ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

سخنرانی علی لاریجانی در همایش استانداران

واگذاری های قلابی 8 ساله

و تصمیمات ناگهانی و شتابزه 
 
 
 
 

علی لاریجانی با صدای دو رگه ناشی از سرماخوردگی شدید در همایش سراسری استانداران دولت روحانی شرکت و سخنرانی کرد. رئیس مجلس گفت:

سران قوا در آخرین جلسه خود بر سر تشکیل ستاد امنیت اجتماعی در قوه قضائیه با همکاری پلیس، وزارت کشور و وزارت اطلاعات به تفاهم رسیدند.

ناهنجاری‌هایی مثل زورگیری، سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف را باید خیلی جدی گرفت زیرا اینها امنیت روانی جامعه را به هم می‌زند.

قاچاق موادمخدر و اشاعه مواد مخدر صنعتی که شاید بعضا ریشه اقتصادی و بیکاری هم داشته باشد از موارد دیگر ناهنجاری های امنیت روانی جامعه است.

وضع کشور از نظر اقتصادی مناسب نیست، این موضوع در سطح دیپلماسی و مذاکرات هم تاثیرگذار است، اگر توان ملی ما از نظر اقتصادی بالا برود این مسئله در رفتار کشورهای دیگر در مذاکرات اثر خواهد گذاشت. عارضه کوچکی نیست که ما دچار رکود تورمی هستیم و این در مسائل بین‌المللی تاثیر دارد.

ما سالانه 150 میلیارد دلار از عایدات نفت و گاز بهره‌مند می‌شویم، اما در حالیکه خیلی از کشورها یک دلار هم از این محل عایدی ندارند کشورشان از نظر اقتصادی وضعیت خوبی دارد. بین 180 کشور از نظر رتبه کسب و کار، 152 هستیم.

خوشبختانه اکنون بین مجلس و دولت روابط صمیمانه و متعادلی وجود دارد، مجلس معتقد به حمایت از دولت است و شئون دولت را در حوزه دیپلماسی، مسائل اقتصادی و سایر شئون معقول و سنجیده می‌داند، وزرا هم خدوم و باتجربه هستند و ما امیدواریم با سرعت بیشتری مشکلات اقتصادی کشور سامان یابد.

ممکن است در مجلس به دلیل وجود آرای مختلف برخی ایرادها به دولت وارد شود و برخی سبک‌ها را نپسندند، این مسائل همیشه هست اما در کل حرکت مجلس موید حرکت دولت در بخش‌های مختلف است.

در صحنه منطقه‌ای شرایط امروز خیلی پرتحرک و پرتحول شده است، در گذشته این مقدار تحولات کلان در منطقه را شاهد نبودیم.

با فضایی که برای تحرک فراهم شد از این فرصت استفاده نسبتا خوبی صورت گرفت، باید از این فرصت بیشتر بهره گرفت، در مذاکرات اخیر و مساله هسته‌یی هم رویت می‌شد که شرایط ما در صحنه بین‌الملل در حال تغییر است.

ما دو دوره کاملا متفاوت را در صحنه سیاست داخلی تجربه کرده‌ایم که از مجموع این تجربیات هم نیروهای سیاسی توجه بیشتری پیدا کرده‌اند و هم دولت جدید و شعار اعتدال می‌تواند به درستی جلو برود و فضای آرایش سیاسی داخلی را به سمت آرامش مستدام پیش ببرد تا فضا برای کار و تلاش بیشتر در جهت توسعه فراهم شود. این سوگیری خوب است گرچه باید رفتارها قدری دقیق‌تر باشد و اعتدال سیاسی محقق شود که من این وضعیت را مثبت می‌بینم.

ما در بسیاری از شهرها برای شهرک‌های صنعتی، سرمایه‌گذاری زیربنایی کردیم. ماشین‌آلات و تجهیزات خریداری کرده‌ایم اما گاهی از 50 درصد ظرفیت این واحدها استفاده نمی‌شود. این مساله به معوقات برخی از واحدها برمی‌گردد، ما مقرر کرده بودیم که دولت این بدهی را به تعویق بیندازد و آن را در چند سال تقسیم کند اما این کار انجام نشده و این وضعیت در صنعت و کشاورزی وجود دارد، ما تلاش داریم در بودجه سال آینده به نحوی سرمایه بانک‌ها را افزایش بدهیم تا آنها بتوانند به کارهای تولیدی تسهیلات بدهند.

این گام خوبی بوده که دولت برداشته تا از طرح‌های بالای 80 درصد بهره‌برداری کند و ما این را حرکت پسندیده‌ای می‌دانیم و در مجلس از آن حمایت می‌کنیم.

طرح‌های عمرانی عموما دچار توقف شده‌اند، همان‌طور که رییس‌جمهور هم در گزارش خود گفتند 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ‌زده داریم که اگر رقم دقیقی باشد بیست سالی تا بهره‌برداری از آنها به طول می‌انجامد، ما باید اجازه دهیم دولت این پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند و در این زمینه سخت نگیریم، اگر قرار است بیمارستانی 20 سال دیگر با بودجه عمرانی تکمیل شود اجازه دهیم اطباء آن شهر این بیمارستان را بسازند. حتی اگر بعضی از این پروژه‌ها را مجانی بدهیم به نفع‌مان است زیرا مردم از آنها استفاده می‌کنند.

وجود پروژه‌های ورزشی کلنگ خورده این پروژه‌ها را باید حذف کرد یا آنها را باید با شرایط سهل واگذار کرد. این بار سنگینی است که مانده و باید علاجی برای آن پیدا کنیم. ما در مجلس این فضا را به وجود می‌آوریم زیرا معتقدیم باید دست دولت را برای واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی باز گذاشت.

با توطئه‌های بیرونی و مشکلات منطقه‌ای باید نزدیک به خودکفایی حرکت کنیم. وزیر کشاورزی هم آمادگی تحقق این امر را دارد که باید در این مسیر به این وزارتخانه کمک کرد و تسهیلات مناسبی برای بخش کشاورزی در نظر گرفت.

ایران از امکان ترانزیت و دریا به درستی استفاده نمی‌کند، ما کشوری هستیم که مرزهای شمالی و جنوبی‌مان دریاست اما استفاده صحیحی از آن نداریم. باید کار همه‌جانبه‌ای از نظر سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شود.

تجربه گذشته نشان داد که باید در روش اجرای هدفمندی مسیر دقیق‌تری طی شود، ما حتما باید از ظرفیت اجرای قانون هدفمندی برای حل مشکلات اصلی استفاده کنیم، مثلا مسئولان در حوزه بهداشت و درمان می‌گویند اگر 10 هزار میلیارد تومان به آنها اعتبار تخصیص داده شود بهداشت و درمان تقریبا مجانی خواهد شد. می‌ارزد که ما جراحی اقتصادی کنیم اما در مقابل بهداشت و درمان رایگان شود.

قصد اصلی از اجرای هدفمندی این بوده که موتور تولید راه بیفتد. ما باید در گام بعدی این اصلاح را انجام دهیم و امیدواریم لایحه دولت هم حاوی این نکات باشد.

در اصل 44 سه موضوع واگذاری، مقررات‌زدایی و آزادسازی وجود دارد اما ما بیشتر به سمت واگذاری رفتیم آن هم واگذاری قلابی به نیمه دولتی‌ها و واگذاری بابت بدهی.

سهام عدالت چیزی است که فقط اسمش را مطرح کردیم اما سیستم‌های نیمه دولتی آن را اداره می‌کنند، این چه حسنی دارند؟

تصمیمات نقطه‌ای و لحظه‌ای زلزله‌ای در اقتصاد ایجاد می‌کند درحالیکه زندگی اقتصادی مردم باید قابل پیش‌بینی باشد، متاسفانه تصمیمات لحظه‌ای خیلی به ما آسیب زده و گاهی دخالت‌ها باعث تعطیلی کار می‌شود.

مثلا در مورد شیر چند سال پیش قیمت مشخصی از سوی دولت تعیین شده بود که برای دامدار به صرفه نبود و این باعث می‌شد مقدار زیادی گاوهای شیرده را به کشتارگاه ببرند. اخیرا هم بحرانی در این زمینه ایجاد شد اما دولت سریعا جلسه‌ای گذاشت و قیمت را بالا برد. ما اگر می‌خواهیم شیر را ارزان‌تر به دست مردم بدهیم باید یارانه برای آن در نظر بگیریم.

اجرای عدالت بدون اجرای قانون امکان‌پذیر نیست، اگر قانون اجرا نشود فرصت ارزیابی از شرایط هم از دست می‌رود، ممکن است قانون در جایی اشکال داشته باشد که می‌توان نسبت به اصلاح آن اقدام کرد اما پای قانون ایستادن در انتظام امور کشور موثر است.

من نمی‌خواهم با صدای ناهنجاری که در اثر سرماخوردگی پیدا کرده ام سر شما را درد بیاورم، نمی‌دانم من از آقای روحانی ویروس گرفتم یا ایشان از من که هر دو مریض شدیم و مشکل ویروسی پیدا کردیم!

 

پیک نت 19 دی

 
 

اشتراک گذاری: