ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

ولایتی در برنامه "شناسنامه" سیمای ج. اسلامی

پیشنهاد صریح

مذاکرات مستقیم با امریکا 
 
 
 
 

دکتر علی اکبر ولایتی وزیر خارجه دولت موسوی و هاشمی، رئیس جدید مرکز تحقیقات استراتژیک ج. اسلامی (جانشین روحانی دراین مرکز) و مشاور ارشد رهبر در امور بین المللی در برنامه این هفته «شناسنامه»، مسئله ای را طرح کرد که تاکنون در محافل سیاسی زمزمه می شد اما با صراحت طرح نمی شد. یعنی مذاکرات مستقیم با امریکا و بهره گیری از اختلافات و رقابت های کشورهای اروپائی عضو گروه 1+5 با امریکا. او این نظر را برای پیشبرد مذاکرات اتمی مطرح کرد و گفت:

در مذاکرات اتمی مبنا این است که ما دیپلماسی را با دیپلماسی پاسخ دهیم. این موضوع لازم هست اما کافی نیست و کیفیت مذاکره هم باید درست باشد.

ما اگر با تک تک این شش کشور تعامل نداشته باشیم و با آن ها مذاکره دو به دو نداشته باشیم، از روش درستی استفاده نکرده ایم. ما باید با کشورهای مختلف به صورت جداگانه صحبت کنیم. هر کدام از این کشورها خصوصیت و منافع خاص خودشان را دارند. ما اگر کاری کنیم که این شش کشور بر سر مخالفت ما با به اشتراک نظر برسند، اشتباه کرده ایم. چون این شش کشور در بسیاری از مسائل بین المللی با هم اختلاف دارند. »

پنجم تیرماه گذشته پیک نت نوشت:

«زمزمه ای آغاز شده و آن تفاهم احتمالی ایران و امریکا از روی سر 1+5 برای لغو تحریم هائی است که امریکا مستقل از قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران به اجرا گذاشته است که لازمه آن مذاکرات مستقیم بین دو کشور است. این زمزمه در روز سوم مذاکرات (دور اول در ژنو) و با پیش بینی نرسیدن به نتیجه قطعی در کنفرانس ژنو بالا گرفته است.» (اینجا)

بنابراین آنچه که شب گذشته ولایتی در سیمای جمهوری اسلامی گفت، علنی کردن و برداشت یک گام بلند به سوی آن طرحی است که در تیرماه گذشته در تهران زمزمه می شد. یعنی مذاکرات مستقیم با امریکا، چرا که تا کنون منعی بر سر راه مذاکره با فرانسه و آلمان و ژاپن وجود نداشته و با روسیه و چین هم که همآهنگی وجود داشته است.

گفتگو با ولایتی در برنامه شناسنامه تلویزیون مشروح است و ما در شماره آینده بخش های دیگری از آن را منتشر می کنیم.

 

پیک نت 7 دی

 
 

اشتراک گذاری: