلیل مشکلات اقتصادی خود می داند و اکنون دولت لزوم رفرم در اقتصاد دولتی و باز کردن تدریجی راه برای شرکت های خصوصی را درک کرده است.

با این که مقاله ماه گذشته "گرانما" (ارگان حزب کمونیست کوبا) از مخالفت گسترده علیه ممنوعیت (های اقتصادی) اطلاع داده و تجدید نظر در آن را مطرح کرد، اما در این مقاله همچنان از ممنوعیت های ویژه برای فروش سخت افزار و پوشاک وارداتی دفاع شده است.

در این مقاله به نقل از کاسترو نوشته شده است "ما از این حقیقت که فشارها برای حرکت سریع تر ما را به سمت شکست و پراکندگی می کشاند، و اعتماد مردم و حمایت از ساختار سوسیالیستی و عدم وابستگی و استقلال کوبا را خدشه دار خواهد کرد مطلعیم"،

این طور به نظر می رسد که کاسترو سخن از محدود بودن شرکت های خصوصی می گوید.

بسیاری از کوبایی ها در مصاحبه های خیابانی در هاوانا به طور کلی سخنان کاسترو را تأیید می کنند،  اما خواستار دانستن جزئیات بیشتر رفرم اقتصادی و نرمش نسبت به امریکا هستند.

 

پیک نت 3 دی

 
 

اشتراک گذاری: