ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

گزارش دریافتی از استانبول

آلودگی 8 ساله ج. اسلامی

به فساد مالی دولت ترکیه 
 
 
 
 

25 ماه دسامبر دو تن از وزرای کابینه اردوغان به فاصله 45 دقیقه اعلام استعفا کردند. اولی وزیر اقتصاد "ظفر چاغلایان" و سپس وزیر کشور "معمر گولر".  فرزند هر دو در ارتباط با پرونده فساد مالی در بازداشت هستند. آنها در بیانیه استعفایشان با بیانات یکسان عنوان کردند که : "در مقابل دولت ترکیه یک جریان کثیف قرار گرفته و هدفش حزب حاکم و کشور ترکیه است. دلیل استعفایمان آشکار شدن حقایق است."

بمب اصلی ساعت 3 بعد از ظهر منفجر شد و آن استعفای وزیر محیط زیست و شهر سازی دولت ترکیه بود. وی علت استعفایش را اینگونه مطرح کرد: " من از تصمیمات و عملکرد خود پشیمان نیستیم و در مورد تهمت هایی که بر علیه من زده شد هیچ سخنی ندارم. البته نخست وزیر اختیار تام در مورد بر گماری و بر کناری هر یک از وزراء دارد؛ اما در رابطه با پرونده فساد مالی، فشاری در جهت استعفای اینحانب از طرف شخص نخست وزیر آمد تا با استعفای خود دولت ایشان را نجات بدهم. تمامی موارد مندرج در پرونده ام با دستورات نخست وزیر بوده و ایشان از تمامی امور مربوط به کارم مطلع بودند. بنابراین من از نخست وزیر می خواهم که استعفای خود را اعلام کند."

برای درک و کشف آنچه که وزیر محیط زیست گفته و بموجب آن خواهان استعفای نخست وزیر شده باید بدانیم که سیاست اقتصادی دولت اردوغان بر فروش املاک دولتی و طرح های شهرسازی متمرکز است. این سیاست دارای رانت های بزرگ دارد و به همین دلیل نقش وزارت محیط زیست و شهر سازی برای اردوغان بسیار بالاتر از نقش وزرای اقتصاد و کشور می باشد.

شاید به همین دلیل از میان فرزندان دستگیر شده سه وزیر، تنها پسر وزیر محیط زیست و شهرسازی آزاد شد.

پس از استعفای وزیر محیط زیست و شهر سازی اردوغان روسای محلی حزب حاکم را جمع کرد و در خصوص حوادث اخیر مدعی شد که در گشایش این پرونده فساد و جنجالی که راه افتاده "محافل خارجی" و خصوصا "فتح الله گولن" نقش داشتند.

فتح الله گولن از افرادی است که 12 سال پیش در سایه کمکش اردوغان نخست وزیر شد اما اکنون در برابر او ایستاده است.

اردوغان همچنین در سخنان خود اشاره به برخی محافل درون حکومتی کرد که چوب لای چرخ دولت می گذارند و گفت "همین محافل زمانی توطئه علیه "سلیمان دمیرل" (نخست وزیر و رئیس جمهور اسبق ترکیه) و "دنیز بایکال" رهبر حزب حمهوریت خلق  را رهبری کردند و شکست خوردند. "

قرار بود که اداره امنیت شروع به پیگرد قانونی در خصوص بعضی مفاسد مالی بر علیه دو پسر اردوغان (بلال و بوراک اردوغان) کند ولی عملییات از طرف رئیس امنیت آنکارا متوقف شد.

آشکارا می تواند حدس زد چرا برخی ماموران و مدیران ارشد امنیتی- پلیسی برکنار شدند.

ضربه دوم پس از نشست اردوغان با مسیولین محلی حزب حاکم بر وی وارد آمد و آن استعفای وزیر سابق کشورش "ادریس نایم شاهین" از حزب بود. و ضربه دیگر اعلام تروریست بودن "اخوان المسلمین" در مصر.

شایع است، در انفجار اخیر اداره امنیت یکی از شهرهای مصر که موجب مرگ 16 نفر شد "یاسر عادل" فرزند "عادل یونس عادل" از وکلای اخوان المسلمین دست داشته است. برخی اخبار حاکی از آن است که "یاسر عادل" هنگام خروج از مصر به طرف ترکیه، در فرودگاه قاهره بازدداشت شده است.

فسادی که در ترکیه از آن پرده برداری شده، تنها دولت اردوغان در ترکیه و اخوان المسلمین در مصر را زیر ضربه نگرفته، بلکه "شاه پر" این مرغ طلائی در ایران است. یعنی پرونده بابک زنجانی که با فساد افشاء شده در ترکیه در ارتباط است و در حقیقت دولت احمدی نژاد و فرماهان بسیج و سپاه "جفت" نوزاد زشت و ترسناکی است که در ترکیه به طشت افتاده است.

اردوغان تصور کرده بود می تواند تا رسیدن به هدف در سوریه اسب بتازد، اما تغییرات دولت در ایران نقش وی را چنان در سوریه تضعیف کرد که حالا پیش از آن که بشار اسد در معرض سقوط باشد، این اردوغان است که به لبه پرتگاه رسیده است.

اردوغان کابینه اش را با 12 وزیر تازه ترمیم کرد، اما بعید به نظر می رسد موقعیت او در ترکیه ترمیم شود، بویژه که این پرونده از یکسو به ترکیه و از سوی دیگر به جمهوری اسلامی وصل شده است و مطبوعات ترکیه
اشاره می کنند بخش مهمی از پرونده فساد مالی ترکیه در ایران است و مقامات قضائی ایران نمی توانند تا بیش از این درباره این پیوند سکوت کنند.
 

پیک نت 7 دی

 
 

اشتراک گذاری: