ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

اخوان المسلمین مصر تضعیف شده

محاکمه "محمد مرسی"

دو هفته دیگر از سر گرفته می شود

روزنامه اومانیته- ترجمه پیک نت 
 
 
 
 

محاکمه محمد مرسی رئیس جمهور سرنگون شده مصر، که نیمه کاره رها شده بود، قرار است بزودی از سر گرفته شود. یعنی 8 ژانویه سال 2014. محمد مرسی اکنون در زندان" بورگ العرب" در اسکندریه زندانی است.

سازمان عفو بین الملل معتقد است محمد مرسی از یک محاکمه منصفانه برخوردار نیست. به نظر میرسد که سازمان عفو بین المللی فراموش کرده که بیش از 20 میلیون مصری علیه وی به کوچه و خیابان های شهرهای این کشور آمدن و سپس ارتش  مصر او را برکنار کرد. این درست است که مرسی در یک انتخاب برنده شد، اما او که در یک انتخابات برنده شده بود در آستانه سرنگونی احکامی را در جهت تقویت قدرت فردی خود و حزب اخوان المسلمین صادر کرده بود. احکامی که او را فراتر از قوه قضائیه مصر قرار میداد.

مردم مصر که در انقلاب موسوم به "بهار عربی" حسنی مبارک رئیس جمهور اسبق این کشور را برکنار کرده بودند امیدوار بودند  تغییراتی اساسی در اقتصاد کشور بوجود بیآید اما در طول ریاست جمهوری مصری چنین تغییراتی روی نداد، بلکه تغییرات در جهت حکومت مطلقه و مستبد مرسی و اخوان المسلمین زیر پوشش احکام اسلامی پیش می رفت. به این ترتیب مردم مصر شاهد شکل گیری یک دولت اسلامگرا به جای مبارزه علیه فقر و برای تغییرات اقتصادی و پیکار با بیکاری در مصر بودند.

اخوان المسلمین در مصر ضعیف شده اما هنوز ظرفیت بسیج نیرو دارد، گرچه بصورت مستقیم نمی تواند در مقابل ارتش و "دولت موقت" وارد میدان شود. بخش مهمی از اعتبار اخوان المسلمین از زمانی که خود را تنها جایگزین حسنی مبارک میدانست از دست رفته است.

 

پیک نت 7 دی

 
 

اشتراک گذاری: