ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

هاشمی رفسنجانی در کنگره "حماسه اقتصادی..."

جهش اقتصادی کشور

در گروُ حل تحریم جهانی است! 
 
 
 
 

هاشمی رفسنجانی با سخنانی که خلاصه آن را می خوانید، نخستین سخنران کنگره ملی "حماسه اقتصادی و نقش متخصصین در دولت" بود که برای نخستین بار در ایران تشکیل شد. هاشمی در سخنرانی خود گفت:

 

انتخاباتی (92) انتخاباتی بود که در آن مردم نقش اول را داشته و به خوبی نقش خود را ایفا کردند. حماسه سیاسی به عهده مردم بود و مردم بسیار خوب آن را خلق کردند. دنیا قبول دارد که در انتخابات خللی وجود نداشت.

حماسه اقتصادی نیاز به ابزار و انسان‌های شایسته دارد که کشور ما کمبودی ندارد. ضمن اینکه متخصصین خارج از کشور را نیز داریم.

اگر شعاری صحبت نکنیم، حل مشکل تحریم مقدمه لازم برای تحقق هدف حماسه اقتصادی است که خوشبختانه دولت اولین قدم را با موفقیت برداشت. گرچه انتقاداتی در داخل صورت می‌گیرد، اما نباید از نظر دور داشت که گام‌های دولت کوچک نبوده است.

مواجهه با 1+5 باید توسط یک دولت انجام شود. این مذاکرات سخت، فنی، پیچیده و چند وجهی است که مذاکره ‌کنندگان باید احساس پشت‌ گرمی کنند. امر یعنی نیازمند حضور متخصصین و دیپلمات‌های کارکشته‌ای بود که دولت تعیین کرد و مقام معظم رهبری نیز حمایت کردند. اگر مذاکره کنندگان احساس پشتگرمی کنند به راحتی موانع تحقق حماسه اقتصادی را برخواهند داشت.

کاخ سفید و اوباما نیز فهمیده‌اند که تحریم ایران به نفع آن‌ها، منطقه، اقتصاد و امنیت جهانی نیست، لذا مقابل مجلس سنا ایستادند و با این برداشت ما وارد مذاکره شدیم.

شرط مهم این است که انسجام داخلی وجود داشته باشد. غرب با مشاهده اختلاف در کشور، فشارها را بیشتر خواهد کرد؛ البته حزب جمهوریخواه در آمریکا هم نمی‌خواهد دموکرات‌ها موفق شوند، زیرا در آمریکا انتخابات در پیش است و جمهوریخواهان نمی‌خواهند دموکرات‌ها این مساله پیچیده جهانی را حل کنند.

دیپلمات‌های ما نمی‌توانند جزئیات مذاکرات را مطرح کنند اما با اطمینان می‌گویم که کشور ما گام اول را خوب برداشته و کسانی که ادعا می‌کنند امتیاز داده‌ایم اشتباه می‌کنند. ما هیچ امتیازی نداده‌ایم. اسرائیل برعکس آنچه که در داخل می‌گویند ادعا داشته که ایران همه کشورهای ۱+۵ را دست انداخته است. کشور ما قدم اول را خوب برداشته است بنابراین امیدواریم غرب بی‌اعتمادی نشان ندهد چرا که اگر بگذارد ایران نقش خود را به درستی ایفا کند منطقه آرام خواهد بود.

معتقدم که مسئولیت متخصصان بسیار سنگین است و البته قبول دارم بودجه، میدان را برای متخصصان باز نمی‌کند. اکنون بانک‌ها در شرایطی نیستند که از پروژه‌ها به خوبی حمایت کنند و دست ما هم از منابع مالی کوتاه است اما دولت در این میدان به فکر راه حل است تا حماسه اقتصادی تحقق یابد.

اگر غرب حسن نیت داشته باشد جمهوری اسلامی نیز خواست آن‌ها که‌‌ همان تحقق اعتماد سازی و شفاف سازی است برآورده خواهد کرد. آنها به ما می‌گویند که به ما اعتماد ندارند، در حالی که رهبر ما فتوا داده است که ما به دنبال ساخت بمب هسته‌ای نیستیم. آنها از ما شفاف‌سازی می‌خواهند که ما در این راستا هم عمل کرده‌ایم. ما اجازه بازدید از مکان‌های مورد نیاز آژانس را داده‌ایم اما آنها باید بدانند اگر هدفشان باج‌خواهی است، به هدف خود نخواهند رسید و ما نیز حق خود می‌دانیم که از خود دفاع کنیم. ضمن اینکه عملا در دوران تحریم هم توانستیم تکنولوژی لازم را بدست آوریم.

اگر غربی‌ها در این مدت ۶ ماهه به تعهد خود عمل نکنند ما نیز به آن‌ها اعتماد نمی‌کنیم.

مطمئنم دولت و رهبری ابایی از اعتماد سازی ندارند، دلسوزان کشور تلاش می‌کنند که موانع را بردارند و کشور آماده جهش است و اگر تحریم‌ها برداشته شود با منابع زیادی که در خارج از کشور حبس شده طرح‌های زیادی که نیمه اجرا مانده اجرایی می‌شود. اگر منابع آزاد شود، ما به سرعت می‌توانیم برنامه‌های خود را تکمیل کنیم.

در حال حاضر مدیریت کشور در دست دولتی است که تاکنون در تشکیل کابینه و چینش آن‌ها موفق عمل کرده است و قطعا برنامه ایده آلی نیز برای آینده طراحی می‌کند و اگر مذاکرات به نتیجه برسد و راه‌های دسترسی به منابع باز شود طرح‌های بزرگ کشور نیز اجرایی می‌شود.

 

پیک نت 15 دی

 
 

اشتراک گذاری: