ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

گفتگوی تلفنی پوتین – روحانی

روابط استراتژیک

میان روسیه و ج. اسلامی 
 
 
 
 

گفتگوی تلفنی پوتین- روحانی، در 48 ساعت گذشته، مهم ترین رویداد خبری جمهوری اسلامی بود. این گفتگو با هدف رایزنی پیرامون کنفرانس ژنو2 برای خاتمه جنگ داخلی سوریه و اوج گیری حوادث انفجاری و تروریستی در عراق و "سوچی" محل برگزاری بازی های المپیک زمستانی در خاک روسیه انجام شد و طی آن گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی میان ایران و روسیه نیز مورد تاکید قرار گرفت. مناسباتی که چارچوب آن در ملاقات روحانی و پوتین در حاشیه کنفرانس "بیشکک" پایه ریزی شد.

پایگه خبری ریاست جمهوری، با اشاره کوتاهی به صحبت های پوتین در این تماس تلفنی، بخش هائی از گفته های روحانی در گفتگوی تلفنی مورد بحث را اینگونه گزارش داد:

«دکتر حسن روحانی با ابراز خشنودی از تحرک ایجاد شده در مناسبات دو کشور پس از دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه در بیشکک با اشاره به رفت و آمدهای مؤثر و قابل توجه مقامات دو کشور در هفته‌های اخیر گفت:

«تلاش برای راهبردی (استراتژیک) کردن مناسبات ایران و روسیه و برقراری روابطی درازمدت و پایدار می‌تواند امنیت، ثبات و پایداری را در منطقه به همراه داشته باشد.

برخی کشورها با بهانه‌جویی می خواهند در روند مذاکرات (اتمی ژنو) ایجاد مشکل کرده و به تعهدات خود عمل نکنند. ایجاد برخی تضییقات (تحریم های جدید امریکا) به معنای فاصله‌گیری این کشورها از حسن نیت اولیه‌شان است. البته اعتقاد داریم که تداوم نقش مثبت روسیه زمینه را برای هر چه سریع‌تر نهایی شدن توافق ژنو فراهم می کند.

در مورد مسائل سوریه و کنفرانس ژنو 2 نیز اعتقاد داریم باید به حل واقعی بحران سوریه پرداخت. هیچ نشست فرا منطقه‌ای که عناصر مؤثر در آن حضور نداشته باشند (از جمله ایران) قادر به حل مشکل سوریه نخواهد بود. اگر چنین نشود، "ژنو" پیش از تشکیل، شکست خورده است.

در مورد تروریسم نیز اگر تلاش یکپارچه در چارچوب قطعنامه اخیر سازمان ملل «جهانی عاری از خشونت و افراط» (پیشنهاد اولیه آن از سوی روحانی ارائه شد) شکل نگیرد و اگر کمک‌های نظامی بعضی کشورها به گروه‌های تروریستی ادامه یابد، امنیت منطقه و جهان با خطر مواجه خواهد شد. برای مقابله با تروریسم باید ریشه‌های فکری و مالی آن را خشک کرد. ایران آماده همکاری با روسیه برای مقابله جدی با تروریسم است.»

پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این تماس تلفنی گفت:

«در چارچوب مذاکرات بیشکک در حال تحقق بخشیدن و نهایی کردن توافقات میان تهران - مسکو هستیم. روسای کمیسیون‌های مشترک دو کشور اقدامات خوبی برای رسیدن به اهداف مورد نظر انجام داده و تفاهمات بسیاری نهایی شده‌اند. من بر این باور هستم که نقش سازنده ایران توانست کمک شایانی به دستیابی توافق هسته‌ای ژنو نماید. ایران به عنوان یکی از طرف های اصلی باید در اجلاس ژنو 2 حضور داشته باشد و ما نیز هر گونه پیش شرط در رابطه با حضور ایران را غیرمفید و غیرسازنده می‌دانیم و امیدواریم بتوانیم دیگران را نیز در این مورد قانع کنیم.»

اشاره به پیش شرط، اظهار نظر اخیر وزیر امور خارجه امریکاست که حضور ایران در اجلاس ژنو 2 را موکول به پذیرش یک دولت موقت قبل از اجلاس از سوی ایران اعلام کرده بود.

 

پیک نت 21 دی

 
 

اشتراک گذاری: