ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه علی جنتی با تلویزیون قطر:

4 میلیون ایرانی

اکنون در فیسبوک حضور دارند! 
 
 
 
 

علی جنتی که سالها سفیر جمهوری اسلامی در کویت بود و با رهبران کشورهای خلیج فارس بموجب همین سمت و موقعیت مناسبات و دوستی دارد، به "قطر" سفر کرد. شاید انگیزه و هدف این سفر بهره گیری از همین ارتباط ها و دوستی ها برای عادی کردن مناسبات دیپلماتیک دولت روحانی با کشورهای خلیج فارس باشد و اساسا با همین انگیزه نیز به منطقه سفر کرده باشد. او در همین سفر با شبکه الجزیره انگلیسی زبان قطر مصاحبه مشروحی کرد که بخش عمده آن را می خوانید:

 

- شما هدایت یک وزارتخانه بسیار مهم را بر عهده گرفته اید. رهبری شما در این وزارتخانه با وزیر فرهنگ قبلی چه تفاوتی خواهد داشت؟

جنتی: سیاست های دولت رئیس جمهور جدید با سیاست های گذشته در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی متفاوت است و در شرایط جدید سیاست دولت ایجاد آزادی های بیشتر در حوزه مطبوعات، در حوزه انتشار کتاب، در حوزه ساخت فیلم ها و تولید فیلم های سینمایی است.
تلاش ما در حوزه وزارت فرهنگ این است که هیچ روزنامه ای توقیف نشود و هنرمندان به راحتی فیلم های خود را بسازند و کارهای هنری خودشان را انجام بدهند. منتهی بخشی از این فعالیت ها خارج از حوزه اجرایی است. احیانا ممکن است در برخی موارد قوه قضاییه و برخی از دادگاهها دخالت بکنند که این خارج از اختیار ماست. همانطور که شما اشاره کردید، صنعت فیلمسازی در ایران بسیار پیشرفته است. ما به طور میانگین در طول سال حدود 90 فیلم تولید می کنیم که سال گذشته هم یکی از فیلم های ما در اسکار جایزه گرفت. طبیعی است که ما وظیفه داریم به هنرمندان خودمان کمک کنیم تا بتوانیم این صنعت را هرچه بیشتر توسعه دهیم.

در ایران از نظر قانون انتشار کتاب برخی محدودیت ها وجود دارد که ما هم به عنوان قوه مجریه موظف هستیم این قوانین را اجرا بکنیم. اما تلاش ما برای این است که طبق قانون عمل کنیم، نه بر اساس سلیقه های شخصی خودمان.

- فضای جدیدی در ایران حاکم شده است. آیا این فضای جدید شامل قوه قضاییه هم شده؟
جنتی: به هر حال رئیس قوه مجریه عوض شده ولی قوه قضاییه هنوز عوض نشده و همان وضعیت سابق را دارد. طبیعی است که دستگاه قضایی ما هم بایستی خودش را با تحولات جدیدی که در کشور پدیده آمده همراه کند. ما امیداریم این تغییرات را در دستگاه قضایی هم شاهد باشیم.
جنتی در پاسخ به سئوالی پیرامون توافقنامه ژنو نیز گفت:

در ژنو رخ داد و توافقنامه ای که امضا شد قطعا همانطور که در فضای بین المللی فضای جدیدی را ایجاد کرده، در داخل کشور هم برای ما یک فضای جدید ایجاد شده است و به خصوص یک اقبال عمومی نسبت به دولت پیدا شده و مردم به سبب این اتفاق که در ژنو افتاده پشتیبانی بیشتری از دولت می کنند. آنچه برای ما در ژنو مهم بود این بود که برای اولین بار کشورهای 1+5 اعتراف کردند که جمهوری اسلامی ایران حق برخورداری از فناوری هسته ای صلح آمیز را دارد. این مهم ترین دستاورد ما بود. البته توافقی که در آنجا به امضا رسید گام اول است و طبیعتا ما گام های دیگری را در آینده داریم تا بتوانیم به یک توافق نهایی با غرب برسیم. البته عناصری در ایران هستند که مخالف هر نوع مذاکره با غرب بودند و من فکر می کنم پس از امضای این توافقنامه و حمایت بسیار گسترده که ملت ایران از رئیس جمهور داشتند، آنها تا اندازه زیادی عقب نشینی کردند. با توافق ژنو بخشی از تحریم هایی را هم که بر ما تحمیل شده بود لغو کرد. از جمله برخی از دارایی های ما آزاد شد که ما می توانیم از آنها برای خرید کالا از خارج استفاده کنیم و حمل و نقل دریایی ما که دچار تحریم بود و شرکت های بزرگ نمی توانستند آنها را بیمه کنند الان این شرکت ها می توانند نفتکش های ما را بیمه کنند و امتیازات دیگری که جمهوری اسلامی به دست آورد، اینها همه باعث می شود که عناصر تندرویی که هستند به تدریج عقب نشینی کنند.

- آیا الان وقت مناسبی است که عموم مردم روی قوه قضاییه و عناصر تندروتر در تهران تاثیر بگذارند؟

جنتی: قطعا افکار عمومی تاثیر خودش را روی قوه قضاییه و روی پارلمان ما نیز که بیشتر آنها از اصولگرایان هستند خواهد گذاشت.

در واشنگتن هم من فکر می کنم اقبال خیلی خوبی به این موافقت نامه وجود دارد. بر اساس آخرین آماری که من دیدم حدود 44 درصد از مردم آمریکا از این توافق حمایت می کنند. مشابه آن را در کشورهای غربی در بریتانیا، در فرانسه، در آلمان شاهد هستیم. من فکر می کنم بیشترین مخالفت را با این موافقت نامه اسرائیل دارد.

در حال حاضر آنچه ما درباره اش مذاکره می کنیم بحث روابط دوجانبه ما و ایالات متحده آمریکا یا روابط ما با برخی از کشورهای غربی نیست. آنچه ما الان درباره اش مذاکره می کنیم و درباره آن توافق کرده ایم بحث برنامه هسته ای ایران است. طبیعتا اگر ما در مذاکرات پیشرفت خوبی داشته باشیم و بتوانیم در آینده به توافق های خوبی با غرب برسیم که بر اساس آنها بسیاری از تحریم های کنونی برداشته بشود، شاید اینها کمک بکند به اینکه روابط دوجانبه ما نیز با آمریکا بهبود پیدا بکند.
ممکن است در شرایط جدید روابط ما با برخی کشورهای منطقه مثل عربستان سعودی که روابط سردی بوده است گرمتر بشود. یکی از سیاست های رئیس جمهور جدید که از اولین روزهای تصدی ایشان رسما اعلام شد بهبود روابط با کشورهای منطقه، به ویژه با عربستان سعودی است.
- آیا احتمال دارد آنچه در ژنو اتفاق افتاد مثلا در مورد سوریه هم اتفاق بیفتد؟

جنتی: گفت ممکن است این تاثیر را داشته باشد. هرچند ما تا به حال با غرب و به خصوص با آمریکا به طور مستقیم درباره سوریه صحبت نکرده ایم، اما از این جهت که این مذاکرات فعلا با غرب آغاز شده، ممکن است در رابطه با سوریه هم به نوعی با غرب و آمریکا به تفاهم برسیم.
-  رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ایرن صفحاتی برای خود در توییتر و فیس بوک دارند. آیا شما هم در توییتر و فیس بوک صفحه ای دارید؟

جنتی: من عضو فیس بوک هستم اما در توییتر خیر. این هم به مدتها قبل از وزارت من باز می گردد. من بیش از سه سال است که در فیس بوک عضویت دارم و با دوستان مختلفی در سرتاسر دنیا مرتبط هستم. البته در ایران برخی معتقدند که این نوعی قانون شکنی است چون فیس بوک در ایران فیلتر شده است. اما به هر حال ما سعی می کنیم که قانون را حفظ بکنیم و تلاش ما هم بر این است که با همکاری سایر وزرایی که در دولت هستند بتوانیم شرایطی فراهم بکنیم که همه در ایران به فیس بوک دسترسی داشته باشند برای اینکه این فقط یک وسیله ارتباطی است که افراد می توانند با یکدیگر گفتگو و مکاتبه کنند و دیدگاههایشان را بیان کنند.

- چه زمانی همه ایرانی ها می توانند به فیس بوک بروند یا از توییتر استفاده کنند، بدون اینکه این سایت ها فیلتر شده باشد؟

جنتی: گفت من فکر می کنم الان همه ایرانی ها از اینها استفاده می کنند و بر اساس برخی آمارهایی که ما داریم الان چهار میلیون نفر از ایرانی ها عضو فیس بوک هستند و عملا از این سایت استفاده می کنند. دیر یا زود این محدودیت که برای استفاده از فیس بوک برقرار شده است باید برداشته شود.
-رهبر ایران یکبار دیپلماسی میان شرق و غرب یا دیپلماسی ایران در برابر غرب را نرمش قهرمانانه توصیف کرد.

جنتی: به هر حال اینکه دولت اجازه یافته که بنشیند و با کشورهای 1+5 از جمله با آمریکا مذاکره و رو در رو صحبت بکند، این خودش جزئی از همین انعطاف پذیری هست که رهبری جمهوری اسلامی ایران هم به آن اعتقاد دارد و من فکر می کنم در آینده این روند همچنان ادامه پیدا کند و در این زمینه مشکلی نخواهد بود. 

پیک نت 24 دی

 
 

اشتراک گذاری: