ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

تفسیر رویتر

ناتو و امریکائی ها

پشت "کرزای" را خالی می کنند؟ 
 
 
 
 

نماینده ارشد پیمان نظامی ناتو در افغانستان و مشاور امنیت ملی افغانستان "رنگین سپنتا" در چارچوب مذاکرات مربوط به قرار داد محدود شدن حضور نظامی امریکا و ناتو در افغانستان با یکدیگر ملاقات کردند. محور اصلی این ملاقات و مذاکره رسیدن به توافق بر سر ماندن نیروهای ناتو در افغانستان بعد از سال ٢٠١٤ بود و این درحالی است كه هنوز دولت افغانستان پیمان همكاری با ایالات متحده را امضا نکرده است .

رویترز دراین باره نوشت: ماه گذشته حامد كرزی رئیس جمهور افغانستان امضای توافقنامه امنیتی با ایالات متحده را مشروط به قبول تعهداتی كرده و آن را به بعد از انتخابات ما اپریل موكول كرد. این درحالی است که با پایان مأموریت نیروهای ناتو و ایالات متحده قبل از سال ٢٠١٥ در افغانستان مسئله امنیت ٨٤ هزار سرباز مستقر در افغانستان كه ٦٠ هزار نفر از آنها آمریكایی هستند همچنان موضوع اصلی است. تا زمانی كه دولت افغانستان قرارداد پیشنهادی آمریكا را امضا نکند، قرار داد ناتو- افغانستان (كه دارای مفاد مشابهی با پیمان ایالات متحده- افغانستان است) نیز نهایی نمی شود. مسئله ای که در ملاقات نماینده ناتو و مشاور امنیت ملی افغانستان "سپنتا" بر سر آن با یکدیگر ملاقات و مذاکره کردند.

 یك مقام رسمی ناتو می گوید که مذاكرات اولیه بر سر زمان خروج ٨ تا ١٢ هزار سرباز ناتو صورت گرفت. آماده شدن - مفاد-  پیمان جدید ناتو- افغانستان زمینه امضای آن بلافاصله پس از توافق ایالات متحده و افغانستان را ممکن می سازد.

كرزی خروج نظامی های امریکائی از افغانستان را بی اهمیت جلوه می دهد، اما درعین حال حاضر نیست از مواضع خود که همانا جلوگیری از ارتباط و مذاکرات امریکا با طالبان است عقب نشینی كند.

فرمانده ارشد نیروهای ناتو و نیروی هوائی ایالات متحده در افغانستان، می گوید خروج نیروهای امریکائی در اوایل بهار آینده، نزدیك به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از این کشور خارج خواهند شد.

 

پیک نت 3 دی

 
 

اشتراک گذاری: